Nederlandse Vereniging van Journalisten
Sanoma Uitgevers kondigen nieuwe bezuinigingen aan
(6 juni 2007)
Redactionele inhoud tijdschriften zwaar onder druk
Sanoma Uitgevers kondigen de volgende bezuinigingsronde aan.
Met als werktitel Redactie Anders, krijgen de redacties van de
tijdschriften van het Sanoma-concern de opdracht om minstens 20% te
besparen op de pagina prijs in de komende twee jaar.
Naar zeggen van Sanoma is dit project noodzakelijk om de
winstgevendheid van Sanoma Uitgevers te verbeteren en te investeren in
nieuwe producten en activiteiten.
Ditmaal mogen de hoofdredacties, redacteuren en vormgevers zelf
aangeven op welke wijze de bezuinigingen gerealiseerd kunnen worden.
De uitgevers stellen uiteindelijk vast welke bezuinigingen worden
doorgevoerd. Ook anonieme voorstellen dingen mee.
Het klinkt mooi, dat de redacties mogen meedenken over
bezuinigingsvoorstellen, maar de doelstellingen zijn keihard. Dit is
een puur boekhoudkundige maatregel in een creatieve branche, dat kan
niet goed gaan, aldus secretaris tijdschriften van de NVJ, Yvonne
Dankfort. Voor sommige bladen betekent dit dat, na een reeks eerdere
bezuinigingsrondes, de bodem in zicht is. Opnieuw met minder mensen
meer produceren leidt tot een onevenredige verzwaring van de
werkzaamheden van redacties en heeft onherroepelijk zijn weerslag op
de inhoud. De bijdrage die redacties bij de ontwikkeling van nieuwe
activiteiten en producten kunnen leveren komt verder onder druk te
staan.
Investeringen, niet alleen financieel maar ook in menskracht, zijn bij
het
ontwikkelen van nieuwe producten en activiteiten broodnodig. Door deze
ongespecificeerde bezuinigingen spant Sanoma het paard achter de
wagen, aldus Yvonne Dankfort.
De NVJ heeft om opheldering verzocht bij de directie van Sanoma.