SGP


SGP » jongeren >>
06 - 06 - 07 | Bijdrage SGP AO Midden-Oosten

De SGP begrijpt niet waarom het zo stil blijft na de herhaalde oproep van de Iraanse president Ahmadinejad om Israël op korte termijn te vernietigen. Dat stilzwijgen is een slecht signaal in de richting van een slechte president. Al eerder riep de Iraanse president op om Israël van de kaart te vegen. Veel landen spraken daar toen hun afschuw over uit. Nu is het echter oorverdovend stil. Wie stelt dat de oproep van de Iraanse president niet serieus genomen moet worden, miskent het feit dat er zeer velen zijn die Ahmadinejad wél serieus nemen.
De SGP vind daarom dat minister Verhagen de Iraanse ambassadeur ter verantwoording moet roepen. Omdat Nederland een belangrijk handelspartner is van Iran, is het eveneens zinvol om de economische druk op Iran op te voeren. Daarmee wordt nog eens onderstreept dat het Nederland ernst is. Verder wees de SGP erop dat zowel in Libanon als in de Palestijnse gebieden bewegingen als Hezbollah en Hamas, en ook een land als Syrie, doorgaan met hun aanslagen en beschietingen, zowel op 'eigen mensen' als op Israel. De vrede is daardoor verder weg dan ooit.


---

----------

AO Midden-Oosten
6 juni 2007
Van der Staaij

Geen vrede
Vz. Als het gaat om de ontwikkelingen rond Israel, Palestijnse gebieden en Libanon lijken we terug bij af te zijn. De road-map lijkt al zijn betekenis te hebben verloren. Gewelddadigheden zijn opnieuw aan de orde van de dag. De zgn. twee-statenoplossing lijkt bovendien verder weg dan ooit. Ik denk aan de recente verklaring die Hamas heeft uitgebracht naar aanleiding van de zogenaamde 40-jarige bezetting van Palestijns gebied. Hierin wordt klip en klaar gesteld, dat Hamas niet zal rusten voor heel Israel weer onder Arabische invloed is. Dat biedt derhalve geen enkel perspectief voor vrede.

Vaak wordt beklemtoond dat Israel niet disproportioneel mag reageren op aanvallen door Hamas, Hezbollah en anderen, maar wat is proportioneel als de levens van je burgers dagelijks op het spel staan? We hebben het hier eenvoudigweg over lijfsbehoud.

In dat licht wil ik de nodige vragen stellen.

TIM
Middels het Tijdelijke internationale mechanisme ondersteunt de EU thans de Palestijnse bevolking zonder tussenkomst van de Palestijnse regering. In die zin wordt er geen rechtstreekse hulp verleend (cf. de motie-Van der Staaij). De humanitaire nood in de Gazastrook is groot. De SGP-fractie onderkent dat en steunde daarom het tijdelijke mechanisme.

De vraag rijst echter hoe cosmetisch deze oplossing is. Er is het afgelopen jaar méér internationale hulp aan de Palestijnen gegeven dan in alle jaren daarvoor. Ambtenaren worden betaald, uitkeringen verstrekt, nutsvoorzieningen gefinancierd, etc. Ervaren de Palestijnen nu wel voldoende druk als gevolg van de sanctie om geen directe hulp te verschaffen? Mijn fractie heeft hierover twijfels en vraagt zich af of de âindirecteâ hulp in die zin niet te royaal uitpakt. Is in ieder geval gegarandeerd dat langs deze weg op geen enkele wijze (direct of indirect) steun wordt gegeven aan terroristische doeleinden? Wordt er ook geld gestopt in onderwijs aan kinderen? Is dat geen onderwijs in Hamas-stijl, doordrenkt met antisemitisme en andere kwalijke opvattingen?

Ik vind het voorgaande temeer klemmen, nu Hamas Israel weer volop bestookt met raketaanvallen en daarmee de Kwartetvoorwaarden expliciet aan de laars lapt. Dat rechtvaardigt het opvoeren van de internationale druk en het afknijpen van de verleende hulp. Acht de minister, gelet op de uitgebroken vijandelijkheden, niet het opvoeren van de druk op de Palestijnse regering / Hamas geboden, ook in internationaal verband? Hoe wil hij dat bevorderen? Zijn de recente aanvallen geen aanleiding om de Nederlandse hulp te verminderen?

