Time : 15:03:12
Date : 06 June 2007
Sender Name: Coca-Cola Services Belgium Luxembourg sa/nv

Coca-Cola kondigt meerjarenpartnership aan met WWF voor het behoud en de bescherming van de drinkwatervoorraden

THE COCA-COLA COMPANY ENGAGEERT ZICH OM HET WATER TE VERVANGEN DAT VOOR HAAR DRANKEN EN HET PRODUCTIEPROCES WORDT GEBRUIKT

Coca-Cola kondigt meerjarenpartnership aan met WWF voor het behoud en de bescherming van de drinkwatervoorraden

The Coca-Cola Company (TCCC) verbindt zich ertoe om wereldwijd haar drankbedrijven - met inbegrip van haar franchise-bottelaars - op te dragen het water te vervangen dat in hun dranken en productieprocessen wordt gebruikt. De onderneming concentreert haar acties op drie kerndomeinen: 1) de beperking van het water dat nodig is om dranken te produceren, 2) de recyclage van het water dat wordt gebruikt voor de drankproductieprocessen, en 3) de aanvulling van het water in biotopen en in de natuur.

Deze verbintenis werd bekendgemaakt op de jaarlijkse WWF-meeting in Peking. The Coca-Cola Company lanceerde daar een meerjarenpartnership met het WWF voor het behoud en de bescherming van de drinkwatervoorraden. Het engagement van The Coca-Cola Company is goed voor 20 miljoen US-dollar. Het geld zal worden gebruikt om zeven van de belangrijkste drinkwaterrivierbekkens in de wereld te helpen beschermen, efficiënter waterbeheer in de eigen bedrijven en de wereldwijde bevoorradingsketen te ondersteunen, en de koolstofvoetafdruk van Coca-Cola terug te dringen.

"Wij focussen op water omdat The Coca-Cola Company precies op dat domein een reële positieve impact kan hebben", stelt E. Neville Isdell, Chairman en CEO van The Coca-Cola Company. "Wij streven naar de vervanging van elke druppel water die we in onze dranken en de productie gebruiken. Concreet komt dit neer op een beperking van de hoeveelheid water die we gebruiken voor onze drankproductie, de recyclage van het water uit productieprocessen zodat het veilig kan terugkeren naar het leefmilieu, en de aanvulling van water in biotopen en natuur via lokaal relevante projecten."

"Met dit gedurfde partnership gaat The Coca-Cola Company in op de oproep om de wereldwijde drinkwatercrisis te helpen oplossen", zegt James Leape, General Director van WWF International. "De onderneming waagt zich hiermee op nieuw en onbekend terrein. Wij kijken ernaar uit om samen deze ambitieuze engagementen aangaande waterbeheer waar te maken."

In 2006 verbruikten The Coca-Cola Company en haar
franchise-bottelaars ongeveer 290 miljard liter water. Hiervan werd ongeveer 114 miljard liter verwerkt tot de brede waaier van dranken die de onderneming op markten in de hele wereld verkoopt; 176 miljard liter was bestemd voor de drankproductieprocessen: spoelen, schoonmaken, verhitten en afkoelen.

Het engagement van de onderneming om het verbruikte water te vervangen, telt drie basiscomponenten: beperken, recycleren en aanvullen.

Beperken: The Coca-Cola Company legt zichzelf, wat betreft haar wereldwijde activiteiten, specifieke doelstellingen inzake waterefficiëntie op en wil met tegen 2008 de efficiëntste watergebruiker in haar verbruikerscategorie zijn. Deze doelstellingen zullen voortbouwen op de verbeteringen die The Coca-Cola Company en haar bottelaars de voorbije vijf jaar al verwezenlijkten op het vlak van waterefficiëntie. In die periode verminderde het totale waterverbruik met 5,6 %, terwijl het verkoopvolume met 14,6 % steeg. De waterefficiëntie verbeterde in die periode met 18,6 %.

Recycleren: The Coca-Cola Company zal tegen eind 2010 haar volledige wereldwijde systeem afstemmen op een aangepaste lozing van het in de productieprocessen gebruikte water, op een niveau dat waterleven en landbouw ondersteunt. Momenteel wordt dit water conform lokale regels en standaarden behandeld. De eigen bedrijfsstandaarden voor afvalwaterbehandeling zijn echter strenger dan de normen die in vele delen van de wereld gelden. Bijna 85% van de bedrijven binnen TCCC en van haar onafhankelijke bottelaars voldoet reeds aan die hogere standaarden. The Coca-Cola Company belooft plechtig door te gaan tot 100% van haar wereldwijde structuur die strengere normen haalt.

Aanvullen: The Coca-Cola Company zal haar ondersteuning van gezonde rivier- en stroombekkens en duurzame biotopen nog verhogen, op zoek naar evenwicht met het water dat in haar dranken wordt gebruikt. Dit engagement omvat een brede waaier van lokaal relevante initiatieven, zoals de bescherming van waterbekkens, de toegang tot biotoopwater, de opslag van regenwater, herbebossing en een efficiënt gebruik van landbouwwater. Er zijn al tal van projecten opgestart: de groep voert in 40 landen programma's voor biotopen en rivier- en stroombekkens, gericht op onderwijs en bewustmaking, drinkwatergebruik, waterbekkenbeheer en waterbevoorrading, rioolwaterzuivering en hygiëne. Wereldwijd telt de groep in haar vestigingen ongeveer 300 structuren voor de opslag van regenwater. Vorige week nog maakten The Coca-Cola Company en FEMSA een partnership bekend met SOS Mata Atlantica voor de herbebossing van 3.000 hectare Atlantisch regenwoud met meer dan drie miljoen bomen. In tegenstelling tot koolstof is het concept van evenwichtig watergebruik evenwel niet goed gedefinieerd. WWF, The Coca-Cola Company en haar partners-bottelaars zullen daarom samenwerken om het effect te meten van deze activiteiten op de waterbeschikbaarheid.

