Groei van bureau slecht voor klanttevredenheid


06.06.2007 / 13:53 / Rubriek: Buitenland / Organisatie: Universiteit nyenrode

Universiteit nyenrode

Nyenrode eerste leerstoel Professionele dienstverlening

Breukelen, 6 juni 2007 - 'Goed zijn in je vak is niet genoeg om te kunnen blijven voldoen aan de steeds hogere eisen die klanten stellen aan de dienstverlening van professionals zoals accountants, ingenieurs, advocaten en organisatie-adviseurs. Toch hebben nog steeds veel dienstverleners te weinig oog voor hun klanten en dat brengt hun concurrentiepositie in gevaar.' Deze uitspraak doet prof. dr. Frank Kwakman in zijn inaugurele rede aan de Nyenrode Business Universiteit op 7 juni 2007. Met deze rede aanvaardt hij de eerste leerstoel in Nederland op het gebied van professionele dienstverlening. Kwakman leidt tevens het Nyenrode Professional Services Institute.

De huidige markt dwingt professionele dienstverleners om meer te investeren in het managen van hun bedrijf. Toenemende concurrentie, prijsdruk, kritischer klanten en een groeiend tekort aan talent vereisen een intensiever managementbeleid in de wereld van professionele dienstverlening. Investeren in management betekent werken aan reputatie, innovatie en productiviteit. In zijn rede omschrijft Kwakman 'de professionele dienstverlener van de toekomst'. De zeven kenmerken daarvan hebben alles te maken met de durf om keuzes te maken voor klanten, vraagstukken en diensten. Dienstverleners die dat niet doen blijven aanbodgericht de markt benaderen, gaan voorbij aan verschillen tussen klanten en behalen slechts gemiddelde cijfers voor klanttevredenheid. Door juist te investeren in de relatie met klanten en hen te betrekken bij het denken over nieuwe diensten, blijft het mogelijk om toegevoegde waarde te blijven leveren.

Kwakman geeft aan dat meer investeren in management niet hetzelfde is als groeien in omvang en omzet. Groei heeft, zo blijkt uit onderzoek, vaak juist een negatief effect op de klanttevredenheid en winstgevendheid en heeft als grootste gevaar dat door al die groei een enorme variëteit aan klanten en diensten ontstaat. Deze diversificatie verzwakt de geloofwaardigheid en daarmee het succes. Bovendien loopt men het gevaar te gaan concurreren met partijen die al langer met succes in de markt opereren. Focus aanbrengen én houden is daarmee managementopdracht nummer één.

Het gebrek aan management is volgens Kwakman het gevolg van de aard van professionele dienstverlening. Met het vak en met projecten bezig zijn wordt daarin hoger gewaardeerd dan het managen van het bedrijf. Bovendien blijkt uit onderzoek dat er een groot tekort is aan professionals die de ambitie te hebben om te managen en dat een goede professional slechts in weinig gevallen ook een goede manager is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij veel grote en middelgrote professionele dienstverleners de roep om managers en bestuurders van buiten groter wordt.

De digitale versie van de oratie is vanaf vrijdag 8 juni beschikbaar.

Over Frank Kwakman
Frank Kwakman is deeltijd hoogleraar Management van Professionele Dienstverlening aan Nyenrode. Zijn werkterrein is strategie, management en organisatie van bedrijven in onder andere de advocatuur, accountancy en onderzoek. Naast zijn aanstelling bij Nyenrode is Kwakman sinds 2002 senior consultant en vennoot bij Holland Consulting Group. Frank Kwakman heeft onderwijskunde gestudeerd aan de universiteit van Utrecht en is in 1993 gepromoveerd op een proefschrift over het geloof in de katholieke basisschool.

Over Nyenrode
De Nyenrode Business Universiteit is opgericht door het bedrijfsleven en behoort tot de oudste en meest vooraanstaande business schools en business universiteiten van Europa. Nyenrode bereidt mensen met talent en ambitie voor op leidende functies in een internationale omgeving. Daarbij wordt grote waarde gehecht aan maatschappelijk bewustzijn en duurzaam ondernemerschap. De universiteit biedt masteropleidingen op het gebied van bedrijfskunde, en NIVRA-Nyenrode verzorgt opleidingen op verschillende niveaus op het gebied van accountancy en controlling. Het Master of Science in Management programma van Nyenrode werd in 2005 uitgeroepen tot beste master van Nederland. Centraal in de onderwijsfilosofie van Nyenrode staat de combinatie van kennisoverdracht, praktijkervaring en ontwikkeling van sociale vaardigheden. Deze combinatie ziet de universiteit, en met haar het bedrijfsleven, als cruciaal voor het succesvol zijn in leidinggevende posities. Nyenrode studenten in het MSc-programma hebben volgens onderzoek van het tijdschrift Nobiles in 2006 het hoogste EQ van de Nederlandse universitaire studenten. Het Part-time MBA programma behaalde in juni 2006 een toppositie in Nederlandse ranglijsten en het International MBA programma stond in januari 2007 in de Financial Times Global MBA rankings top 100.

Nyenrode ontwikkelt daarnaast executive programma's voor het ambitieuze MKB en beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen. De Nyenrode Research Group coördineert het wetenschappelijk onderzoek van de universiteit, waarbij de toepasbaarheid van dit onderzoek nauwlettend in het oog wordt gehouden.

Zie voor meer informatie www.nyenrode.nl


- EINDE BERICHT -


Noot voor de redactie (