Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 6 juni 2007

TLN en EVO: Europa is spoor bijster op gebied invoering ecocombi

TLN en EVO vinden het onbegrijpelijk dat de commissie voor vervoersvraagstukken van het Europees Parlement voorstelt om geen ecocombi's in het verkeer toe te laten. De commissie kiest als beleidsdoel om maar liefst 40% van de goederen via het spoor te gaan vervoeren. TLN en EVO vinden dit zeer onrealistisch: het aandeel van het spoor in de modal split is amper 14%. Bovendien is het stellen van dit soort beleidsdoelen niet gepast in de vrije en open economie die de Europese Unie voorstaat. Gezien de voorziene groei in het vervoer van goederen moeten zowel weg, spoor als water zo efficiënt mogelijk benut worden. Juist daarom is de inzet van de ecocombi essentieel.

De ecocombi is een innovatief Nederlands concept en heeft grote voordelen op het gebied van logistiek en milieu. Twee ecocombi's vervoeren dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto's. Dat betekent minder voertuigbewegingen, minder brandstofverbruik en minder emissie per vervoerde eenheid. Door de vermindering van het aantal ritten verbetert ook de verkeersveiligheid en daalt de geluidsproductie van het vrachtverkeer. Daarnaast maken ecocombi's een efficiëntere logistiek mogelijk. Dat leidt tot lagere transportkosten waar vervoerders, opdrachtgevers en consumenten van profiteren.

De kritiek van de commissie op de ecocombi betrof enkel de invloed die deze heeft op de concurrentiepositie van het spoorvervoer. Dit gaat tegen de vrije markt in en een deel van het Europees Parlement heeft het voorstel proberen tegen te houden. De Europese Commissie gaat binnenkort een onderzoek starten naar de gevolgen van de inzet van de ecocombi in Europa. Dit voorstel in de transportcommissie is dan ook zeer voorbarig. TLN en EVO gaan dit ook bij verschillende Europarlementariërs aankaarten.


---

Bel voor meer informatie naar de afdeling communicatie, Mark Dijk, T079-3636115 of M 06-11006694 of EVO, Mark Jansen, 0621642444