Saab 9-3 Cabriolet presteert uitstekend bij Amerikaanse botsproeven
(6/6/2007)
De Saab 9-3 Cabriolet heeft de 2007 Top Safety Pick award voor
cabriolet-modellen gekregen bij botsproeven die werden uitgevoerd door
het toon-aangevende US Insurance Institute for Highway Safety in
Amerika. Vorig jaar verdiende de 9-3 Sport Sedan al dit belangrijke
eerbetoon van IIHS.
Om in aanmerking te komen voor de âTop Safety Pickâ kwalificatie moet
de maximale score van âgoedâ worden gerealiseerd bij ieder van de drie
ingrijpende botsproeven: aanrijdingen van voren en van opzij alsmede
een evaluatie van de bescherming van rug en nek bij een gesimuleerde
aanrijding van achteren. Bij de geteste auto moet ook electronic
stability control tot de standaarduitrusting behoren, terwijl
cabriolets daarnaast voorzien moeten zijn van rolbeugels.
âWij zijn zeer verheugd dat de bevindingen van het IIHS volledig
overeenkomen met onze botsproefresultaten,â licht Per Lenhoff, Hoofd
Veiligheid bij Saab, de uitslag toe. âDit bevestigt wederom dat de 9-3
Cabriolet op het gebied van veiligheid tot de absolute top in zijn
klasse behoort.â
Saab speelt een pioniersrol in de internationale automobielindustrie
bij de ontwikkeling van actieve hoofdsteunen, die een bijdrage leveren
aan het voorkomen van nekletsel bij een aanrijding van achteren, dit
als onderdeel van het voortdurende onderzoek door Saab naar veiligheid
bij aanrijdingen.
De actieve hoofdsteunen van Saab zijn standaard gemonteerd op de
voorstoelen van alle nieuwe Saab 9-3 en 9-5 modellen. De 9-3 Cabriolet
is daarnaast uitgerust met Saab Dynacage, dat bestaat uit rolbeugels
die omhoog komen en extra bescherming bieden wanneer de auto bij een
aanrijding over de kop slaat of bij een aanrijding waarbij de kans
bestaat dat de auto over de kop zou kunnen slaan.
Bij de frontale botsproef van het IIHS wordt de stevigheid van de
voertuigstructuur onderzocht, alsmede het mogelijke letsel van de
bestuurder bij een aanrijding met een snelheid van 64 km/u tegen een
vast, vervormbaar object met een 40% overlap aan de bestuurderszijde.
Bij de botsproef van opzij wordt een vervormbaar object, dat een SUV
of een lichte truck voorstelt, met een snelheid van 50 km/u aan de
bestuurderszijde tegen de zijkant van het stilstaande voertuig
geworpen. Daarbij wordt eveneens de stevigheid van het koetswerk
onderzocht alsmede mogelijk letsel aan de dummy achter het stuur en
een tweede dummy achter de bestuurder.
Bij de dynamische test van de stoel en de hoofdsteun wordt een dummy
geplaatst op een slede die accelereert tot 16 km/u en vervolgens
binnen eentiende seconde tot stilstand wordt gebracht. Hiermee wordt
het effect bewerkstelligd van een aanrijding van achteren met een
snelheidsverschil van 32 km per uur. Deze test is ontwikkeld om de
bescherming tegen nekletsel te onderzoeken.
AutoRai