Gemeente Enschede

Waardering dienstverlening gemeente Enschede

De gemeente Enschede heeft met een score van 7,9 de derde plaats behaald in het klanttevredenheidsonderzoek "benchmarking Publieksdienstverlening". Enschede heeft van de 80 deelnemende gemeenten alleen Duiven en Moerdijk met een 8,0 voor zich moeten laten gaan. Enschede komt als gemeente met meer dan 100.000 inwoners als beste uit de bus. Dit zijn de resultaten van het balie-onderzoek die de landelijke benchmark Publieksdienstverlening in de week van 23 april 2007 in opdracht van de VNG heeft uitgevoerd.

Landelijk geldt dat het gemiddelde waarderingscijfer dat klanten geven na een bezoekje aan een balie is gestegen van 7,4 naar een 7,6 zo blijkt uit het rapport van TNS NIPO. In Enschede is dit cijfer gestegen van een 7,4 naar een 7,9. Ook de openingstijden worden beter gewaardeerd. In 2006 kreeg Enschede een 6,7 en nu een 7,6. De gemeente Enschede houdt zelf ieder kwartaal een eigen klanttevredenheidsonderzoek, omdat zij wil weten wat haar klanten van de dienstverlening vinden. De resultaten van dit onderzoek komen vrijwel overeen met de benchmarking. Wat wel opvalt is dat slechts 10% van de ondervraagden heeft aangegeven zich vooraf aan een baliebezoek geïnformeerd te hebben via andere kanalen. In het eigen klanttevredenheidsonderzoek, is dit percentage 46% (waarvan 10% via telefoon, 30% via internet en 6% op andere wijze). Onderzocht wordt waar dit verschil vandaan komt.
TNS NIPO voerde voor de vierde keer dit klantentevredenheidsonderzoek uit. Deze keer voor tachtig gemeenten en voor het eerst ook voor de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht). De tachtig gemeenten vertegenwoordigen bijna de helft van alle inwoners van Nederland. Totaal werkten ruim 13.000 baliebezoekers mee aan het onderzoek.

6 juni 2007