Scholen zelf verantwoordelijk voor huisvesting
06/06/2007
Om de kwaliteit van schoolgebouwen in Nijmegen te verbeteren, willen
schoolbesturen en gemeente nieuwe financiële afspraken maken.
De besturen krijgen het eigendom over de schoolgebouwen en kunnen deze
zodoende beter beheren en vernieuwen. Burgemeester en wethouders
hebben met deze nieuwe werkwijze ingestemd. Bedoeling is dat de
afspraken op 1 januari 2008 in werking treden.
Tot nu toe ontvangen scholen op aanvraag subsidie van de gemeente voor
nieuwbouw of renovatie. Door het geld voor onderwijshuisvesting
rechtstreeks te gaan verdelen, kunnen de schoolbesturen hun vastgoed
zelf beheren. Dit stelt hun in staat om de kwaliteit van de
schoolgebouwen te verbeteren. De gezamenlijke ambitie van besturen en
gemeente is om in de komende 40 jaar 70% van alle gebouwen volledig te
vernieuwen en 30% te renoveren. De gemeente heeft vooruitlopend op de
nieuwe werkwijze tien scholen geselecteerd die dringend toe zijn aan
verhuizing of nieuwbouw. Doel is deze scholen de komende jaren al een
oplossing te bieden.
In 2007 verdeelt de gemeente 13,9 miljoen euro over de schoolbesturen.
Dit gebeurt op basis van het aantal leerlingen, type onderwijs en het
brutovloeroppervlak volgens de VNG-norm. Als onderdeel van de 13,9
miljoen euro geeft de gemeente een extra injectie van één miljoen euro
om een inhaalslag in het onderhoud mogelijk te maken.
De schoolbesturen nemen het economisch eigendom van de schoolgebouwen
over. Als een schoolbestuur een gebouw wil afstoten, koopt de gemeente
het terug en zoekt een nieuwe bestemming.
Vrijwel alle Nijmeegse schoolbesturen staan positief tegenover de
overdracht van de financiële verantwoordelijkheid. Voorwaarde van de
besturen is dat er voldoende maatwerk komt. Alleen het bestuur van de
Islamitische basisschool heeft aangegeven niet mee te doen. Streven is
per 1 januari 2008 met de nieuwe werkwijze te starten. Daaraan vooraf
worden de inhoudelijke voorwaarden en het financiële kader aan de
gemeenteraad voorgelegd.
Gemeente Nijmegen