abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
6 juni 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGTL-2007/7637 2060715050
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Het lid Thieme heeft vragen gesteld over de uitbreiding van Lelystad Airport. Hierbij treft u
de antwoorden aan.
1. Kent u het bericht Lelystad Airport mag flink uitbreiden?1
1. Ja
2. Acht u een dergelijke uitbreiding zoals in het bericht genoemd de competentie van de
gemeente Lelystad?
2. Het nemen van een aanwijzingsbesluit, dat uitbreiding van een luchthaven mogelijk
maakt, behoort onder de vigerende regelgeving tot de competenties van het Rijk. De
ministers van V&W en VROM oefenen tezamen het bevoegd gezag uit. Uiteraard is
het voor het nemen van besluiten door het bevoegd gezag van belang dat in de regio
draagvlak bestaat voor het besluit van het Rijk. Daarom zal het bevoegd gezag de
integrale visie en ambitie van de gemeente Lelystad betrekken bij haar afweging.
3. Kunt u aangeven op welke wijze "de beperking van de geluidsoverlast" gedefinieerd
en gegarandeerd wordt?
3. In de PKB Maastricht/Lelystad van 2004 is het formele kader vastgesteld voor
onder meer geluidhinder waarbinnen een aanwijzingsbesluit (vergunning voor het
1 http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/151939
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGTL-2007/7637
gebruik van een luchthaven) kan worden genomen. De grenzen van de PKB zijn
ook overgenomen in het Provinciaal Omgevingsplan Flevoland 2006. Tevens heeft
het Ministerie van Verkeer en Waterstaat samen met de LVNL, in afstemming met
de regio, onderzoek gedaan naar het optimaliseren van toekomstige vliegroutes.
Het resultaat daarvan is dat het nieuwe vliegrouteontwerp zo is gekozen dat de
huidige woonbebouwing grotendeels wordt ontzien.
4. Kunt u aangeven welke consequenties de uitbreidingsplannen zullen hebben op
omliggende natuurgebieden zoals de Veluwe en de Oostvaardersplassen?
4. De exploitant heeft een aanvraag ingediend voor een nieuwe aanwijzing en recent
hiervoor een milieueffectrapport (MER) opgesteld dat onder andere inzichtelijk maakt
wat de effecten zijn van meer vliegverkeer op beschermde natuurgebieden. Dit MER is
onlangs door het bevoegd gezag geaccepteerd.
Het bevoegd gezag zal het MER gebruiken bij de afweging voor het opstellen van een
ontwerp-aanwijzing. Deze ontwerp-aanwijzing is gericht op een baanverlenging tot
2100 meter en het benutten van de milieuruimte die de PKB biedt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat