Time : 15:03:12
Date : 06 June 2007
Sender Name: Coca-Cola Services Belgium Luxembourg sa/nv
Coca-Cola kondigt meerjarenpartnership aan met WWF voor het behoud en de bescherming van de drinkwatervoorraden
THE COCA-COLA COMPANY ENGAGEERT ZICH OM HET WATER TE VERVANGEN DAT
VOOR HAAR DRANKEN EN HET PRODUCTIEPROCES WORDT GEBRUIKT
Coca-Cola kondigt meerjarenpartnership aan met WWF voor het behoud en
de bescherming van de drinkwatervoorraden
The Coca-Cola Company (TCCC) verbindt zich ertoe om wereldwijd haar
drankbedrijven - met inbegrip van haar franchise-bottelaars - op te
dragen het water te vervangen dat in hun dranken en
productieprocessen wordt gebruikt. De onderneming concentreert haar
acties op drie kerndomeinen: 1) de beperking van het water dat nodig
is om dranken te produceren, 2) de recyclage van het water dat wordt
gebruikt voor de drankproductieprocessen, en 3) de aanvulling van het
water in biotopen en in de natuur.
Deze verbintenis werd bekendgemaakt op de jaarlijkse WWF-meeting in
Peking. The Coca-Cola Company lanceerde daar een meerjarenpartnership
met het WWF voor het behoud en de bescherming van de
drinkwatervoorraden. Het engagement van The Coca-Cola Company is goed
voor 20 miljoen US-dollar. Het geld zal worden gebruikt om zeven van
de belangrijkste drinkwaterrivierbekkens in de wereld te helpen
beschermen, efficiënter waterbeheer in de eigen bedrijven en de
wereldwijde bevoorradingsketen te ondersteunen, en de
koolstofvoetafdruk van Coca-Cola terug te dringen.
"Wij focussen op water omdat The Coca-Cola Company precies op dat
domein een reële positieve impact kan hebben", stelt E. Neville
Isdell, Chairman en CEO van The Coca-Cola Company. "Wij streven naar
de vervanging van elke druppel water die we in onze dranken en de
productie gebruiken. Concreet komt dit neer op een beperking van de
hoeveelheid water die we gebruiken voor onze drankproductie, de
recyclage van het water uit productieprocessen zodat het veilig kan
terugkeren naar het leefmilieu, en de aanvulling van water in
biotopen en natuur via lokaal relevante projecten."
"Met dit gedurfde partnership gaat The Coca-Cola Company in op de
oproep om de wereldwijde drinkwatercrisis te helpen oplossen", zegt
James Leape, General Director van WWF International. "De onderneming
waagt zich hiermee op nieuw en onbekend terrein. Wij kijken ernaar
uit om samen deze ambitieuze engagementen aangaande waterbeheer waar
te maken."
In 2006 verbruikten The Coca-Cola Company en haar
franchise-bottelaars ongeveer 290 miljard liter water. Hiervan werd
ongeveer 114 miljard liter verwerkt tot de brede waaier van dranken
die de onderneming op markten in de hele wereld verkoopt; 176 miljard
liter was bestemd voor de drankproductieprocessen: spoelen,
schoonmaken, verhitten en afkoelen.
Het engagement van de onderneming om het verbruikte water te
vervangen, telt drie basiscomponenten: beperken, recycleren en
aanvullen.
Beperken: The Coca-Cola Company legt zichzelf, wat betreft haar
wereldwijde activiteiten, specifieke doelstellingen inzake
waterefficiëntie op en wil met tegen 2008 de efficiëntste
watergebruiker in haar verbruikerscategorie zijn. Deze doelstellingen
zullen voortbouwen op de verbeteringen die The Coca-Cola Company en
haar bottelaars de voorbije vijf jaar al verwezenlijkten op het vlak
van waterefficiëntie. In die periode verminderde het totale
waterverbruik met 5,6 %, terwijl het verkoopvolume met 14,6 % steeg.
De waterefficiëntie verbeterde in die periode met 18,6 %.
Recycleren: The Coca-Cola Company zal tegen eind 2010 haar volledige
wereldwijde systeem afstemmen op een aangepaste lozing van het in de
productieprocessen gebruikte water, op een niveau dat waterleven en
landbouw ondersteunt. Momenteel wordt dit water conform lokale regels
en standaarden behandeld. De eigen bedrijfsstandaarden voor
afvalwaterbehandeling zijn echter strenger dan de normen die in vele
delen van de wereld gelden. Bijna 85% van de bedrijven binnen TCCC en
van haar onafhankelijke bottelaars voldoet reeds aan die hogere
standaarden. The Coca-Cola Company belooft plechtig door te gaan tot
100% van haar wereldwijde structuur die strengere normen haalt.
Aanvullen: The Coca-Cola Company zal haar ondersteuning van gezonde
rivier- en stroombekkens en duurzame biotopen nog verhogen, op zoek
naar evenwicht met het water dat in haar dranken wordt gebruikt. Dit
engagement omvat een brede waaier van lokaal relevante initiatieven,
zoals de bescherming van waterbekkens, de toegang tot biotoopwater,
de opslag van regenwater, herbebossing en een efficiënt gebruik van
landbouwwater. Er zijn al tal van projecten opgestart: de groep voert
in 40 landen programma's voor biotopen en rivier- en stroombekkens,
gericht op onderwijs en bewustmaking, drinkwatergebruik,
waterbekkenbeheer en waterbevoorrading, rioolwaterzuivering en
hygiëne. Wereldwijd telt de groep in haar vestigingen ongeveer 300
structuren voor de opslag van regenwater. Vorige week nog maakten The
Coca-Cola Company en FEMSA een partnership bekend met SOS Mata
Atlantica voor de herbebossing van 3.000 hectare Atlantisch regenwoud
met meer dan drie miljoen bomen. In tegenstelling tot koolstof is het
concept van evenwichtig watergebruik evenwel niet goed gedefinieerd.
