FNV Bondgenoten: eerste succes ITF-actieweek in Rotterdamse haven
Ook vandaag is in het kader van de internationale actieweek van de
internationale transport vakorganisatie ITF, FNV Bondgenoten en
Nautilus NL het werk op een schip in de Rotterdamse haven stilgelegd.
Dit keer betrof het de CMA CGM MAYA, varende onder de vlag van Anigua
& Barbuda; het werk werd voor twee uur stilgelegd.
De rederij Schepers uit Elsflet (Duitsland) was vanochtend vroeg
benaderd om tot het afsluiten van een ITF-goedgekeurde cao te komen.
De rederij verschool zich echter achter zijn crewing manager Doehle op
het Isle of Man, die volgens opgaaf de ITF-gerelateerde zaken
behartigt. Terwijl de kapitein ambtelijke kwesties afhandelde, werden
de havenwerkers tijdelijk ingezet op andere werkzaamehden. Pas om
16.15 uur kwam het verlossende bericht van de managers dat zij een ITF
goedgekeurde cao zouden afsluiten met daarin opgenomen de clausule dat
havenwerk zal worden gedaan door havenwerkers.
Een delegatie van ITF, FNV Bondgenoten en Nautilus NL gaat iedere
ochtend - op verzoek van de ITF - op bezoek bij een aantal kapiteins
en bemanningsleden en controleren op deze wijze de naleving van de
contracten die zijn overeengekomen.
De acties gisteren aan boord van de 'Geestdijk' hebben tot ver na
22.00 uur geduurd. Hierna werd besloten de werkzaamheden weer te
hervatten. De vele onderhandelingen gedurende de avond hebben echter
nog niet tot het gewenste resultaat geleid. De rederij heeft
aangegeven zich te zullen beraden op het verzoek van de vakbonden om
een contract met ITF af te sluiten.
De ITF voert al jaren samen met de vakbonden van havenwerkers en
zeelieden campagne om schepen onder contract te brengen bij een
nationale vakbond of bij de ITF. Op schepen waar een door ITF
goedgekeurde cao geldt, mogen geen havenwerkzaamheden meer worden
verricht door de bemanningsleden zelf.
Van de 58.000 schepen die de wereldzeeën bevaren, zijn er ruim 18.000
die onder een zogenaamde goedkope vlag (FOC) varen. Dat doen reders om
'dure' arbeidsvoorwaarden in het oorspronkelijke land van vestiging te
ontlopen. Sjorwerkzaamheden op deze FOC-schepen worden vaak door de
bemanningsleden zelf verricht. Dit heeft in een aantal zaken al tot
ongevallen geleid, waarbij bemanningsleden ernstig gewond raakten en
een enkele zelfs overleed.
---
FNV Bondgenoten