Time : 16:57:15
Date : 06 June 2007
Sender Name: Delhaize Group
DELHAIZE BENADRUKT HAAR PRIJSINDEX
HAAR PRIJSVERGELIJKINGSMETHODOLOGIE IS GECERTIFICEERD DOOR HET OIVO
Deze ochtend heeft Colruyt aangekondigd dat ze voortaan bovenaan het
kasticket de prijsverschillen met de lokale Carrefour en
Delhaize-supermarkt weergeven. Delhaize stelt ook prijsindexen samen.
De prijsvergelijkingsmethode die Delhaize hiervoor hanteert, is
gecertificeerd door het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum
van de Verbruikersorganisaties. De resultaten van de prijsindex zijn
in lijn met ons beleid: het prijsniveau van Delhaize ligt lager dan
of is gelijk aan dat van de andere supermarkten, zoals GB, en er
wordt maximaal 2% verschil toegestaan ten opzichte van de
Carrefour-hypermarkten en 5% verschil ten opzichte van Colruyt.
Delhaize blijft haar beleid van eerlijke prijzen verderzetten en zal
prijzen blijven aanpassen waar nodig om in lijn te zijn met de
vastgelegde verschillen ten opzichte van de concurrentie. Delhaize
zorgt ervoor dat haar klanten tevreden zijn over de prijs, maar ook
over de kwaliteit van de winkel, het productaanbod, het personeel en
de dienstverlening.
Het OIVO certificeert Delhaize voor zijn prijsvergelijkingen
Delhaize biedt haar klanten kwaliteitsproducten aan eerlijke prijzen.
Om die prijzen te bepalen worden wekelijks zo'n 140 winkels van de
concurrentie bezocht en meer dan 300.000 prijzen vergeleken. Op
jaarbasis komt dit neer op meer dan 15 miljoen prijsvergelijkingen.
De methodologie die Delhaize hanteert bij deze prijsvergelijkingen is
sinds begin dit jaar gecertificeerd door het OIVO.
De producten die worden vergeleken, zijn enerzijds identieke
producten wat betreft merk en hoeveelheid en anderzijds verse
producten (fruit, groenten en vers vlees). Een computersysteem
vergelijkt de prijzen hiervan bij de concurrentie met die in onze
winkels. Indien nodig, wordt de prijs van het product naar beneden
bijgesteld in alle Delhaize-supermarkten. Delhaize hanteert immers
een eerlijk prijsbeleid waarbij de klanten in alle supermarkten
dezelfde prijzen betalen.
Op basis van de prijsgegevens wordt een prijsindex opgesteld zodat we
het prijsniveau van Delhaize kunnen vergelijken met dat van de
concurrentie. Deze index toont aan dat de prijzen in Delhaize-winkels
in lijn zijn met het beleid: het prijsniveau van Delhaize ligt lager
dan of is gelijk aan dat van de andere supermarkten, zoals GB, en er
wordt maximaal 2% verschil toegestaan ten opzichte van de
Carrefour-hypermarkten en 5% verschil ten opzichte van de discounter
Colruyt (zonder rode prijzen).
Prijsindex van de maand mei 2007
Volgens de prijsindex van Delhaize is het prijsverschil tussen
Delhaize en haar concurrenten veel kleiner dat wat Colruyt beweert.
Hieronder vindt u de prijsindex van de maand mei.
Mei 2007
Delhaize: 100
Colruyt (zonder rode prijzen): 95,00
GB: 100,37
Carrefour: 97,52
Kwaliteit en juiste prijzen gaan hand in hand bij Delhaize
Delhaize biedt de klant keuze: keuze uit een ruim assortiment met
voor elk budget wat wils. 'Leef zoals je wil' is dan ook de slagzin
in de communicatie van Delhaize. Maar boven alles biedt Delhaize
kwaliteit.
Delhaize voert een 'juiste prijs'-beleid waarbij enkel de beste
kwaliteit wordt geselecteerd en aan de beste prijs wordt aangeboden.
Kwaliteit is een criterium waarop Delhaize geen toegevingen doet. De
kwaliteit van de producten wordt dan ook regelmatig nauwgezet
gecontroleerd.
Ook de huismerken van Delhaize moeten aan strenge kwaliteitsnormen
voldoen. De 6000 producten van het Delhaize-merk hebben minstens
dezelfde kwaliteit als de producten van de nationale merken, maar ze
zijn wel minimum 10% à 15% goedkoper. Voor de meer dan 420 producten
van het huismerk 365 geldt dat ze minimum dezelfde kwaliteit bieden
als de producten die bij de hard discounters te verkrijgen zijn en
dit voor eenzelfde prijsniveau.
Delhaize vergelijkt enkel de prijzen van producten met vergelijkbare
kwaliteit. Zo is de kwaliteit van de producten van 365 niet altijd te
vergelijken met de andere basisproducten van onze concurrenten.
Bovendien hebben bepaalde producten uit het Delhaize-assortiment een
superieure kwaliteit in vergelijking met de producten van nationale
merken.
Bovendien krijgt een Delhaize-klant gemiddeld 1% extra korting in
plus-punten bij elk bezoek. Enerzijds is er 0,5% korting door het
gebruik van de plus-kaart, anderzijds zijn er extra plus-punten te
verdienen op tal van producten.
Dezelfde prijs voor iedereen
Delhaize garandeert al haar klanten dezelfde prijs, ongeacht in welke
Delhaize-supermarkt ze hun boodschappen doen. Delhaize België voert
immers een nationaal prijsbeleid waarbij alle Delhaize-supermarkten
en alle AD Delhaize-winkels steeds dezelfde prijzen hanteren, ook de
winkels aan de kust tijdens het hoogseizoen.
Bovendien heeft de prijsbewuste klant krijgt voortaan de mogelijkheid
om van thuis uit een overzicht te hebben op alle promoties die in de
Delhaize-winkels te vinden zijn. De website www.delhaizepromo.be
bundelt alle wekelijkse aanbiedingen zoals extra plus-punten, gratis
producten bij aankoop van een bepaalde hoeveelheid, de beste
marktprijzen, ... en biedt de klant de mogelijkheid om een eigen
voordeellijst samen te stellen.
Over Delhaize België
Eind maart 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en
Duitsland uit 848 winkels, waarvan 814 in België, 31 in het
Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met
haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD
Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co)
realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard
euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*.
De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in
zeven landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het
verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.717 winkels. De groep stelde
142.500 mensen te werk in 2006.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie
Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
Calexandre@delhaize.be
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be
URL: http://www.delhaize.be