Watergebruik dat inherent is aan de teelt- en bottelactiviteit heeft een impact op de watervoorraad. WWF en TCCC zullen samenwerken om de volledige bevoorradingsketen van de groep aan te moedigen tot efficiënt watergebruik, te beginnen bij de teelt van suikerriet. De groep heeft via haar samenwerking met het Better Sugar Initiative van WWF reeds eerder blijk gegeven van haar engagement om het watergebruik in de bevoorradingsketen onder controle te houden. Mettertijd zullen ook met de landbouwpartners meetbare doelstellingen worden opgesteld voor een verbeterd watergebruik.

"De samenleving begint nu pas te beseffen welke uitdaging haar inzake water te wachten staat", waarschuwt Isdell. "Geen enkele onderneming of organisatie kent alle antwoorden of draagt hierin de eindverantwoordelijkheid, maar we kunnen allemaal ons steentje bijdragen om de watervoorraden te bewaren en te beschermen. Onze groep heeft tijd nodig, en de medewerking van haar bottelaars, leveranciers en milieupartners, om de ambitie waar te maken om het verbruikte water te vervangen. We zullen transparant zijn over onze vorderingen en anderen doen inzien wat er moet gebeuren."

WWF Partnership

TCCC en WWF werken al verscheidene jaren samen in een aantal proefprojecten om zuinig om te springen met water, de waterefficiëntie in de bedrijven van de groep aan te pakken en de toekomst van de mens veilig te stellen. De partners breiden hun gezamenlijke inspanningen om betekenisvolle, grootschalige resultaten te bereiken nu verder uit.

Het partnership mikt op de meetbare handhaving van zeven rivierbekkens die tot 's werelds belangrijkste
drinkwatervoorzieningen behoren: de Yangtze in China, de Mekong in Zuidoost-Azië, de Rio Grande/Rio Bravo in het zuidwesten van de VS en in Mexico, de rivieren en stromen in het zuidoosten van de VS, de waterbekkens van het Midden-Amerikaanse Caraïbische Rif, het Oost-Afrikaanse bekken van het Malawi-meer en de Donau in Europa. Deze rivier- en stroombekkens bestrijken meer dan 20 landen in Noord-Amerika, Europa, Afrika en Azië. Ze werden gekozen voor hun biologische diversiteit, hun mogelijkheden op het vlak van een betekenisvol verbeterd waterbehoud en hun potentieel om vraagstukken rond de bescherming van natuurlijke rijkdommen aan te kaarten.

De watercrisis is even belangrijk als de klimaatswijziging", zegt Carter Roberts, Voorzitter van WWF-US. "Elke dag sterven duizenden mensen door watervervuiling. Diersoorten die afhankelijk zijn van drinkwater, zijn echt in gevaar. En de klimaatswijziging maakt het er ook al niet beter op. Het engagement van The Coca-Cola Company inzake waterneutraliteit is een eerste stap. Om de huidige trend om te buigen, hebben we echter méér ondernemingen nodig die hun verantwoordelijkheid nemen en vergelijkbare uitdagingen aangaan."

Met WWF als partner zal The Coca-Cola Company blijven ijveren voor een verdere verbetering van efficiënt watergebruik in haar productievestigingen. Expertenteams van The Coca-Cola Company en WWF zullen samen nieuwe manieren zoeken om Coca-Cola te helpen nog efficiënter te worden in haar watergebruik.

WWF en TCCC zijn zich ook bewust van de effecten van de klimaatswijziging op de watercyclus. Daarom zullen ze ook samenwerken met het oog op klimaatbescherming. Experts van WWF en TCCC organiseerden al voor vele partners-bottelaars van de groep een reeks workshops rond energie en klimaatbescherming. In het komende jaar worden ook doelstellingen uitgewerkt voor klimaatgerichte uitstootverminderingen.

"In de hele wereld staan de drinkwatervoorraden steeds meer onder druk", besluit Jeff Seabright, Vice President Environment and Water Resources, The Coca-Cola Company. "Dit partnership verenigt het beste van beide organisaties om écht en positief te wegen op een van de grootste uitdagingen voor ons voortbestaan."

U kunt meer vernemen over ons partnership op
www.thecoca-colacompany.com of www.worldwildlife.org.

De inspanningen die The Coca-Cola Company levert om het leefmilieu te beschermen - 1) waterbeheer in de hele wereld, 2) ontwerp, recuperatie en hergebruik van verpakkingen, en 3) energie en klimaatbescherming - zijn gericht op de domeinen met het grootste gewicht voor haar activiteiten en waar de groep het grootste verschil kan maken.

Medialine:
Wouter Vermeulen 02/559.28.77