Code Reisaanbiedingen leidt tot nog meer misleiding in prijzen


06.06.2007 / 11:03 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Gci holland pr

Gci holland pr

Door gaten in Code zijn all-in ticketprijzen nog steeds niet all-in

Schiphol, juni 2007. Sinds 1 april van dit jaar is de Code Reisaanbiedingen van kracht. Deze houdt in dat er alleen nog geadverteerd mag worden met prijzen die inclusief alle bijkomende kosten zijn en dat er een redelijk aantal reizen beschikbaar moet zijn tegen de vermelde prijs. De Consumentenbond maakte al bekend dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen in werkelijkheid de Code in twee maanden al meer dan honderd keer hebben overtreden. Een onderbelicht gevolg van de Code is dat gepubliceerde prijzen van vliegtickets alleen maar misleidender zijn geworden. 'De Code is eigenlijk een wolf in schaapskleren' aldus Marc Baars van Supersaver.nl.

Gaten in Code
Na de invoering van de code door betrouwbare brancheorganisaties als de ANVR, de Consumentenbond en twee ministeries heeft de consument het vertrouwen dat het nu wel goed zit en dat de gepubliceerde prijzen ook echt all-in zijn. Toch blijkt dat er gaten zitten in de Code, waardoor er vaak toch nog boekingskosten, customer service tax, reserveringskosten en/of dossierkosten bijkomen. Dit wordt vaak pas duidelijk op het moment dat er betaald moet worden. De Code staat dit toe, omdat de consument een keuze zou hebben in deze (variabele) kosten. Maar in werkelijkheid komen er altijd wel een paar tientjes bij. Het blijkt dus dat de consument nu eigenlijk nog meer op zijn hoede moet zijn dan voor de invoering van de Code!

Consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond richten zich met name op de harde overtreders van de Code die volgens de oude manier adverteren. Op de website van de Consumentenbond staan de namen van deze organisaties. 'Supersaver.nl staat hier in ieder geval niet bij', aldus Marc Baars. 'Dat veel consumenten waardering hebben voor eerlijke ticketprijzen blijkt uit het feit dat wij binnen 1 jaar in de top 10 van vliegticket aanbieders terecht zijn gekomen'.

Supersaver.nl toont wel all-in prijzen
Supersaver.nl toont prijzen waarin alle kosten zijn opgenomen. Dus geen verrassingen aan het einde van de reservering. Alleen voor creditcard betalingen moet extra worden betaald, internet bankieren is gratis. Ook op andere gebieden behandelt Supersaver.nl de klant zo eerlijk mogelijk. De site biedt een overzicht van de laagst geboekte tarieven van vandaag. Dus niet de vanaf prijzen die al lang zijn uitverkocht, maar de nog beschikbare tarieven. Daarnaast biedt Supersaver.nl als enige een geld terug garantie, waarmee zonder opgaaf van reden de reis kan worden geannuleerd. Bovendien is Supersaver.nl in 40% van de gevallen de goedkoopste.

Marc Baars: 'De situatie is na de Code dus eigenlijk verslechterd en de consument weet nog steeds niet waar hij aan toe is. Helaas zijn wij de enige die echt eerlijke prijzen tonen. Misschien komt het doordat de Code is afgedwongen door de minister en niet uit vrije wil is ontstaan. De reiswereld is wat dat betreft een geval apart, in de retailwereld is het ondenkbaar dat je bij de kassa van de supermarkt ineens meer moet betalen voor een pak melk'!


---