Ingezonden persbericht


Amsterdam, 5 juni 2007

Technofans beïnvloeden koopgedrag van Nederlanders


- ilse media en interview NSS benoemen 5 internetsegmenten -

Technofans beïnvloeden ons in ons koopgedrag. Technofans zijn actieve, intensieve en doorgewinterde internetters (vaak jonge mannen). Deze groep internetters plaatst het vaakst product reviews op product- en prijsvergelijkingssites als Kieskeurig.nl. Die reviews lezen Nederlanders graag bij oriëntatie voor de aankoop van een product. Ongeveer 45% van de Nederlanders heeft na het lezen van een negatieve review wel eens afgezien van een geplande aankoop.

De resultaten uit het onderzoek 'digitale huishoudens' dat ilse media en Sanoma uitgevers hebben laten uitvoeren door eigen medewerkers en onderzoeksbureau Interview-NSS Synovate laten 5 types internetters zien. De verschillende segmenten worden onderscheiden door houding en gedrag: de intensiviteit en het enthousiasme waarmee personen gebruik maken van internet en andere digitale toepassingen en apparaten. Zo vonden ilse media en Interview-NSS 5 segmenten:

Hulpzoekers - Internetgebruikers die zich minder thuis voelen op internet en om die reden minder vaak online zijn en wat vaker hulp inroepen van anderen. Ze hebben doorgaans een wat oudere computer en internetten via een inbelverbinding.

Pretinternetters - Internetgebruikers voor wie internet vooral een bron van entertainment is. Ze spelen eenvoudige spelletjes, downloaden muziek en kijken af en toe filmpjes op internet.

Functionele gebruikers - Internetgebruikers voor wie internet juist handig is om 'even iets op te zoeken'. Een telefoonnummer of informatie over een product waarin men is geïnteresseerd, e-mailen en internet bankieren. Deze groep zet de computer steevast uit na gebruik en internet ook wel eens (graag) een dagje niet.

Frequente surfers - Internetten terwijl TV of radio (desgewenst online) aanstaan. Deze groep zet de computer zelden uit en is dagelijks meerdere keren online te vinden. De frequente surfer maakt vooral functioneel gebruik van internet, maar ook voor vermaak weten ze het internet te vinden. De meeste frequente surfers maken gebruik van ADSL.

Technofans - Veelal jonge mannen met veel affiniteit voor technologie. De computer is relatief nieuw en middelpunt van alles. Hij gaat niet uit en wordt zeer intensief gebruikt voor alle mogelijke toepassingen. Technofans geven gemakkelijk hun mening online. Ze doen ook van alle segmenten het gemakkelijkst aankopen bij (onbekende) online winkels.

Lianne van der Kruk, manager marketing en communicatie bij ilse media: "De segmentatie in 5 internetgroepen vind ik heel verhelderend en heeft me opnieuw over onze merken aan het denken gezet. Een site die voornamelijk functionele gebruikers als doelgroep heeft moet op een heel andere manier en misschien wel via een ander medium communiceren dan een product dat is gemaakt voor de technofan."

De hoeveelheid internetervaring en de manier waarop het internet gebruikt wordt is relevant voor de manier waarop een internetter het best kan worden aangesproken binnen een website of in reclame. Het kan de keuze voor creatie, medium en titel beïnvloeden.

Over het onderzoek
Digitale huishoudens is een meerjarig onderzoeksprogramma dat bestaat uit steeds nieuwe onderzoeken. Het is vernieuwend in de manier waarop het wordt uitgevoerd: In het kwalitatieve stuk gaan medewerkers van ilse media en Sanoma met een videocamera in de hand op bezoek bij gezinnen in Nederland om met hen te praten over de invloed van digitale media op hun leven. Bevindingen uit de kwalitatieve sessies worden teruggekoppeld en verwerkt in een vragenlijst die wordt uitgezet in het online onderzoekspanel van Interview NSS.

Eind 2006 is gestart met een eerste onderzoek waarin de 5 segmenten zijn onderscheiden. Begin 2007 is daar een onderzoek naar kooporiëntatie en -gedrag aan toegevoegd. De resultaten worden vandaag gepresenteerd tijdens het Digital Media Event in de Rai en zijn op te vragen bij ilse media.

Over ilse media groep
ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste internetuitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van websites, waaronder ilse.nl, Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl en web-log.nl bereikt ilse media maandelijks ca 70 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. De jeugd- en jongerenwebsites Kaboem.nl, CU2.nl en de jongerenportalen van Yourscene.nl zijn onderdeel van ilse media dochter newrulez. Daarnaast exploiteert ilse media de mannen- en entertainment titels van Sanoma Men's Magazines (SMM) en TVGids.nl, een website van Programmabladen AKN. Samen genereren ilse media, newrulez, TVGids.nl en de SMM-titels per maand ruim zeshonderd miljoen pageviews op het internet.

ilse media is onderdeel van Sanoma Uitgevers, met ruim 80 publiekstijdschriften en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van Nederland. In 2006 haalde Sanoma Uitgevers en haar deelnemingen een omzet van 531 miljoen euro. Inclusief dochterondernemingen heeft Sanoma Uitgevers bijna 2000 medewerkers. Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern SanomaWSOY. Sanoma Magazines is met 300 tijdschriften in dertien landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Voor meer informatie of opvragen van een onderzoeksrapport: Lianne van der Kruk, manager marketing en communicatie telefoon: 020-8404663
pers@ilsemedia.nl