Time : 16:57:15
Date : 06 June 2007
Sender Name: Delhaize Group

DELHAIZE BENADRUKT HAAR PRIJSINDEX

HAAR PRIJSVERGELIJKINGSMETHODOLOGIE IS GECERTIFICEERD DOOR HET OIVO

Deze ochtend heeft Colruyt aangekondigd dat ze voortaan bovenaan het kasticket de prijsverschillen met de lokale Carrefour en Delhaize-supermarkt weergeven. Delhaize stelt ook prijsindexen samen.

De prijsvergelijkingsmethode die Delhaize hiervoor hanteert, is gecertificeerd door het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties. De resultaten van de prijsindex zijn in lijn met ons beleid: het prijsniveau van Delhaize ligt lager dan of is gelijk aan dat van de andere supermarkten, zoals GB, en er wordt maximaal 2% verschil toegestaan ten opzichte van de Carrefour-hypermarkten en 5% verschil ten opzichte van Colruyt.

Delhaize blijft haar beleid van eerlijke prijzen verderzetten en zal prijzen blijven aanpassen waar nodig om in lijn te zijn met de vastgelegde verschillen ten opzichte van de concurrentie. Delhaize zorgt ervoor dat haar klanten tevreden zijn over de prijs, maar ook over de kwaliteit van de winkel, het productaanbod, het personeel en de dienstverlening.

Het OIVO certificeert Delhaize voor zijn prijsvergelijkingen

Delhaize biedt haar klanten kwaliteitsproducten aan eerlijke prijzen. Om die prijzen te bepalen worden wekelijks zo'n 140 winkels van de concurrentie bezocht en meer dan 300.000 prijzen vergeleken. Op jaarbasis komt dit neer op meer dan 15 miljoen prijsvergelijkingen. De methodologie die Delhaize hanteert bij deze prijsvergelijkingen is sinds begin dit jaar gecertificeerd door het OIVO.

De producten die worden vergeleken, zijn enerzijds identieke producten wat betreft merk en hoeveelheid en anderzijds verse producten (fruit, groenten en vers vlees). Een computersysteem vergelijkt de prijzen hiervan bij de concurrentie met die in onze winkels. Indien nodig, wordt de prijs van het product naar beneden bijgesteld in alle Delhaize-supermarkten. Delhaize hanteert immers een eerlijk prijsbeleid waarbij de klanten in alle supermarkten dezelfde prijzen betalen.

Op basis van de prijsgegevens wordt een prijsindex opgesteld zodat we het prijsniveau van Delhaize kunnen vergelijken met dat van de concurrentie. Deze index toont aan dat de prijzen in Delhaize-winkels in lijn zijn met het beleid: het prijsniveau van Delhaize ligt lager dan of is gelijk aan dat van de andere supermarkten, zoals GB, en er wordt maximaal 2% verschil toegestaan ten opzichte van de Carrefour-hypermarkten en 5% verschil ten opzichte van de discounter Colruyt (zonder rode prijzen).

Prijsindex van de maand mei 2007

Volgens de prijsindex van Delhaize is het prijsverschil tussen Delhaize en haar concurrenten veel kleiner dat wat Colruyt beweert. Hieronder vindt u de prijsindex van de maand mei.

Mei 2007
Delhaize: 100
Colruyt (zonder rode prijzen): 95,00
GB: 100,37
Carrefour: 97,52

Kwaliteit en juiste prijzen gaan hand in hand bij Delhaize

Delhaize biedt de klant keuze: keuze uit een ruim assortiment met voor elk budget wat wils. 'Leef zoals je wil' is dan ook de slagzin in de communicatie van Delhaize. Maar boven alles biedt Delhaize kwaliteit.

Delhaize voert een 'juiste prijs'-beleid waarbij enkel de beste kwaliteit wordt geselecteerd en aan de beste prijs wordt aangeboden. Kwaliteit is een criterium waarop Delhaize geen toegevingen doet. De kwaliteit van de producten wordt dan ook regelmatig nauwgezet gecontroleerd.

Ook de huismerken van Delhaize moeten aan strenge kwaliteitsnormen voldoen. De 6000 producten van het Delhaize-merk hebben minstens dezelfde kwaliteit als de producten van de nationale merken, maar ze zijn wel minimum 10% à 15% goedkoper. Voor de meer dan 420 producten van het huismerk 365 geldt dat ze minimum dezelfde kwaliteit bieden als de producten die bij de hard discounters te verkrijgen zijn en dit voor eenzelfde prijsniveau.

Delhaize vergelijkt enkel de prijzen van producten met vergelijkbare kwaliteit. Zo is de kwaliteit van de producten van 365 niet altijd te vergelijken met de andere basisproducten van onze concurrenten. Bovendien hebben bepaalde producten uit het Delhaize-assortiment een superieure kwaliteit in vergelijking met de producten van nationale merken.

Bovendien krijgt een Delhaize-klant gemiddeld 1% extra korting in plus-punten bij elk bezoek. Enerzijds is er 0,5% korting door het gebruik van de plus-kaart, anderzijds zijn er extra plus-punten te verdienen op tal van producten.

Dezelfde prijs voor iedereen

Delhaize garandeert al haar klanten dezelfde prijs, ongeacht in welke Delhaize-supermarkt ze hun boodschappen doen. Delhaize België voert immers een nationaal prijsbeleid waarbij alle Delhaize-supermarkten en alle AD Delhaize-winkels steeds dezelfde prijzen hanteren, ook de winkels aan de kust tijdens het hoogseizoen.

Bovendien heeft de prijsbewuste klant krijgt voortaan de mogelijkheid om van thuis uit een overzicht te hebben op alle promoties die in de Delhaize-winkels te vinden zijn. De website www.delhaizepromo.be bundelt alle wekelijkse aanbiedingen zoals extra plus-punten, gratis producten bij aankoop van een bepaalde hoeveelheid, de beste marktprijzen, ... en biedt de klant de mogelijkheid om een eigen voordeellijst samen te stellen.

Over Delhaize België

Eind maart 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 848 winkels, waarvan 814 in België, 31 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in zeven landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.717 winkels. De groep stelde 142.500 mensen te werk in 2006.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie

Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
Calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be