Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
6 juni 2007
Nederland heeft weinig vertrouwen in bellen via internet
Het aantal Nederlandse huishoudens dat internet in huis heeft, is dit
jaar opgelopen tot 5,2 miljoen. Een van de nieuwe mogelijkheden die
het internet de consument biedt, is het bellen via internet.
Aanbieders proberen de consument uit alle macht aan het internetbellen
te krijgen en deze pogingen lijken niet onverdienstelijk. Inmiddels
hebben al ruim 2,2 miljoen Nederlandse huishoudens hun vaste
telefoonlijn vervangen door internettelefonie. Dit is 31 procent van
het totaal aantal huishoudens. De verwachting is dat dit percentage in
de toekomst nog verder zal stijgen. Toch is er aan dit alles één grote
'maar' verbonden: de consument heeft weinig vertrouwen in de kwaliteit
van bellen via internet. Dit blijkt het onderzoek Consumer Insights
ICT van de sector Technology van TNS NIPO, uitgevoerd onder 10.000
Nederlandse huishoudens.
Matig vertrouwen
Het vertrouwen dat de consument heeft in de kwaliteit van
internettelefonie, is laag. Slechts zeventien procent van de
internetters zegt wel vertrouwen te hebben in de kwaliteit van deze
dienst. Dit vertrouwen is maar beperkt hoger onder de mensen die al
bellen via internet (41% van de internetters). Van hen heeft een kwart
veel vertrouwen in de kwaliteit.
Eigen aanbieders scheppen vertrouwen in nieuwe techniek
Wanneer de 'eigen' internetaanbieder de mogelijkheid tot
internetbellen zou aanbieden, wordt het meteen een ander verhaal. Van
de Nederlandse (online) huishoudens heeft een op de vijf (21%)
vertrouwen in internettelefonie als het wordt aangeboden door de eigen
aanbieder. Met name de internetaanbieders Casema, Chello en Multikabel
zorgen voor een verhoogd vertrouwen in de kwaliteit onder hun eigen
internetklanten. @home-klanten hebben het minst vertrouwen in de
kwaliteit van internetbellen.
Bellen via internet zorgt niet voor gewenste overstap naar andere
internetaanbieder
Het door velen verwachte concurrentievoordeel dat internetbellen met
zich mee zou moeten brengen voor de verschillende aanbieders, is
uitgebleven. De massale overstap naar een andere internetaanbieder
heeft niet plaatsgevonden. Consumenten die gaan overstappen van bellen
via de traditionele vaste lijn naar internettelefonie, zullen bij hun
huidige internetaanbieder blijven. Beginnen met internetbellen is dus
geen reden om op dat moment ook van internetaanbieder te veranderen.
De verwachtingen die veel partijen hadden ten opzichte van de
ontwikkelingen in de markt, blijken daarmee niet helemaal uit te
komen.
C6011 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden
gedurende april 2007. De afdeling Technology van TNS NIPO volgt
maandelijks de ontwikkelingen op het gebied van internet, (mobiele)
telefonie en digitale tv. Daarbij worden steeds 10.000 huishoudens
ondervraagd (n=10.000).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Miranda van Unen (tel: 020
522 57 54).
TNS NIPO