Nederlandse Vereniging van Journalisten

Sanoma Uitgevers kondigen nieuwe bezuinigingen aan (6 juni 2007)

Redactionele inhoud tijdschriften zwaar onder druk Sanoma Uitgevers kondigen de volgende bezuinigingsronde aan.

Met als werktitel Redactie Anders, krijgen de redacties van de tijdschriften van het Sanoma-concern de opdracht om minstens 20% te besparen op de pagina prijs in de komende twee jaar.

Naar zeggen van Sanoma is dit project noodzakelijk om de winstgevendheid van Sanoma Uitgevers te verbeteren en te investeren in nieuwe producten en activiteiten.

Ditmaal mogen de hoofdredacties, redacteuren en vormgevers zelf aangeven op welke wijze de bezuinigingen gerealiseerd kunnen worden. De uitgevers stellen uiteindelijk vast welke bezuinigingen worden doorgevoerd. Ook anonieme voorstellen dingen mee.

Het klinkt mooi, dat de redacties mogen meedenken over bezuinigingsvoorstellen, maar de doelstellingen zijn keihard. Dit is een puur boekhoudkundige maatregel in een creatieve branche, dat kan niet goed gaan, aldus secretaris tijdschriften van de NVJ, Yvonne Dankfort. Voor sommige bladen betekent dit dat, na een reeks eerdere bezuinigingsrondes, de bodem in zicht is. Opnieuw met minder mensen meer produceren leidt tot een onevenredige verzwaring van de werkzaamheden van redacties en heeft onherroepelijk zijn weerslag op de inhoud. De bijdrage die redacties bij de ontwikkeling van nieuwe activiteiten en producten kunnen leveren komt verder onder druk te staan.

Investeringen, niet alleen financieel maar ook in menskracht, zijn bij het
ontwikkelen van nieuwe producten en activiteiten broodnodig. Door deze ongespecificeerde bezuinigingen spant Sanoma het paard achter de wagen, aldus Yvonne Dankfort.

De NVJ heeft om opheldering verzocht bij de directie van Sanoma.