Gemeente Amersfoort

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 138

datum: 6 juni 2007

Fietsroutes met knooppunten voor recreatieve fietsers

De provincie Utrecht wil in de hele provincie door middel van knooppunten een bewegwijzering aanleggen voor recreatieve fietsers. Dit plan sluit aan op het gemeentelijke plan van aanpak voor recreatief fietsen in Amersfoort en omgeving. Daarom heeft het college van B&W besloten E 20.855,46 beschikbaar te stellen op basis van cofinanciering met de provincie voor aanleg, onderhoud en beheer van de bewegwijzering.

Om recreanten en toeristen te helpen bij het vinden van aantrekkelijke paden en wegen voor een mooie fietstocht is het van belang om recreatieve fietsroutes uit te zetten. Uit de praktijk blijkt dat veel mensen moeite hebben met kaartlezen. Ze varen liever op het kompas van anderen. Daarom voorzien uitgezette routes in een grote behoefte. 40% van de recreatieve fietsers maakt gebruik van uitgezette routes. De routes dragen ook bij aan streekpromotie. Bovendien blijkt het knooppuntensysteem consumenten aan te zetten tot extra activiteiten en bestedingen. Ervaringen elders in het land geven een groei tot 50% van de bestedingen te zien. Niet alleen door meer fietsers maar ook door verwijzing naar toeristische ondernemers in het netwerk. Voor de Utrechtse situatie zou dit neerkomen op een extra bestedingsimpuls van 39 miljoen euro per jaar.

Wat is een fietsknooppuntensysteem?
Het principe van een fietsknooppuntensysteem is simpel. In een gebied wordt op basis van bestaande of geplande fietspaden, wegen en paden bepaald welke trajecten worden opgenomen in het netwerk. Door het aansluiten van alle trajecten op elkaar ontstaat een soort spinnenweb dat het hele gebied beslaat. De plaatsen waar keuzes kunnen worden gemaakt in de te volgen trajecten vormen de knooppunten. Elk knooppunt heeft een uniek nummer. Door telkens bij een knooppunt een traject te kiezen naar weer een volgend knooppunt kan de fietser naar eigen inzicht zelf een tocht samenstellen, tussentijds verlengen of inkorten. Verwijsborden met daarop de knooppuntnummers leiden fietsers van knooppunt naar knooppunt. De trajecten tussen de knooppunten zijn altijd in twee richtingen bewegwijzerd. Op uniforme wijze kunnen bezienswaardigheden en andere voorzieningen worden opgenomen. Het plannen van een tocht gebeurt via de fietsrouteplanner waar de knooppunten in opgenomen worden of overzichtkaarten .

Het fietsknooppuntensysteem is ontwikkeld in Belgisch Limburg. In Nederland is of wordt het aangelegd in Limburg, Brabant, Zeeland, de Gelderse Vallei, de Veluwe, de Gooi- en Vechtstreek, het Groene Hart, Twente en Noord-West Friesland. Daardoor raken steeds meer recreatieve fietsers aan dit wegwijssysteem gewend. Door ook in Utrecht een knooppuntensysteem aan te leggen wordt voorkomen dat deze fietsers Utrecht straks als fietsbestemming gaan mijden.

Informatie: Petri den Doop, communicatieadviseur voor de sector Welzijn, Sociale Zekerheid en Onderwijs (WSO), (033) 469 43 55, pca.dendoop@amersfoort.nl.


---- --