http://www.evo.nl
06/06/2007 - EVO en TLN: Europa is spoor bijster op gebied invoering
ecocombi
gebied invoering ecocombi
EVO en TLN vinden het onbegrijpelijk dat de commissie voor
vervoersvraagstukken van het Europees Parlement voorstelt om geen
ecocombi's in het verkeer toe te laten. De commissie kiest als
beleidsdoel om maar liefst 40 procent van de goederen via het spoor te
gaan vervoeren. EVO en TLN vinden dit zeer onrealistisch: het aandeel
van het spoor in de modal split is amper 14 procent. Bovendien is het
stellen van dit soort beleidsdoelen niet gepast in de vrije en open
economie die de Europese Unie voorstaat. Gezien de voorziene groei in
het vervoer van goederen moeten zowel weg, spoor als water zo
efficiënt mogelijk benut worden. Juist daarom is de inzet van de
ecocombi essentieel.
De ecocombi is een innovatief Nederlands concept en heeft grote
voordelen op het gebied van logistiek en milieu. Twee ecocombi's
vervoeren dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto's.
Dat betekent minder voertuigbewegingen, minder brandstofverbruik en
minder emissie per vervoerde eenheid. Door de vermindering van het
aantal ritten verbetert ook de verkeersveiligheid en daalt de
geluidsproductie van het vrachtverkeer. Daarnaast maken ecocombi's een
efficiëntere logistiek mogelijk. Dat leidt tot lagere transportkosten
waar vervoerders, opdrachtgevers en consumenten van profiteren.
De kritiek van de commissie op de ecocombi betrof enkel de invloed die
deze heeft op de concurrentiepositie van het spoorvervoer. Dit gaat
tegen de vrije markt in en een deel van het Europees Parlement heeft
het voorstel proberen tegen te houden. De Europese Commissie gaat
binnenkort een onderzoek starten naar de gevolgen van de inzet van de
ecocombi in Europa. Dit voorstel in de transportcommissie is dan ook
zeer voorbarig. EVO en TLN gaan dit ook bij verschillende
Europarlementariërs aankaarten.