20-jarig jubileum airbag bij Volvo Cars
(6/6/2007)
De eerste Volvo met een airbag rolde in 1987 van de productieband. De
afgelopen twintig jaar heeft Volvo voortdurend de airbagtechnologie
verbeterd en verfijnd, zowel die van de airbags voorin als die van de
zijairbags. Volvo was de eerste fabrikant met in de stoelleuningen
gemonteerde zijairbags en de gordijnairbags, ofwel de Inflatable
Curtain (IC).
De airbag behoort al verscheidene jaren tot de standaarduitrusting en
is nu vanzelfsprekend, maar in de beginjaren stonden de technologie en
de betrouwbaarheid van airbags ter discussie. In veel gevallen was die
bezorgdheid terecht. âHet activeren van de airbags was geen probleem,
maar ervoor zorgen dat hij op het juiste moment uitklapte wel,â
verklaart Lennart Johansson, hoofd van de afdeling Volvo Cars Interior
Product Development.
Airbags anno 1950: zelf op de knop drukken
De airbag werd al ontwikkeld in het begin van de jaren vijftig.
Echter, de technologie was verre van gerijpt. Een patent uit 1955
beschrijft een vergelijkbaar systeem als dat van de huidige airbag.
Het grote verschil is dat de bestuurder zelf op een knop moest drukken
om de airbag te activeren â¦
Bovendien werden er in die tijd nogal wat vraagtekens geplaatst bij
het pyrotechnische ontstekingsmechanisme dat ervoor moest zorgen dat
de airbag vliegensvlug volgeblazen werd met gas. Hoe moest er omgegaan
worden met de explosieven tijdens het productieproces en met het
mogelijke gevaar ervan als ze eenmaal in de auto geïnstalleerd waren?
Kortom: hoe voorkom je letsel dóór een airbag?
In 1984 zorgde een wetsvoorstel in de Verenigde Staten ervoor dat de
ontwikkeling van de airbag in een stroomversnelling kwam. Het
wetsvoorstel legde de nadruk op de gevaren van het niet dragen van de
veiligheidsgordel. Daarom moesten autoâs volgens het voorstel binnen
drie jaar van veiligheidsvoorzieningen worden voorzien, die de
inzittenden niet zelf hoeven te activeren.
Samenwerking met driepuntsgordel essentieel
De airbag werd al snel als de beste optie gezien. Veel onderzoekers
dachten zelfs dat de airbag de driepuntsgordel zou vervangen, die door
Volvo in 1959 werd geïntroduceerd. Desondanks wist Volvo succesvol te
betogen dat het beste veiligheidsresultaat bereikt wordt door zowel de
airbag als de veiligheidsgordel te gebruiken. âMeer airbags zorgen
niet direct voor een hoger veiligheidsniveau. Het is belangrijk om de
airbag als onderdeel te zien van het totale veiligheidspakket. De
carrosseriestructuur van de auto, de veiligheidsgordels en de airbags
moeten er gezamenlijk voor zorgen dat de botskrachten bij een ongeval
optimaal worden geabsorbeerd,â aldus Lennart Johansson. De airbag werd
standaard op de Volvo 850 in 1991.
Wereldprimeur: de gordijnairbag
Volvo Cars ging verder met de ontwikkeling van de airbag en kwam vier
jaar later met de zijairbag. Deze is geïntegreerd in de rugleuning
van de stoel en beschermt de borstkas bij een zijdelingse aanrijding.
âWe maakten een enorme stap voorwaarts door de zijairbag onderdeel te
maken van ons gepatenteerde Side Impact Protection System (SIPS) dat
geïntegreerd is in de carrosseriestructuur. Het kostte andere
autofabrikanten een aantal jaar om de achterstand in te lopen,â zegt
Lennart Johansson.
Tegen die tijd had Volvo wederom een wereldprimeur, de gordijnairbag,
ofwel de Inflatable Curtain (IC). De IC is ontworpen om het hoofd van
de voor- en achterpassagiers te beschermen tijdens een zijdelingse
aanrijding. De in het dak gemonteerde variant van de zijairbag
introduceerde Volvo voor het eerst in 1998 op de nieuwe S80. Nu heeft
iedere Volvo â behalve de C70 â standaard deze gordijnairbags. In
plaats daarvan heeft de cabriolet gordijnairbags, die in de deur zijn
gemonteerd. Deze schieten omhoog uit het portier en blijven opgeblazen
om bij een koprol voor bescherming te zorgen.
Volvo heeft de technologie van de gordijnairbags verder verfijnd in de
onlangs geïntroduceerde nieuwe V70 en nieuwe XC70. Beide modellen
zijn uitgerust met gordijnairbags die 60 millimeter in lengte zijn
toegenomen om kinderen op de achterbank nog betere bescherming te
bieden.
Hoofdrol
De airbag heeft in de afgelopen twintig jaar een enorme ontwikkeling
doorgemaakt en Volvo speelt een hoofdrol in dit verbeterproces. âDe
prestaties van de airbags zijn sterk verbeterd. De hedendaagse
technologie is veel meer toegespitst op het verloop van een botsing en
hoe de inzittenden bewegen door de krachten die vrijkomen bij een
botsing. We zijn nu twintig jaar verder en de airbagtechnologie is van
vitaal belang in ons streven naar het maken van de veiligste autoâs
ter wereld,â besluit Lennart Johansson.
AutoRai