abcdefgh
Actiegroep 'Hoor de A59'
p/a mevrouw E. de Munnik
Egelantierstraat 2
5151 ZT DRUNEN
Contactpersoon Doorkiesnummer
H. van der Kolk 070 - 351 63 96
Datum Bijlage(n)
6 juni 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/U.07.00986 -
Onderwerp
uw brief aan de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat, van
16 februari 2007
Geachte mevrouw De Munnik,
In uw brief van 16 februari 2007 geeft u aan in het verleden reeds meerdere brieven
aan diverse besturen te hebben gestuurd, die onvoldoende beantwoord zijn. Ik betreur
dit en hoop dat in ieder geval voor een deel goed te maken met de onderhavige
antwoordbrief.
In uw brief geeft u aan dat de A59 tussen Vlijmen en Waalwijk geluidshinder
veroorzaakt en verkeersonveilig is vanwege het aantal en de vormgeving van de op-
en afritten. Ook zouden de normen voor luchtkwaliteit worden overschreden.
Volgens Rijkswaterstaat wordt voldaan aan de in de regelgeving vastgelegde normen.
Over dit verschil van mening is diverse malen overleg gevoerd tussen Rijkswaterstaat
en uw actiegroep. Dit heeft helaas niet geleid tot overeenstemming. Als voldaan wordt
aan de normen heb ik, ook gelet op de precedentwerking, geen titel om aanvullende
maatregelen te treffen. Dat laat onverlet dat ik begrip heb voor de door u ervaren
problemen.
Dat de op- en afritten verbetering behoeven ben ik met u eens. Daarom worden of
zijn er reeds maatregelen genomen. Daarover hieronder meer.
Hieronder ga ik op uw bezwaren afzonderlijk in.
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
DGP/WV/U.07.00986
Geluid
In de Wet Geluidhinder is vastgelegd op welke wijze omgegaan moet worden met
geluidsoverlast. De wet schrijft voor dat getoetst wordt aan de normen voor geluid op
het moment dat een weg wordt aangelegd of een bestaande weg wordt
gereconstrueerd. Regulier onderhoud valt niet onder deze definitie.
Aangezien de A59 niet wordt aangelegd of gereconstrueerd is er op dit moment geen
basis om geluidsreducerende maatregelen te treffen.
Het kan voorkomen dat er meer verkeer over een weg gaat en er dus ook meer
geluidsproductie is dan ten tijde van de reconstructie berekend was. Vanuit de
omwonende van een weg geredeneerd is de wet op dit punt niet optimaal. Daarom is
een wetsherziening in voorbereiding, waarmee dit zogenaamde handhavingsgat zal
worden weggenomen. Met de nieuwe wet wordt de hoeveelheid geluid van een weg
bepalend, niet of de weg wordt gereconstrueerd. De wetsherziening is naar
verwachting in 2009/2010 afgerond. Ik zal na afronding van de wetsherziening het
dan actuele geluidsniveau op de A59 bij Heusden, conform de systematiek van de
nieuwe wet, toetsen aan de dan geldende grenswaarden. Om misverstanden te
vermijden: deze wetswijziging moet nog door het parlement worden aanvaard.
Zekerheid dat deze wetswijziging er komt is nu dan ook nog niet te geven. Wel zal,
conform de Nota Mobiliteit, vanaf 2011 extra worden ingezet op de aanpak van
knelpunten boven de 65dB.
Lucht
Op dit moment wordt in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit
(NSL) door alle overheden (Rijk, provincies en gemeenten) samengewerkt aan het
oplossen van de luchtknelpunten in Nederland.
Recente berekeningsresultaten laten zien dat er geen overschrijdingen van de normen
zijn langs de A59 bij Heusden. Deze berekeningen richten zich op de jaren 2010 en
2015, de jaren waarin de eventuele luchtknelpunten opgelost moeten zijn.
Rijkswaterstaat moet in het kader van het Besluit Luchtkwaliteit ieder jaar aan
gemeenten gegevens verstrekken over de luchtkwaliteit langs wegen in het
voorgaande jaar. De meest recente rapportage, waarin de luchtkwaliteit 2005 in beeld
is gebracht, laat ook zien dat bij Heusden de normen voor de luchtkwaliteit niet
worden overschreden.
Veiligheid
In uw brief geeft u aan dat de situatie rond de aansluitingen bij Heusden verbetering
behoeft. Dat ben ik met u eens. Vandaar dat maatregelen worden getroffen.
De aansluiting Heusden is in 2006 al gereconstrueerd. Momenteel wordt het viaduct
Wolput in de aansluiting Nieuwkuijk vervangen. In overleg met de gemeente Heusden
is afgesproken dat op het zuidelijke kruispunt door Rijkswaterstaat een rotonde zal
worden aangelegd. Dit is nu in uitvoering en wordt in september afgerond.
Op de aansluiting Drunen-Elshout is de veiligheid al een aantal jaren een punt van
zorg. De veiligheid daar hangt direct samen met het onderliggend wegennet. Daarom
heeft Rijkswaterstaat met de gemeente Heusden de afspraak gemaakt dat de
gemeente het initiatief neemt voor de uitwerking van een oplossing.
---
DGP/WV/U.07.00986
Als interim-maatregel heeft Rijkswaterstaat een filebewakingssysteem geïnstalleerd ten
behoeve van de noordelijke afrit.
Een afschrift van deze brief heb ik verzonden aan de Vaste Commissie voor Verkeer en
Waterstaat van de Tweede Kamer. In afschrift treft u de antwoorden op de
Kamervragen aan, die naar aanleiding van uw brief zijn gesteld.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat