Mazda CX-7 nu op Europese leest geschoeid
(6/6/2007)
Na de bijzonder succesvolle introductie van de Mazda CX-7 in
Noord-Amerika en Japan, waar inmiddels meer dan 46.000 eenheden van
deze crossover zijn verkocht, komt de CX-7 nu naar Europa in een
versie die voorziet in de specifieke wensen van Europese berijders.
De auto is op vele fronten aangepast aan de Europese karakteristieken
op het gebied van rijeigenschappen, comfort, wielophanging, sturen,
remmen, ABS, DSC (Dynamic Stability Control), NVH (aandrijving en
geluid) en kwaliteit. Daarmee verschillen de specificaties van de
Europese versie van de Mazda CX-7 ca. 30 % met die van de versie voor
de markten buiten Europa.De aanpassingen en de bijbehorende testritten
werden uitgevoerd in Duitsland door het R&D Centre (MRE) van Mazda in
Oberursel, bij Frankfurt, waar ook de Europese ontwerpstudio van Mazda
is gevestigd. Bij MRE is een compleet team dagelijks bezig met het
testen en aanpassen van elk model van Mazda voor de Europese markt op
het gebied van specificaties, reguleringen, specifieke marktbehoeftes
en -trends.
Voor de Mazda CX-7 betrof dat een team van 15 medewerkers, dat de
Amerikaanse versie van de CX-7 als basis nam en deze aanpaste aan de
behoeften van de Europese klant. Het team begon met een benchmark met
de belangrijkste concurrenten van de CX-7 op de Europese markt. Samen
met toeleveranciers en collegaâs van Mazda Japan werd er door het team
hard gewerkt om de auto een meer sportief rijgedrag mee te geven. Dit
werd onder meer bereikt dankzij uitgebreide tests op de legendarische
Nordschleife van de Nürburgring, op kronkelige bergweggetjes, op
topsnelheid over de Duitse Autobahn en tijdens testen onder winterse
omstandigheden in Noord-Europa.
Europese normen
Speciale aandacht ging daarbij uit naar het testen van de 2.3 liter
DISI turbo benzinemotor, die in de Europese versie van de CX-7
beschikt over 191 kW / 260 pk (de Amerikaanse versie heeft 244 pk) en
380 Nm Koppel, precies gelijk aan de motoren in de Mazda3 MPS en de
Mazda6 MPS. Deze krachtige direct ingespoten benzinemotor is gekoppeld
aan een speciaal ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak. Op de
Duitse Autobahn werden bovendien op topsnelheid de snelheidsbegrenzer
en de acceleratie bij hoge snelheid getest.
De âgroene helâ van de Nordschleife van de Nürburgring was het decor
voor uitbreide tests van onderstel en chassis. In Europa gelden
bijvoorbeeld andere normen voor de stabiliteit bij hoge snelheid.
Daarom werd er allereerst gekeken naar de algehele stijfheid van de
carrosserie en de noodzakelijke extra verstevigingen om een grotere
stijfheid te bereiken. Het voorste deel van het subframe en de
verstevigingsbruggen onder de transmissietunnel zijn versterkt en
dikker gemaakt, evenals de McPherson veerpoten bij de voorwielen.
Verbeteringen
Voor Europese klanten is het directe gevoel en contact tussen auto en
wegdek en de mate van feedback van bijzonder groot belang. Om dit te
bereiken is de wielophanging van de CX-7 aangepast. Zo kregen
bijvoorbeeld de reactiestangen als onderdeel van de
achterwielophanging een andere layout en werd de gehele
achterwielophanging herzien om een mooi compromis te vinden tussen
souplesse en rijcomfort. De banden, de stuurkarakteristiek en de
afstelling van het DSC verschillen ook van de Amerikaanse versie.
Met deze onder zijn sportieve uiterlijk verborgen verbeteringen,
gecombineerd met de flexibiliteit en binnenruimte van een SUV, is de
Mazda CX-7 klaar om in Europa de nieuwe standaard in zijn segment te
worden. Uitdagend, sportief en onderscheidend, de auto geeft de
Europese klant alles voor een multi-actieve leefstijl met een hoge
mate van rijplezier.
Rijke uitrusting
De CX-7 is er in twee uitrustingsniveaus, de Touring en de Executive.
De eerste uitvoering kost ⬠42.995,- en de Executive ⬠47.495,-.
Beide versies beschikken over een rijk pakket aan
veiligheidsvoorzieningen, waaronder de MAIDAS veiligheidsconstructie,
DSC en permanente vierwielaandrijving met Active Torque Split. Elke
Mazda CX-7 is verder rijk uitgerust met 18 inch lichtmetalen velgen,
cruise control en climate control. De Executive is bovendien voorzien
van lederen stoelbekleding, xenon koplampen en sensoren voor licht en
ruitenwissers. Ook metallic lak en een Bose(TM) audiosysteem met negen
speakers zijn standaard op de Executive.
Optioneel kunnen beide uitvoeringen voor ⬠1.500,- van een elektrisch
bedienbaar zonnedak worden voorzien. Het hoogwaardige Bose(TM)
audiosysteem, dat standaard is voor de Executive, kan als optie voor
⬠795,- op de Touring besteld worden.
Succes
De Mazda CX-7 blijkt vóór zijn definitieve introductie op de
Nederlandse markt al een groot succes. Hoewel de allereerste eenheden
in augustus aan de eerste kopers worden afgeleverd zijn van alle
modellen die naar Nederland komen de meeste al verkocht. Voor dit jaar
heeft de Mazda-importeur dan ook extra productie gekregen om aan de
grote vraag te voldoen.
AutoRai