Ik noem hierbij ook het falende economische beleid, de enorme fraude en corruptie rond het Palestijnse bestuur die aanleiding kunnen zijn om de hulpverlening nog eens onder de loep te nemen. In hoeverre wordt het Palestijnse bestuur in die zin behandeld als ieder land waarmee een ontwikkelingsrelatie wordt gevoerd? Voldoet het Palestijnse bestuur aan de relevante criteria voor ontwikkelingshulp?

Vervolgens vraag ik hierbij nog in hoeverre er duidelijke afstemming met Israël plaatsvindt over het verstrekken van de humanitaire hulp. Ik bedoel dit ook praktisch. Mocht Israël onverminderd doorgaan (noodgedwongen) met het optreden in de Gazastrook, dan kan het praktisch immers heel riskant worden om de hulp te blijven verlenen.

Israel heeft inmiddels ook enige Palestijnse overheidspersonen opgepakt; het gaat hier om Hamasleden. Hoe ingrijpend ook, het gaat hier om leden van een terroristische organisatie, en zij kunnen derhalve naar onze mening ook als zodanig worden behandeld, indien de omstandigheden dat vereisen.

Iran
Eén van de grootste obstakels voor vrede in het Midden-Oosten is Iran en zijn president Ahmadinejad. Ik denk aan zijn schandalige uitlatingen afgelopen zondag over de vernietiging van Israel op heel korte termijn. Al eerder heeft deze president opgeroepen om Israel van de kaart te vegen. Ik vind dat de minister dergelijke uitlatingen niet kan laten passeren. Heeft u de ambassadeur van Iran reeds op het matje geroepen? Zo nee, waarom niet? Krijgt Iran niet de indruk dat het alles ongestraft kan doen? Moet er niet veel meer druk op dit land worden uitgeoefend, diplomatiek en economisch? Nederland kent de nodige handel met Iran. Een stopzetting daarvan zou onderstrepen, dat het optreden van deze president een duidelijke prijs kent. Is de minister daartoe bereid? Wil hij ook in internationaal verband er alles aan doen om de druk op Iran te vergroten? Niet in de laatste plaats vanwege zijn nucleaire programma.

Wapensmokkel
Mijn fractie vraagt zich af of we de wapensmokkel vanuit Iran en Syrië, maar ook vanuit Egypte, naar Libanon niet ernstig onderschatten. Er wordt veel ophef gemaakt over de vluchten die Israel nog steeds uitvoert in Libanon, maar zolang de internationale gemeenschap geen heel stevige druk uitoefent op Syrië en anderen om te stoppen met de vermeende wapenleveranties, kunnen wij dit Israel moeilijk kwalijk nemen. Volgens de minister zijn er onvoldoende bewijzen voor wapenleveranties vanuit Syrië. Ik weet dat de minister niet naïef is. Waar denkt hij dan dat Hezbollah de raketten vandaan haalt? Welke internationale druk wordt er nu feitelijk op Syrië en Iran uitgeoefend om hieraan een eind te maken? Zijn wij niet veel te naïef in de omgang met deze landen? Is in hun ogen de zogenaamde kritische dialoog die wij voor ogen hebben geen lachertje?

Nederland heeft inmiddels een schip voor de Libanese kust liggen. Dat is positief, maar is het ook effectief? Wordt de wapensmokkel niet heel eenvoudig voortgezet via landelijke routes? Wat wordt hier serieus aan gedaan?

Libanon
Sprekend over Libanon. Er is nog steeds geen enkel teken van leven vernomen van de bekende door Hezbollah ontvoerde Israëlische soldaten. Welke druk oefent de minister uit op Libanon om snel schot in deze zaak te brengen?

Nemen wij ook voor het overige de situatie in Libanon voldoende serieus? Hezbollah is zich aan het herbewapenen en antidemocratische machten (al dan niet onder invloed van Syrië) lijken de overhand te krijgen. Is het â om deze trend te keren â niet eens te meer noodzakelijk om serieuze druk uit te oefenen op landen (Syrië, Iran e.a.) die deze kwalijke ontwikkeling actief steunen? Niet alleen diplomatiek, maar ook in economisch opzicht waar mogelijk?

Dank u wel

Bijdrage SGP AO Midden-Oosten