IFAW


Zuid-Afrikaanse landen pleiten voor heropening ivoorhandel maar zijn zelf niet in staat CITES-regels na te leven

(Den Haag, 5 juni 2007) - Terwijl de afgevaardigden naar de CITES-conferentie (CITES = de Conventie inzake de Internationale Handel in Bedreigde Uitheemse Dieren en Planten) zich opmaken voor de discussie over de "ivoorhandel" - een heikel agendapunt dat CITES al jaren hoofdbrekens kost - brengt een nieuw onderzoek van IFAW (International Fund for Animal Welfare - www.ifaw.org) een onthutsende werkelijkheid aan het licht: de Zuid-Afrikaanse landen blijken bij lange na niet in staat de ivoorhandel in eigen land en de in- en uitvoer van ivoor onder controle te houden en te reguleren. Het rapport is getiteld Trading Tusks: An Investigation into Elephant Management and Ivory Trade in Southern Africa, (Handel in slagtanden: een onderzoek naar beheer van olifanten en de handel in ivoor in Zuid-Afrikaanse landen). Het toont ondubbelzinnig aan, dat de belangrijkste thuislanden voor olifanten die graag een versoepeling zouden zien van de beperkingen ten aanzien van de ivoorhandel, zelf niet in staat zijn de CITES-regels na te leven. Deze landen proberen de internationale gemeenschap er herhaaldelijk van te verzekeren dat ze hun zaakjes op orde hebben. Het rapport rekent echter duidelijk en ondubbelzinnig met die claim af.

"De Zuid-Afrikaanse landen kunnen wel beweren dat ze in staat zijn de CITES-regels na te leven, maar dat is niet zo," zegt Jason Bell-Leask, regiodirecteur van IFAW Zuid-Afrika en voorvechter voor goed natuurbeheer en duurzaam gebruik van natuur en milieu.

Het rapport wijst Zimbabwe aan als het centrum van de illegale ivoorhandel. Dat er ivoor kan worden gesmokkeld komt doordat diverse Zuid-Afrikaanse landen niet in staat zijn de illegale handel effectief te beteugelen. De belangrijkste smokkelroutes lopen in het grensgebied Beit Bridge tussen Zimbabwe en Zuid-Afrika; vanuit Zimbabwe via Mozambique en door Zambia naar Tanzania; en vanuit Zimbabwe via de Chette Gorge, waar de smokkelaars boten inzetten om de grote bulkpartijen ivoor Zimbabwe uit te krijgen en via Zambia en Tanzania naar China te exporteren. Uit de landen zelf komen berichten dat er ook ivoor via Congo wordt gesmokkeld.

"De landen van zuidelijk Afrika hebben te kampen met ontoereikende wetgeving en controle. Zij zijn niet in staat de CITES-regels effectief uit te voeren," aldus Bell-Leask. "Elke versoepeling van de regelgeving rond de ivoorhandel, hoe gering ook, is pure dwaasheid als je kijkt naar de omvang van de illegale handel, de ontbrekende controle en het onvermogen controle op de handel in te stellen."

Hij voegt eraan toe: "Ze proberen liever verwarring rond het debat te stichten door de aandacht van hun eigen falen af te leiden en CITES ertoe te bewegen zaken als beheer en afschieten van olifanten op de agenda te zetten. Ook dat zijn natuurlijk belangrijke thema's, maar ze leiden wel de aandacht af van de ivoorhandel."

Kenia en Mali hebben bij CITES een voorstel ingediend om gedurende 20 jaar alle handel in ivoor te verbieden. Zoals het er nu voorstaat mogen zij rekenen op de steun van diverse andere landen, waaronder 11 Afrikaanse landen met olifantenpopulaties.

Tussen augustus 2005 en augustus 2006 werd meer dan 26 ton olifantenivoor in beslag genomen. Dat is de grootste vangst in één jaar tijd sinds het handelsverbod van CITES in 1989 van kracht werd. Bovendien is het zo, dat volgens een schatting van de handhavingsautoriteiten bijna 90 procent van de clandestiene koopwaar onopgemerkt tussen de controles doorglipt.

RSS © 2007 IFAW - Nederland
Javastraat 56 o 2585 AR Den Haag
Netherlands