SGP
SGP » jongeren >>
06 - 06 - 07 | Bijdrage SGP AO Midden-Oosten
De SGP begrijpt niet waarom het zo stil blijft na de herhaalde oproep
van de Iraanse president Ahmadinejad om Israël op korte termijn te
vernietigen. Dat stilzwijgen is een slecht signaal in de richting van
een slechte president. Al eerder riep de Iraanse president op om
Israël van de kaart te vegen. Veel landen spraken daar toen hun
afschuw over uit. Nu is het echter oorverdovend stil. Wie stelt dat de
oproep van de Iraanse president niet serieus genomen moet worden,
miskent het feit dat er zeer velen zijn die Ahmadinejad wél serieus
nemen.
De SGP vind daarom dat minister Verhagen de Iraanse ambassadeur ter
verantwoording moet roepen. Omdat Nederland een belangrijk
handelspartner is van Iran, is het eveneens zinvol om de economische
druk op Iran op te voeren. Daarmee wordt nog eens onderstreept dat het
Nederland ernst is. Verder wees de SGP erop dat zowel in Libanon als
in de Palestijnse gebieden bewegingen als Hezbollah en Hamas, en ook
een land als Syrie, doorgaan met hun aanslagen en beschietingen, zowel
op 'eigen mensen' als op Israel. De vrede is daardoor verder weg dan
ooit.
---
----------
AO Midden-Oosten
6 juni 2007
Van der Staaij
Geen vrede
Vz. Als het gaat om de ontwikkelingen rond Israel, Palestijnse
gebieden en Libanon lijken we terug bij af te zijn. De road-map lijkt
al zijn betekenis te hebben verloren. Gewelddadigheden zijn opnieuw
aan de orde van de dag. De zgn. twee-statenoplossing lijkt bovendien
verder weg dan ooit. Ik denk aan de recente verklaring die Hamas heeft
uitgebracht naar aanleiding van de zogenaamde 40-jarige bezetting van
Palestijns gebied. Hierin wordt klip en klaar gesteld, dat Hamas niet
zal rusten voor heel Israel weer onder Arabische invloed is. Dat biedt
derhalve geen enkel perspectief voor vrede.
Vaak wordt beklemtoond dat Israel niet disproportioneel mag reageren
op aanvallen door Hamas, Hezbollah en anderen, maar wat is
proportioneel als de levens van je burgers dagelijks op het spel
staan? We hebben het hier eenvoudigweg over lijfsbehoud.
In dat licht wil ik de nodige vragen stellen.
TIM
Middels het Tijdelijke internationale mechanisme ondersteunt de EU
thans de Palestijnse bevolking zonder tussenkomst van de Palestijnse
regering. In die zin wordt er geen rechtstreekse hulp verleend (cf. de
motie-Van der Staaij). De humanitaire nood in de Gazastrook is groot.
De SGP-fractie onderkent dat en steunde daarom het tijdelijke
mechanisme.
De vraag rijst echter hoe cosmetisch deze oplossing is. Er is het
afgelopen jaar méér internationale hulp aan de Palestijnen gegeven
dan in alle jaren daarvoor. Ambtenaren worden betaald, uitkeringen
verstrekt, nutsvoorzieningen gefinancierd, etc. Ervaren de Palestijnen
nu wel voldoende druk als gevolg van de sanctie om geen directe hulp
te verschaffen? Mijn fractie heeft hierover twijfels en vraagt zich af
of de âindirecteâ hulp in die zin niet te royaal uitpakt. Is in ieder
geval gegarandeerd dat langs deze weg op geen enkele wijze (direct of
indirect) steun wordt gegeven aan terroristische doeleinden? Wordt er
ook geld gestopt in onderwijs aan kinderen? Is dat geen onderwijs in
Hamas-stijl, doordrenkt met antisemitisme en andere kwalijke
opvattingen?
Ik vind het voorgaande temeer klemmen, nu Hamas Israel weer volop
bestookt met raketaanvallen en daarmee de Kwartetvoorwaarden expliciet
aan de laars lapt. Dat rechtvaardigt het opvoeren van de
internationale druk en het afknijpen van de verleende hulp. Acht de
minister, gelet op de uitgebroken vijandelijkheden, niet het opvoeren
van de druk op de Palestijnse regering / Hamas geboden, ook in
internationaal verband? Hoe wil hij dat bevorderen? Zijn de recente
aanvallen geen aanleiding om de Nederlandse hulp te verminderen?
