Ingezonden persbericht


Persbericht

Online folderoriëntatie leidt vaak tot aankoop

~ milieu belangrijkste reden voor plakken ja/nee sticker ~

Amsterdam, 6 juni 2007 - Bladeren door een reclamefolder gebeurt meer en meer online. Daarbij wordt de papieren reclamefolder absoluut niet verdrongen. Beide reclame-uitingen vormen een mooie aanvulling op elkaar bij de oriëntatie van de consument op een aankoop. Uit onderzoek van E-folders.nl blijkt dat 61% van de mensen na het laatste bezoek aan de site over is gegaan tot aankoop van een product.

De resultaten tonen verder dat de online folders geregeld aanzetten tot verdere oriëntatie op een product. Respondenten geven aan naar aanleiding van de folder verdere informatie in de winkel of op de site van de winkel te zoeken. Hoewel de online folder steeds populairder wordt, hechten veel respondenten nog steeds waarde aan het papieren equivalent; 78% van de site-bezoekers bekijkt graag zowel de papieren als de online folder. Het merendeel heeft dan ook geen sticker op de brievenbus die de bezorger vertelt hun huis over te slaan. Van degenen die wel een dergelijke sticker hebben aangebracht, geeft het merendeel aan milieuvervuiling de belangrijkste reden te vinden voor het niet willen ontvangen van papieren reclamefolders. Overigens verwacht meer dan de helft van de respondenten dat online folders over 5 jaar belangrijker zijn dan papieren folders.

Dat de folders niet lang actueel blijven, is ook terug te zien in de frequentie waarin mensen online folders raadplegen. Het gros kijkt één of twee keer per week op het internet om te bepalen wat de beste aanbiedingen van het moment zijn. Werktijd wordt ook vrijwel niet besteed aan het kijken in de reclamedragers. De beste plek om de folders door te spitten blijkt thuis te zijn. En waarom doen mensen dit? Gewoon omdat ze het leuk vinden, zegt een ruime 82 procent van de respondenten. Dat verklaart ook waarom ruim 73% aangeeft de digitale folder van voor tot achter te lezen.

"Wij merken dat mensen zowel online als offline folders enorm waarderen. Het zit in de Hollandse aard om aanbiedingen met elkaar te vergelijken. Het is opmerkelijk te noemen dat mensen na het raadplegen van digitale folders vrijwel meteen overgaan tot aankoop. De folder op internet vervult daarmee dezelfde functie als de papieren variant: hij zorgt namelijk voor kopende winkelbezoekers", zegt Robert van de Vosse, verantwoordelijke voor E-folders.nl

Over de respondenten & het onderzoek

Aan het onderzoek namen 1714 respondenten deel. Van hen was 38,8 procent man en 61,2 procent vrouw. Het onderzoek is begin mei uitgevoerd.

(436 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over ilse media groep
ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste internetuitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van websites, waaronder ilse.nl, Schoolbank.nl, Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl en web-log.nl bereikt ilse media maandelijks ca 70 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. De jeugd- en jongerenwebsites Kaboem.nl, CU2.nl en de jongerenportalen van Yourscene.nl zijn onderdeel van ilse media dochter newrulez. Daarnaast exploiteert ilse media de mannen- en entertainment titels van Sanoma Men's Magazines (SMM) en TVGids.nl, een website van Programmabladen AKN. Samen genereren ilse media, newrulez, TVGids.nl en de SMM-titels per maand ruim zeshonderd miljoen pageviews op het internet.

ilse media is onderdeel van Sanoma Uitgevers, met ruim 80 publiekstijdschriften en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van Nederland. In 2006 haalde Sanoma Uitgevers en haar deelnemingen een omzet van 531 miljoen euro. Inclusief dochterondernemingen heeft Sanoma Uitgevers bijna 2000 medewerkers. Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern SanomaWSOY. Sanoma Magazines is met 300 tijdschriften in dertien landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl