ChristenUnie
Verder zien; uitzicht op een nieuw Europees Verdrag
Verder zien; uitzicht op een nieuw Europees Verdrag
vrijdag 01 juni 2007 14:26 De ChristenUnie-SGP presenteerde op 1 juni
2007 haar brochure 'Verder zien; uitzicht op een nieuw Europees
Verdrag. Met deze brochure wil ze een constructieve bijdrage leveren
aan het debat over de toekomst van Europa door met concrete
voorstellen te komen. Hieronder de hoofdpunten uit de brochure.
Naar een nieuw verdrag voor de Europese Unie
o De Nederlandse regering moet binnen de Europese Raad medestanders
vinden voor het standpunt dat de Europese grondwet passé is.
o Na twee jaar reflectie moet de Europese Unie in juni 2007 besluiten
om over een nieuw verdrag te gaan onderhandelen.
o De EU heeft een nieuw verdrag nodig en geen amendering van het
bestaande Verdrag van Nice. Alleen op deze manier kan de
verdragsstructuur van de Unie daadwerkelijk vereenvoudigd worden.
o In het nieuwe verdrag hoeft geen preambule te komen. Wanneer de
Europese Raad toch besluit een preambule te formuleren, moet daarin
expliciet verwezen worden naar de joods-christelijke wortels van
Europa.
o De Europese Unie moet tot het Europees Verdrag voor de Rechten van
de Mens (EVRM) toetreden in plaats van de tekst van het Handvest
integraal in het nieuwe verdrag op te nemen.
Het interne beleid van de Europese Unie
o In het nieuwe verdrag voor de EU moet expliciet worden opgenomen dat
de medisch-ethische eisen gelden van de lidstaat waar de dienst wordt
aangeboden.
o Duurzaamheid is een centrale doelstelling, ook binnen het
energiebeleid.
o De uitstoot van broeikasgassen moet in 2020 met dertig procent
gereduceerd zijn ten opzichte van 1990.
o Het energiebeleid wordt een gedeelde bevoegdheid van Raad en
Parlement. De lidstaten blijven echter exclusief bevoegd voor de
zeggenschap over en exploitatie van energiebronnen en de energiemix.
o Het instellen van een Europese Regelgevende Instantie zal bijdragen
aan een beter functioneren van de interne markt voor energie.
o Lidstaten besluiten bij unanimiteit over het Eigen Middelen Stelsel
en de meerjarenperspectieven. Landen met een Bruto Nationaal Inkomen
van maximaal 80% van het EU-gemiddelde mogen geen nettobetaler worden.
o Lidstaten boven deze grens kunnen nettobetaler zijn, maar hun
afdracht mag niet onevenredig hoog zijn ten opzichte van landen met
een vergelijkbare welvaart.
o Legale immigratie voor arbeid is mogelijk, maar wel voor een
beperkte termijn. Terugkeer van legale immigranten wordt bevorderd
door opgebouwde premies mee te geven bij vertrek naar het land van
herkomst.
o Het Europees asielbeleid dient meer zijn dan een
minimumharmonisatie.
o Zowel het politiële en justitiële beleid als het terrorisme- en
veiligheidsbeleid is niet gebaat bij nieuwe bevoegdheidsoverdracht,
maar bij intensievere samenwerking en kennisuitwisseling tussen de
lidstaten.
De grenzen van de Europese Unie
o Zowel de grenzen van de Unie als het proces van toetreding tot de EU
behoren verdragsmatig vastgelegd te worden.
o Turkije, Rusland en de Transkaukasus behoren vanwege hun
geografische ligging niet tot Europa. Deze landen kunnen daarom geen
lid worden van de EU. De relaties met deze landen worden vormgegeven
in het Europees
o nabuurschapsbeleid.
o De landen van de Westelijke Balkan zullen binnen het stabilisatie-
en associatieproces eerst vooruitgang moeten boeken op substantiële
punten voordat zij de status van kandidaat-lidstaat kunnen krijgen.
o Moldavië, Oekraïne en Wit-Rusland zijn Europese landen. Een lid -
o maatschap van de EU willen wij op middellange of lange termijn dan
ook
o niet uitsluiten. De komende decennia worden de relaties met deze
landen
o uitgewerkt in het nabuurschapsbeleid.
Het externe beleid van de Europese Unie
o Verbodsbepalingen van lidstaten op medisch-ethisch gebied, zoals ten
aanzien van abortus, gelden ook voor het Europees ontwikkelingsbeleid.
o Het externe energiebeleid wordt een gedeelde bevoegdheid. De Raad
formuleert met gekwalificeerde meerderheid van stemmen het driejarig
mandaat van de Europese Commissie voor de onderhandelingen met
o derde landen. Over energieconflicten wordt met eenparigheid van
stemmen beslist.
o De EU voert een actief energiebeleid om de kwetsbaarheid van de Unie
te verminderen. Het is daarbij vooral van belang om het aantal landen
dat de EU van energie voorziet te vergroten.
o Het Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheidsbeleid van de Unie
heeft drie functies: relaties onderhouden met landen binnen het
stabilisatie- en associatieproces, binnen het nabuurschapsbeleid en
landen waarmee een strategisch partnerschap is gesloten.
o De post van Hoge Vertegenwoordiger wordt afgeschaft. De
werkzaamheden van deze functionaris worden waargenomen door de
minister van buitenlandse zaken van het Raadsvoorzitterschap en de
eurocommissaris voor externe betrekkingen.
Het bestuur van de Europese Unie
o Het roulerend voorzitterschap wordt vervangen door een
triovoorzitterschap van anderhalf jaar, waarin een grote, een
middelgrote en een kleine lidstaat zitting hebben.
o De stemmenweging in de Raad wordt gebaseerd op de systematiek van de
dubbele meerderheid, waarbij een besluit bij gekwalificeerde
meerderheid genomen is indien tweederde van de lidstaten, die
tweederde van de totale EU-bevolking vertegenwoordigen, het voorstel
steunen.
o De Europese Commissie omvat maximaal twintig portefeuilles. Iedere
portefeuille wordt waargenomen door twee commissarissen. Hierdoor
behoudt iedere lidstaat een eigen commissaris.
o Het is institutioneel gezien de meest zuivere weg om de nationale
parlementen via de controle op de eigen regeringen het beginsel van de
subsidiariteit te laten bewaken.
o De subsidiariteitstoets krijgt vorm door het Europees Parlement de
bevoegdheid te geven om reeds bij voorbaat een wetsvoorstel van de
Commissie af te wijzen. De nationale parlementen kunnen hun bezwaren
o tegen voorstellen van de Commissie via het Europees Parlement
kenbaar
o maken.