Deelgemeente Feijenoord Rotterdam
Meerderheid deelraad stemt in met Ruimtelijke Visie Motorstraatgebied
De deelgemeenteraad heeft 31 mei in meerderheid ingestemd met de
Ruimtelijke Visie Motorstraatgebied 2030.
(Tekst: Emile Hilgers / publicatie onder verantwoordelijkheid van de
Griffie)
Motie Leefbaar haalt het niet
Het CDA, Leefbaar Rotterdam, de fractie Goedegebuur en de SP stemden
tegen. Een motie van Leefbaar Rotterdam om de locatie voor de hoogste
toren te verplaatsen, haalde het niet.
Potentie
Dagelijks bestuurder Gülami Yesildal benadrukte dat de ruimtelijke
visie de kaders aangeeft voor de ontwikkeling van het
Motorstraatgebied tot een stedelijk niveau. Dat staat niet los van de
plannen voor Zuidplein en Ahoi'. Verder zijn er meerdere torens. De
discussie gaat echter niet om de torens, maar over de potentie van het
gebied.
Niet tegen toren
Het belang van de stedelijke ontwikkeling van het gebied stond voor de
deelraadsfracties buiten kijf. Maar vooral de SP en Leefbaar Rotterdam
bleven protesteren tegen de locatie van de 120 meter hoge landmark.
Wij zijn niet tegen de toren, maar hij moet verplaatst worden, aldus
Nel Arnold (Leefbaar Rotterdam).
Aanvaardbaar compromis
PvdA-woordvoerders Jo den Haan en Marco van Lent gaven aan dat de
toren na bezwaren van het actiecomité Poort van Zuid al op grotere
afstand van de woonflat is gesitueerd. Ik kan me voorstellen dat de
mensen teleurgesteld zijn, aldus eerstgenoemde. Maar ik stel vast dat
het resultaat van de inspraak is dat de voorgenomen locatie van de
toren naar 75 meter afstand van het blok is gegaan. Ik vind dat een
aanvaardbaar compromis.
Vervolgtraject
Van Lent vroeg nog wel welke ruimte er in het vervolgtraject is voor
participatie door bewoners. Hierop antwoordde Yesildal dat de
ruimtelijke visie het juridisch kader aangeeft. Daarna komen de
marktpartijen, zoals projectontwikkelaars en bedrijven, met hun
plannen en begint het traject voor stedenbouwkundige ontwikkelingen en
bestemmingsplannen. Natuurlijk zal ik de commissie
Vreewijk-Katendrecht van alles op de hoogte blijven houden.
Economisch belang
Verplaatsing van de toren is volgens de dagelijks bestuurder niet
reëel. De gemeente heeft geen grond, dus zijn we afhankelijk van
marktpartijen die wél grond hebben. In gesprekken met de marktpartijen
is duidelijk geworden dat er geen ruimte is voor een andere plaats
voor de hoge toren. We hebben ons best gedaan, maar als deelgemeente
moeten wij kiezen voor het algemeen belang.
Keuze voor stedelijke ontwikkeling
De PvdA steunde daarin het dagelijks bestuur. Van Lent: Vanwege het
belang voor de deelgemeente Feijenoord, met een hoog
werkloosheidspercentage, kiezen wij voor de stedelijke ontwikkeling.
Ontsluiting
Vragen over bijvoorbeeld wind en fijn stof worden in het latere
traject beantwoord, gaf de portefeuillehouder aan. Ook de ontsluiting
van het gebied wordt nog nader bekeken. In een motie die de steun
kreeg van de hele deelraad, wordt het dagelijks bestuur verzocht in de
verdere planontwikkeling alternatieven aan te dragen voor de in de
ruimtelijke visie aangegeven ontsluitingsweg tussen de Valkeniersweg
en het Motorstraatgebied.
Goede mix van woningen
In een andere motie, van de PvdA, wordt het dagelijks bestuur onder
meer verzocht om te bevorderen dat er een goede mix komt van dure tot
betaalbare woningen. Ook moeten de milieueffecten en de gevolgen van
de toenemende bedrijvigheid en bewoning voor de verkeerscirculatie
worden onderzocht en, indien negatief, worden bestreden. Yesildal
merkte in een ander verband op dat vragen over bijvoorbeeld fijn stof
en wind in het vervolgtraject worden beantwoord.
In beroep
Bewoners verlieten na de stemming in de deelraad verongelijkt de zaal.
Ze gaven aan dat onvoldoende naar hun bezwaren is geluisterd. De
deelraad zou gedwongen zijn een besluit te nemen, terwijl men
onvoldoende op de hoogte is. Door pure onwil van de dienst dS+V
(Stedenbouw en Volkshuisvesting) wordt niet eens gekeken naar
alternatieven (voor de toren, red.), aldus de woordvoerder van het
actiecomité Poort van Zuid. Hij liet weten dat de bewoners alle
mogelijkheden zullen benutten om tegen de plannen in beroep te gaan.
Tot het Europese Hof.