TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

6 juni 2007

Nederland heeft weinig vertrouwen in bellen via internet

Het aantal Nederlandse huishoudens dat internet in huis heeft, is dit jaar opgelopen tot 5,2 miljoen. Een van de nieuwe mogelijkheden die het internet de consument biedt, is het bellen via internet. Aanbieders proberen de consument uit alle macht aan het internetbellen te krijgen en deze pogingen lijken niet onverdienstelijk. Inmiddels hebben al ruim 2,2 miljoen Nederlandse huishoudens hun vaste telefoonlijn vervangen door internettelefonie. Dit is 31 procent van het totaal aantal huishoudens. De verwachting is dat dit percentage in de toekomst nog verder zal stijgen. Toch is er aan dit alles één grote 'maar' verbonden: de consument heeft weinig vertrouwen in de kwaliteit van bellen via internet. Dit blijkt het onderzoek Consumer Insights ICT van de sector Technology van TNS NIPO, uitgevoerd onder 10.000 Nederlandse huishoudens.

Matig vertrouwen
Het vertrouwen dat de consument heeft in de kwaliteit van internettelefonie, is laag. Slechts zeventien procent van de internetters zegt wel vertrouwen te hebben in de kwaliteit van deze dienst. Dit vertrouwen is maar beperkt hoger onder de mensen die al bellen via internet (41% van de internetters). Van hen heeft een kwart veel vertrouwen in de kwaliteit.

Eigen aanbieders scheppen vertrouwen in nieuwe techniek Wanneer de 'eigen' internetaanbieder de mogelijkheid tot internetbellen zou aanbieden, wordt het meteen een ander verhaal. Van de Nederlandse (online) huishoudens heeft een op de vijf (21%) vertrouwen in internettelefonie als het wordt aangeboden door de eigen aanbieder. Met name de internetaanbieders Casema, Chello en Multikabel zorgen voor een verhoogd vertrouwen in de kwaliteit onder hun eigen internetklanten. @home-klanten hebben het minst vertrouwen in de kwaliteit van internetbellen.

Bellen via internet zorgt niet voor gewenste overstap naar andere internetaanbieder
Het door velen verwachte concurrentievoordeel dat internetbellen met zich mee zou moeten brengen voor de verschillende aanbieders, is uitgebleven. De massale overstap naar een andere internetaanbieder heeft niet plaatsgevonden. Consumenten die gaan overstappen van bellen via de traditionele vaste lijn naar internettelefonie, zullen bij hun huidige internetaanbieder blijven. Beginnen met internetbellen is dus geen reden om op dat moment ook van internetaanbieder te veranderen. De verwachtingen die veel partijen hadden ten opzichte van de ontwikkelingen in de markt, blijken daarmee niet helemaal uit te komen.

C6011 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden gedurende april 2007. De afdeling Technology van TNS NIPO volgt maandelijks de ontwikkelingen op het gebied van internet, (mobiele) telefonie en digitale tv. Daarbij worden steeds 10.000 huishoudens ondervraagd (n=10.000).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Miranda van Unen (tel: 020 522 57 54).