Ingezonden persbericht


Informatiebericht
SEAT Team Holland-coureur Tom Coronel jubileert tijdens FIA-WTCC in Franse Pau

SEAT Team Holland-coureur Tom Coronel jubileerde dit weekend. Op het smalle stratencircuit in het Zuid Franse Pau reed hij zijn 100e race in het FIA-ETCC/WTCC, Voorheen ging het immers om een Europees toerwagenkampioenschap en inmiddels kennen we het WTCC, als de wereldtitel voor toerwagencoureurs en -merken. Voor de Nederlander kwam er uit de kwalificatie niet meer dan een twaalfde plaats, tijdens de warm-up zondagmorgen spinde hij al in de beginfase en kwam daardoor niet verder dan een zestiende tijd. Later die morgen vond de eerste race plaats die voor de jubilaris met een negende plaats eindigde. Race nummer twee, op zondagmiddag lag Coronel de nodige ronden binnen de toptien, maar op driekwart van de race bracht hij zijn oranje- zwarte Leon aan de pits bij GR Asia met een kapot wiel. De overwinningen gingen naar Alain Menu (Chevrolet Lacetti) en Augusto Farfus (BMW).

In Pau ligt een echt stratencircuit; net geen drie kilometer lang, relatief smal en met obstakels (denk aan stoepranden, kuilen in de weg,verkeerdrempels, etc.) zoals die in het normale straatbeeld thuishoren. Voor de Nederlandse SEAT-rijder begon het weekend overigens bijzonder voortvarend. "Zowel in de eerste als de tweede vrije training zat ik er goed bij. Ik reed op een tweede en soms op een derde plaats en met maar heel kleine verschillen. In de geklokte training ging het minder, ook nadat ik meerdere keren nieuwe voorbanden had laten monteren wilde het niet. Het was dan weer onderstuur en dan weer overstuur. Al denkend aan het probleem moest het ontstaan zijn door een tik tegen één van de muurtjes langs de baan. Na afloop van de trainingen hebben de monteurs de auto uit elkaar gehaald en constateerden dat het subframe en het stuurhuis gebroken waren. Daarmee was het probleem in ieder geval geanalyseerd. In die kwalificatie stond ik twaalfde, maar door het verder terugzetten van Tarquini en Farfus begon ik de eerste race als tiende. Ik had een redelijk goede start en reed samen op met Tielemans in de Alfa. Hij zette een aanval in op Jordi Gene, maar bedacht zich even later. Toen zat ik al achter Gene en daardoor raakte hij mij bij het insturen. Ik kon uiteindelijk verder en hij viel uit. Daarna ging het eigenlijk best lekker en ik lag rond de achtste-negende plaats. Die achtste plek is van belang in de omgekeerde startopstelling voor de tweede race, dus daar lag de focus. Zeker toen de nodige rijders in die slotfase problemen met de banden kregen. Maar helaas mocht het niet zo zijn. Ik finishte als negende en mocht dus niet vooraan starten in de tweede race. Die begon goed, alhoewel ik even later toch klem kwam te zitten na een actie van Jourdain. Daarbij raakten ze de linker zijkant van mijn wagen, maar ik kon gewoon verder en had een mooi gevecht met Jorg Muller in de BMW. Ik bleef hem voor, hoewel hij echt stevig -maar fair- aandrong. Uiteindelijk moest ik in de eindfase de pits in met een lekke voorband. Vervangen had geen zin, omdat we toch al wat tijd kwijt waren en je hier nauwelijks kunt inhalen. Op zich jammer want ik denk dat een negende of tiende plaats er zeker had ingezeten deze race."

De sponsors die de deelname van Tom Coronel aan het FIA-WTCC mogelijk maken zijn: SEAT importeur Pon Car, McGregor, ATP The Advanced Travel Partner, Auto Trader, TW Steel horloges, Wielengids.nl, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Uitslag race 1 FIA-WTCC Pau:

1.Alain Menu (Chevrolet) 19 ronden in 26.42.140; 2. Yvan Muller (SEAT) op 2.260; 3. Tiago Monteiro (SEAT) op 3.808; 4. Robert Huff (Chevrolet) op 9.194. 5. Felix Porteiro (BMW) op 11.375; 6. Andy Priaulx (BMW) op 11.803 en 9 Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) op 22.417 Uitslag race 2 FIA-WTCC Pau:

1. Augusto Farfus (BMW) 21 ronden in 2. Andy Priaulx (BMW) op 0.462; 3. Tiago Monteiro (SEAT) op 5.185; 4. Rob Huff (Chevrolet) op 5.625; 5.Jordi Gene (SEAT) op 13.018; 6. Yvan Muller (SEAT) op 14.476 en Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) uitgevallen . ========