Ingezonden persbericht


Bedrijven verspillen gemiddeld jaarlijks ¤ 148.500 aan verkeerd verzonden mail campagnes

Amsterdam, 6 juni 2007 - Het bedrijfsleven maakt nog steeds op grote schaal gebruik van verouderde of niet relevante adresgegevens. Hierdoor wordt jaarlijks gemiddeld ¤ 148.500 aan verkeerd verzonden mailcampagnes verspild. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van QAS naar Datakwaliteit.

Ook blijkt uit dit onderzoek dat slechts vijf procent van de mail die als 'junk' of als irrelevant werd beschouwd aan de zender werd geretourneerd. Dit betekent dat er voor elk stuk slecht geadresseerde zakelijke post dat aan de zender wordt geretourneerd, een 20-tal wordt weggegooid.

Geretourneerde post van zakelijke klanten kosten de afzender gemiddeld meer dan ¤ 7425 per jaar. Hiermee vormt geretourneerde mail slechts vijf procent van de ware kosten. In totaal verspillen bedrijven gemiddeld maar liefst ¤ 148.500 per jaar aan direct-mail die in de prullenbak belandt waarvan de verzender dus geen weet heeft.

Uit het onderzoek blijkt dat post die wordt gestuurd aan oud-personeelsleden, wereldwijd door 51 procent van de bedrijven niet gerecycled wordt. Dit is dus pure waste wat in de prullenbak verdwijnt. Bedrijven uit de VS en uit Groot-Brittannië recyclen nog het meeste mail, respectievelijk 32 en 22 procent. Spanje scoorde wat dat betreft het slechtst: van de ontvangen mail werd slechts twee procent gerecycled.

Tijdens het onderzoek is ook vastgesteld dat werknemers een stortvloed van ongewenste direct-mail over zich heen krijgen. Over de hele wereld ontvangen zakenmensen gemiddeld net iets minder dan 2500 stuks junkmail waarvan ze vinden dat het voor hun werk niet relevant is. Bedrijven ontvangen elk jaar bijna 350 stuks mail, bestemd voor mensen die inmiddels het bedrijf hebben verlaten. In veel van de gevallen gaat het hier dus om onnodige waste die voor alle partijen nadelig is, laat staan voor de maatschappij als geheel.

Benelux
In de Benelux ontvangen werknemers gemiddeld 26 poststukken per maand die voor oud-werknemers zijn bedoeld. Ter vergelijking, zakenmensen in Scandinavië ontvangen de grootste hoeveelheid, gemiddeld 54 stukken per maand, terwijl de zakenmensen in Azië Pacific het minste ontvangen: slechts 10 stukken per maand.

Gemiddelde aantal poststukken per maand die zijn bedoeld voor vroegere personeelsleden Scandinavië54
Frankrijk35
Benelux26
Verenigde Staten24
Groot-Brittannië16
Duitsland15
Spanje13
Azië-Pacific10

Ondanks de pogingen die de meeste organisaties ondernemen om 'groen' te zijn, verdwijnt de helft van alle mail die voor vroegere werknemers is bestemd in de prullenbak. Zakenmensen in Spanje gooien 85 procent van de mail weg die ze ontvangen en bedoeld is voor vroegere werknemers, terwijl die in Scandinavië (met 54 procent per maand) 69 procent weggooien. Zakenmensen die voor bedrijven in de Benelux en de VS werken, zijn het meest milieubewust, maar ook zij gooien nog altijd meer dan de helft van de mail weg die ze ontvangen en die bedoeld is voor vroegere werknemers.

Gemiddeld maandpercentage van post die aan oud-werknemers is gericht die wordt weggegooid en niet gerecycled Spanje85%
Duitsland73%
Azië-Pacific71%
Scandinavië69%
Groot-Brittannië59%
Frankrijk55%
Benelux51%
Verenigde Staten51%

Grootste schuldigen en uitblinkers
Respondenten werd gevraagd de industriesectoren te rangschikken die naar hun mening de grootste hoeveelheden ongewenste en verkeerd geadresseerde direct-mail verstuurden naar mensen op het werk. Tot de top van de ergste schuldigen behoorden promotiegeschenken (37 procent), retail (35 procent) en tijdschriften. Aan de andere kant werd mail van organisaties op het gebied van bedrijfsservices (25 procent), financiële services (21 procent) en organisatoren van bedrijfsevenementen (15 procent) beschouwd als meer gericht en relevanter voor de ontvangende bedrijven. Het is voor deze en andere verzenders van mailings natuurlijk van uiterst belang om de correcte gegevens te bezitten, zo kan men zelf ook beter voldoen aan het concept 'groen' zijn.

"Het feit dat er maar heel weinig wordt geretourneerd aan de zender geeft organisaties ten onrechte de indruk dat alle andere door hen verstuurde mail de bedoelde ontvanger bereikt. Vaker wel dan niet gaat het echter in de prullenbak", aldus Wilco Slabbekoorn, Benelux Country Manager, QAS. "Al deze ongewenste mail is duidelijk een grote verspilling van tijd en geld."

Het gehele onderzoek kan worden opgevraagd via: Karen Veldhuis karen.veldhuis@qas.com

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door QAS en bestrijkt een representatieve selectie van landen en regio's over de hele wereld: Azië-Pacific, Benelux, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Spanje, Groot-Brittannië en de VS. Er werden 800 telefonische vraaggesprekken gehouden onder twee steekproefgroepen respondenten. 400 vraaggesprekken werden gevoerd met zakenmensen die hun eigen mail openen, en 400 vraaggesprekken werden gevoerd met mensen die zich beroepshalve met databases bezighouden en verantwoordelijk zijn voor het bijhouden van de klanten- en prospectdatabases van hun bedrijf. De respondenten werden gelijkelijk over de regio's verdeeld.

Een tweede whitepaper dat later dit jaar verschijnt zal onderzoeken hoe het staat met de veroudering van gegevens bij internationale organisaties alsmede de verdere verborgen kosten die betrekking hebben op het aanmaken en het gebruik van data.

Over QAS
QAS is een internationaal leverancier van oplossingen op het gebied van gegevensnauwkeurigheid en identiteitsmanagement. Met de serie QuickAddress-software helpt het wereldwijd organisaties accurate adresgegevens te verzamelen en in de loop der tijd de integriteit ervan te bewaren. Alle organisaties die data bezitten over prospects, klanten, leveranciers, werknemers of distributienetwerken zullen profiteren van de winst aan efficiency en de kostenbesparingen die ze dankzij QuickAddress realiseren.

Op basis van data die werden verkregen van nationale postinstanties en andere belangrijke gegevensbronnen, verzamelt, zuivert en onderhoudt QuickAddress adresgegevens. De werkelijke mogelijkheden van deze data kunnen dan verder worden versterkt door informatie toe te voegen vanuit meer dan 80 databestanden.

De bekroonde oplossingen van QAS zijn het resultaat van 16 jaar investeren in technologische ontwikkelingen om ervoor te zorgen dat elke oplossing de hoogst mogelijke functionaliteit en serviceondersteuning biedt. Wereldwijd ondersteunt QAS meer dan 10.000 klanten verdeeld over alle bedrijfssectoren. QAS is een volle dochtermaatschappij van Experian®, de wereldwijde leverancier van informatieoplossingen. Meer weten? Ga naar QAS op www.qas.nl

Voor meer informatie
Jamie Lesser
QAS Nederland
Jamie.Lesser@QAS.com
Tel: +31 (0)20 504 00 40