WWF, The Coca-Cola Company en haar partners-bottelaars zullen daarom
samenwerken om het effect te meten van deze activiteiten op de
waterbeschikbaarheid.
Watergebruik dat inherent is aan de teelt- en bottelactiviteit heeft
een impact op de watervoorraad. WWF en TCCC zullen samenwerken om de
volledige bevoorradingsketen van de groep aan te moedigen tot
efficiënt watergebruik, te beginnen bij de teelt van suikerriet. De
groep heeft via haar samenwerking met het Better Sugar Initiative van
WWF reeds eerder blijk gegeven van haar engagement om het
watergebruik in de bevoorradingsketen onder controle te houden.
Mettertijd zullen ook met de landbouwpartners meetbare doelstellingen
worden opgesteld voor een verbeterd watergebruik.
"De samenleving begint nu pas te beseffen welke uitdaging haar inzake
water te wachten staat", waarschuwt Isdell. "Geen enkele onderneming
of organisatie kent alle antwoorden of draagt hierin de
eindverantwoordelijkheid, maar we kunnen allemaal ons steentje
bijdragen om de watervoorraden te bewaren en te beschermen. Onze
groep heeft tijd nodig, en de medewerking van haar bottelaars,
leveranciers en milieupartners, om de ambitie waar te maken om het
verbruikte water te vervangen. We zullen transparant zijn over onze
vorderingen en anderen doen inzien wat er moet gebeuren."
WWF Partnership
TCCC en WWF werken al verscheidene jaren samen in een aantal
proefprojecten om zuinig om te springen met water, de
waterefficiëntie in de bedrijven van de groep aan te pakken en de
toekomst van de mens veilig te stellen. De partners breiden hun
gezamenlijke inspanningen om betekenisvolle, grootschalige resultaten
te bereiken nu verder uit.
Het partnership mikt op de meetbare handhaving van zeven
rivierbekkens die tot 's werelds belangrijkste
drinkwatervoorzieningen behoren: de Yangtze in China, de Mekong in
Zuidoost-Azië, de Rio Grande/Rio Bravo in het zuidwesten van de VS en
in Mexico, de rivieren en stromen in het zuidoosten van de VS, de
waterbekkens van het Midden-Amerikaanse Caraïbische Rif, het
Oost-Afrikaanse bekken van het Malawi-meer en de Donau in Europa.
Deze rivier- en stroombekkens bestrijken meer dan 20 landen in
Noord-Amerika, Europa, Afrika en Azië. Ze werden gekozen voor hun
biologische diversiteit, hun mogelijkheden op het vlak van een
betekenisvol verbeterd waterbehoud en hun potentieel om vraagstukken
rond de bescherming van natuurlijke rijkdommen aan te kaarten.
De watercrisis is even belangrijk als de klimaatswijziging", zegt
Carter Roberts, Voorzitter van WWF-US. "Elke dag sterven duizenden
mensen door watervervuiling. Diersoorten die afhankelijk zijn van
drinkwater, zijn echt in gevaar. En de klimaatswijziging maakt het er
ook al niet beter op. Het engagement van The Coca-Cola Company inzake
waterneutraliteit is een eerste stap. Om de huidige trend om te
buigen, hebben we echter méér ondernemingen nodig die hun
verantwoordelijkheid nemen en vergelijkbare uitdagingen aangaan."
Met WWF als partner zal The Coca-Cola Company blijven ijveren voor
een verdere verbetering van efficiënt watergebruik in haar
productievestigingen. Expertenteams van The Coca-Cola Company en WWF
zullen samen nieuwe manieren zoeken om Coca-Cola te helpen nog
efficiënter te worden in haar watergebruik.
WWF en TCCC zijn zich ook bewust van de effecten van de
klimaatswijziging op de watercyclus. Daarom zullen ze ook samenwerken
met het oog op klimaatbescherming. Experts van WWF en TCCC
organiseerden al voor vele partners-bottelaars van de groep een reeks
workshops rond energie en klimaatbescherming. In het komende jaar
worden ook doelstellingen uitgewerkt voor klimaatgerichte
uitstootverminderingen.
"In de hele wereld staan de drinkwatervoorraden steeds meer onder
druk", besluit Jeff Seabright, Vice President Environment and Water
Resources, The Coca-Cola Company. "Dit partnership verenigt het beste
van beide organisaties om écht en positief te wegen op een van de
grootste uitdagingen voor ons voortbestaan."
U kunt meer vernemen over ons partnership op
www.thecoca-colacompany.com of www.worldwildlife.org.
De inspanningen die The Coca-Cola Company levert om het leefmilieu te
beschermen - 1) waterbeheer in de hele wereld, 2) ontwerp,
recuperatie en hergebruik van verpakkingen, en 3) energie en
klimaatbescherming - zijn gericht op de domeinen met het grootste
gewicht voor haar activiteiten en waar de groep het grootste verschil
kan maken.
Medialine:
Wouter Vermeulen 02/559.28.77