AutoRai

Mazda CX-7 nu op Europese leest geschoeid

(6/6/2007)
Na de bijzonder succesvolle introductie van de Mazda CX-7 in Noord-Amerika en Japan, waar inmiddels meer dan 46.000 eenheden van deze crossover zijn verkocht, komt de CX-7 nu naar Europa in een versie die voorziet in de specifieke wensen van Europese berijders.

De auto is op vele fronten aangepast aan de Europese karakteristieken op het gebied van rijeigenschappen, comfort, wielophanging, sturen, remmen, ABS, DSC (Dynamic Stability Control), NVH (aandrijving en geluid) en kwaliteit. Daarmee verschillen de specificaties van de Europese versie van de Mazda CX-7 ca. 30 % met die van de versie voor de markten buiten Europa.De aanpassingen en de bijbehorende testritten werden uitgevoerd in Duitsland door het R&D Centre (MRE) van Mazda in Oberursel, bij Frankfurt, waar ook de Europese ontwerpstudio van Mazda is gevestigd. Bij MRE is een compleet team dagelijks bezig met het testen en aanpassen van elk model van Mazda voor de Europese markt op het gebied van specificaties, reguleringen, specifieke marktbehoeftes en -trends.

Voor de Mazda CX-7 betrof dat een team van 15 medewerkers, dat de Amerikaanse versie van de CX-7 als basis nam en deze aanpaste aan de behoeften van de Europese klant. Het team begon met een benchmark met de belangrijkste concurrenten van de CX-7 op de Europese markt. Samen met toeleveranciers en collegaâs van Mazda Japan werd er door het team hard gewerkt om de auto een meer sportief rijgedrag mee te geven. Dit werd onder meer bereikt dankzij uitgebreide tests op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring, op kronkelige bergweggetjes, op topsnelheid over de Duitse Autobahn en tijdens testen onder winterse omstandigheden in Noord-Europa.

Europese normen
Speciale aandacht ging daarbij uit naar het testen van de 2.3 liter DISI turbo benzinemotor, die in de Europese versie van de CX-7 beschikt over 191 kW / 260 pk (de Amerikaanse versie heeft 244 pk) en 380 Nm Koppel, precies gelijk aan de motoren in de Mazda3 MPS en de Mazda6 MPS. Deze krachtige direct ingespoten benzinemotor is gekoppeld aan een speciaal ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak. Op de Duitse Autobahn werden bovendien op topsnelheid de snelheidsbegrenzer en de acceleratie bij hoge snelheid getest.

De âgroene helâ van de Nordschleife van de Nürburgring was het decor voor uitbreide tests van onderstel en chassis. In Europa gelden bijvoorbeeld andere normen voor de stabiliteit bij hoge snelheid. Daarom werd er allereerst gekeken naar de algehele stijfheid van de carrosserie en de noodzakelijke extra verstevigingen om een grotere stijfheid te bereiken. Het voorste deel van het subframe en de verstevigingsbruggen onder de transmissietunnel zijn versterkt en dikker gemaakt, evenals de McPherson veerpoten bij de voorwielen.

Verbeteringen
Voor Europese klanten is het directe gevoel en contact tussen auto en wegdek en de mate van feedback van bijzonder groot belang. Om dit te bereiken is de wielophanging van de CX-7 aangepast. Zo kregen bijvoorbeeld de reactiestangen als onderdeel van de achterwielophanging een andere layout en werd de gehele achterwielophanging herzien om een mooi compromis te vinden tussen souplesse en rijcomfort. De banden, de stuurkarakteristiek en de afstelling van het DSC verschillen ook van de Amerikaanse versie. Met deze onder zijn sportieve uiterlijk verborgen verbeteringen, gecombineerd met de flexibiliteit en binnenruimte van een SUV, is de Mazda CX-7 klaar om in Europa de nieuwe standaard in zijn segment te worden. Uitdagend, sportief en onderscheidend, de auto geeft de Europese klant alles voor een multi-actieve leefstijl met een hoge mate van rijplezier.

Rijke uitrusting
De CX-7 is er in twee uitrustingsniveaus, de Touring en de Executive. De eerste uitvoering kost ⬠42.995,- en de Executive ⬠47.495,-. Beide versies beschikken over een rijk pakket aan veiligheidsvoorzieningen, waaronder de MAIDAS veiligheidsconstructie, DSC en permanente vierwielaandrijving met Active Torque Split. Elke Mazda CX-7 is verder rijk uitgerust met 18 inch lichtmetalen velgen, cruise control en climate control. De Executive is bovendien voorzien van lederen stoelbekleding, xenon koplampen en sensoren voor licht en ruitenwissers. Ook metallic lak en een Bose(TM) audiosysteem met negen speakers zijn standaard op de Executive.

Optioneel kunnen beide uitvoeringen voor ⬠1.500,- van een elektrisch bedienbaar zonnedak worden voorzien. Het hoogwaardige Bose(TM) audiosysteem, dat standaard is voor de Executive, kan als optie voor ⬠795,- op de Touring besteld worden.

Succes
De Mazda CX-7 blijkt vóór zijn definitieve introductie op de Nederlandse markt al een groot succes. Hoewel de allereerste eenheden in augustus aan de eerste kopers worden afgeleverd zijn van alle modellen die naar Nederland komen de meeste al verkocht. Voor dit jaar heeft de Mazda-importeur dan ook extra productie gekregen om aan de grote vraag te voldoen.