Ik noem hierbij ook het falende economische beleid, de enorme fraude
en corruptie rond het Palestijnse bestuur die aanleiding kunnen zijn
om de hulpverlening nog eens onder de loep te nemen. In hoeverre wordt
het Palestijnse bestuur in die zin behandeld als ieder land waarmee
een ontwikkelingsrelatie wordt gevoerd? Voldoet het Palestijnse
bestuur aan de relevante criteria voor ontwikkelingshulp?
Vervolgens vraag ik hierbij nog in hoeverre er duidelijke afstemming
met Israël plaatsvindt over het verstrekken van de humanitaire hulp.
Ik bedoel dit ook praktisch. Mocht Israël onverminderd doorgaan
(noodgedwongen) met het optreden in de Gazastrook, dan kan het
praktisch immers heel riskant worden om de hulp te blijven verlenen.
Israel heeft inmiddels ook enige Palestijnse overheidspersonen
opgepakt; het gaat hier om Hamasleden. Hoe ingrijpend ook, het gaat
hier om leden van een terroristische organisatie, en zij kunnen
derhalve naar onze mening ook als zodanig worden behandeld, indien de
omstandigheden dat vereisen.
Iran
Eén van de grootste obstakels voor vrede in het Midden-Oosten is Iran
en zijn president Ahmadinejad. Ik denk aan zijn schandalige
uitlatingen afgelopen zondag over de vernietiging van Israel op heel
korte termijn. Al eerder heeft deze president opgeroepen om Israel van
de kaart te vegen. Ik vind dat de minister dergelijke uitlatingen niet
kan laten passeren. Heeft u de ambassadeur van Iran reeds op het matje
geroepen? Zo nee, waarom niet? Krijgt Iran niet de indruk dat het
alles ongestraft kan doen? Moet er niet veel meer druk op dit land
worden uitgeoefend, diplomatiek en economisch? Nederland kent de
nodige handel met Iran. Een stopzetting daarvan zou onderstrepen, dat
het optreden van deze president een duidelijke prijs kent. Is de
minister daartoe bereid? Wil hij ook in internationaal verband er
alles aan doen om de druk op Iran te vergroten? Niet in de laatste
plaats vanwege zijn nucleaire programma.
Wapensmokkel
Mijn fractie vraagt zich af of we de wapensmokkel vanuit Iran en
Syrië, maar ook vanuit Egypte, naar Libanon niet ernstig
onderschatten. Er wordt veel ophef gemaakt over de vluchten die Israel
nog steeds uitvoert in Libanon, maar zolang de internationale
gemeenschap geen heel stevige druk uitoefent op Syrië en anderen om
te stoppen met de vermeende wapenleveranties, kunnen wij dit Israel
moeilijk kwalijk nemen. Volgens de minister zijn er onvoldoende
bewijzen voor wapenleveranties vanuit Syrië. Ik weet dat de minister
niet naïef is. Waar denkt hij dan dat Hezbollah de raketten vandaan
haalt? Welke internationale druk wordt er nu feitelijk op Syrië en
Iran uitgeoefend om hieraan een eind te maken? Zijn wij niet veel te
naïef in de omgang met deze landen? Is in hun ogen de zogenaamde
kritische dialoog die wij voor ogen hebben geen lachertje?
Nederland heeft inmiddels een schip voor de Libanese kust liggen. Dat
is positief, maar is het ook effectief? Wordt de wapensmokkel niet
heel eenvoudig voortgezet via landelijke routes? Wat wordt hier
serieus aan gedaan?
Libanon
Sprekend over Libanon. Er is nog steeds geen enkel teken van leven
vernomen van de bekende door Hezbollah ontvoerde Israëlische
soldaten. Welke druk oefent de minister uit op Libanon om snel schot
in deze zaak te brengen?
Nemen wij ook voor het overige de situatie in Libanon voldoende
serieus? Hezbollah is zich aan het herbewapenen en antidemocratische
machten (al dan niet onder invloed van Syrië) lijken de overhand te
krijgen. Is het â om deze trend te keren â niet eens te meer
noodzakelijk om serieuze druk uit te oefenen op landen (Syrië, Iran
e.a.) die deze kwalijke ontwikkeling actief steunen? Niet alleen
diplomatiek, maar ook in economisch opzicht waar mogelijk?
Dank u wel
Bijdrage SGP AO Midden-Oosten