Code Reisaanbiedingen leidt tot nog meer misleiding in prijzen
06.06.2007 / 11:03 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Gci holland pr
Gci holland pr
Door gaten in Code zijn all-in ticketprijzen nog steeds niet all-in
Schiphol, juni 2007. Sinds 1 april van dit jaar is de Code Reisaanbiedingen van kracht.
Deze houdt in dat er alleen nog geadverteerd mag worden met prijzen die inclusief alle
bijkomende kosten zijn en dat er een redelijk aantal reizen beschikbaar moet zijn tegen
de vermelde prijs. De Consumentenbond maakte al bekend dat reisorganisaties en
luchtvaartmaatschappijen in werkelijkheid de Code in twee maanden al meer dan honderd
keer hebben overtreden. Een onderbelicht gevolg van de Code is dat gepubliceerde prijzen
van vliegtickets alleen maar misleidender zijn geworden. 'De Code is eigenlijk een wolf
in schaapskleren' aldus Marc Baars van Supersaver.nl.
Gaten in Code
Na de invoering van de code door betrouwbare brancheorganisaties als de ANVR, de
Consumentenbond en twee ministeries heeft de consument het vertrouwen dat het nu wel goed
zit en dat de gepubliceerde prijzen ook echt all-in zijn. Toch blijkt dat er gaten zitten
in de Code, waardoor er vaak toch nog boekingskosten, customer service tax,
reserveringskosten en/of dossierkosten bijkomen. Dit wordt vaak pas duidelijk op het
moment dat er betaald moet worden. De Code staat dit toe, omdat de consument een keuze
zou hebben in deze (variabele) kosten. Maar in werkelijkheid komen er altijd wel een paar
tientjes bij. Het blijkt dus dat de consument nu eigenlijk nog meer op zijn hoede moet
zijn dan voor de invoering van de Code!
Consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond richten zich met name op de harde
overtreders van de Code die volgens de oude manier adverteren. Op de website van de
Consumentenbond staan de namen van deze organisaties. 'Supersaver.nl staat hier in ieder
geval niet bij', aldus Marc Baars. 'Dat veel consumenten waardering hebben voor eerlijke
ticketprijzen blijkt uit het feit dat wij binnen 1 jaar in de top 10 van vliegticket
aanbieders terecht zijn gekomen'.
Supersaver.nl toont wel all-in prijzen
Supersaver.nl toont prijzen waarin alle kosten zijn opgenomen. Dus geen verrassingen aan
het einde van de reservering. Alleen voor creditcard betalingen moet extra worden
betaald, internet bankieren is gratis. Ook op andere gebieden behandelt Supersaver.nl de
klant zo eerlijk mogelijk. De site biedt een overzicht van de laagst geboekte tarieven
van vandaag. Dus niet de vanaf prijzen die al lang zijn uitverkocht, maar de nog
beschikbare tarieven. Daarnaast biedt Supersaver.nl als enige een geld terug garantie,
waarmee zonder opgaaf van reden de reis kan worden geannuleerd. Bovendien is
Supersaver.nl in 40% van de gevallen de goedkoopste.
Marc Baars: 'De situatie is na de Code dus eigenlijk verslechterd en de consument weet nog
steeds niet waar hij aan toe is. Helaas zijn wij de enige die echt eerlijke prijzen tonen.
Misschien komt het doordat de Code is afgedwongen door de minister en niet uit vrije wil
is ontstaan. De reiswereld is wat dat betreft een geval apart, in de retailwereld is het
ondenkbaar dat je bij de kassa van de supermarkt ineens meer moet betalen voor een pak
melk'!
---