FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: eerste succes ITF-actieweek in Rotterdamse haven

Ook vandaag is in het kader van de internationale actieweek van de internationale transport vakorganisatie ITF, FNV Bondgenoten en Nautilus NL het werk op een schip in de Rotterdamse haven stilgelegd. Dit keer betrof het de CMA CGM MAYA, varende onder de vlag van Anigua & Barbuda; het werk werd voor twee uur stilgelegd.

De rederij Schepers uit Elsflet (Duitsland) was vanochtend vroeg benaderd om tot het afsluiten van een ITF-goedgekeurde cao te komen. De rederij verschool zich echter achter zijn crewing manager Doehle op het Isle of Man, die volgens opgaaf de ITF-gerelateerde zaken behartigt. Terwijl de kapitein ambtelijke kwesties afhandelde, werden de havenwerkers tijdelijk ingezet op andere werkzaamehden. Pas om 16.15 uur kwam het verlossende bericht van de managers dat zij een ITF goedgekeurde cao zouden afsluiten met daarin opgenomen de clausule dat havenwerk zal worden gedaan door havenwerkers.

Een delegatie van ITF, FNV Bondgenoten en Nautilus NL gaat iedere ochtend - op verzoek van de ITF - op bezoek bij een aantal kapiteins en bemanningsleden en controleren op deze wijze de naleving van de contracten die zijn overeengekomen.

De acties gisteren aan boord van de 'Geestdijk' hebben tot ver na 22.00 uur geduurd. Hierna werd besloten de werkzaamheden weer te hervatten. De vele onderhandelingen gedurende de avond hebben echter nog niet tot het gewenste resultaat geleid. De rederij heeft aangegeven zich te zullen beraden op het verzoek van de vakbonden om een contract met ITF af te sluiten.

De ITF voert al jaren samen met de vakbonden van havenwerkers en zeelieden campagne om schepen onder contract te brengen bij een nationale vakbond of bij de ITF. Op schepen waar een door ITF goedgekeurde cao geldt, mogen geen havenwerkzaamheden meer worden verricht door de bemanningsleden zelf.

Van de 58.000 schepen die de wereldzeeën bevaren, zijn er ruim 18.000 die onder een zogenaamde goedkope vlag (FOC) varen. Dat doen reders om 'dure' arbeidsvoorwaarden in het oorspronkelijke land van vestiging te ontlopen. Sjorwerkzaamheden op deze FOC-schepen worden vaak door de bemanningsleden zelf verricht. Dit heeft in een aantal zaken al tot ongevallen geleid, waarbij bemanningsleden ernstig gewond raakten en een enkele zelfs overleed.

---