Kindertop: BredeScholen bepalen zelf hoe ze er uitzien
donderdag 07 juni 2007
Door de verplichte samenwerking tussen kinderopvang en basisschool ontstaan
7.000 BredeScholen. De deelnemers aan het redactieteam BredeSchool
discussieerden tijdens de Kindertop over zes stellingen. Deze bestemden ze
in meerderheid als onzin.
Deze stelling is echt lariekoek, vindt ook staatssecretaris Sharon
Dijksma (Onderwijs) wanneer ze tijdens de discussie binnenloopt. De
aanwezige leerkrachten, ouders, professionals en kinderen zijn het er
dan al over eens dat BredeScholen wel heel erg smal zijn als ze alleen
samenwerken met de kinderopvang. Toch blijken er dan soms problemen
te zijn. Medewerkers van de opvang durven leerkrachten vaak niet aan
te spreken, terwijl het een goede ontwikkeling zou zijn wanneer wat s
morgens in de les wordt geleerd, s middags tijdens de opvang een
vervolg kan krijgen. Omgekeerd blijkt het probleem ook te bestaan.
De honderden deelnemers aan Kindertop in het Mediapark in Hilversum
zijn na het plenaire gedeelte in Studio 22 aan de slag gegaan in tien
verschillende redactieteams over onderwerpen als opvoeding, jongeren,
diversiteit, gezin, gezond leven en tussen wal en schip. Het uit
ongeveer veertig personen bestaande redactieteam BredeSchool
discussieert onder leiding van Erik van Trommel en Gert-Jan van den
Ende (Ernst en Bobbie) over in totaal zes stellingen, waarop door de
meeste deelnemers al voor de top is gereageerd. Programmamakers, onder
wie presentatrice/kunstenares Léonie Sazias, luisteren om straks, net
zoals dat in de andere redactieteams gebeurt, samen met de deelnemers
een filmpje te kunnen draaien dat onderdeel wordt van de
Kindertopfilm.
Naar aanleiding van de stelling De verantwoordelijkheid voor de
BredeSchool ligt bij de rijksoverheid zeggen de deelnemers dat de
overheid moet zorgen voor het beleidskader en de middelen en de
BredeSchool voor de inkleuring en de inhoud. Of zoals Jan de Haan van
de Besturenraad (christelijk onderwijs) het formuleert: Het kabinet
moet stimuleren en randvoorwaarden stellen. De invulling ligt bij
ouders, besturen en de school. Daar is geld voor nodig. Job van
Velsen, algemeen directeur van BredeSchool Het Meesterwerk in Almere:
Als de overheid vindt dat opvang bij de BredeSchool hoort, moet zij
ook zorgen voor de middelen. Dijksma: De BredeSchool is een idee, een
concept. Overal zijn er verschillen. Wij willen de BredeSchool steunen
en er geld insteken. Niet in bakstenen, maar bijvoorbeeld wel in
combinatiefuncties. Het kan niet zo zijn dat Den Haag bepaalt hoe
BredeScholen er uitzien. De ideeën van onderop komen. Eén van de
kinderen vraagt zich af of de BredeSchool, die van 07.00-19.30 open
is, betekent dat zij voortaan in pyjama moet komen. Dat blijkt een
misvatting te zijn en bovendien is van een verplichting gebruik te
maken van buitenschoolse opvang geen sprake. Dijksma: Een BredeSchool
is geen bewaarplek voor kinderen. Het is een plaats waar we dingen
samenbrengen voor kinderen en anderen.
Keurmerk
Een heftige discussie is er ook over de stelling Een keurmerk is een
extra stimulans om een BredeSchool te worden. Bijna driekwart had
tevoren aangegeven het daarmee eens te zijn, maar nu komen de
twijfels. De conclusie is dat veel deelnemers wel een keurmerk willen,
maar dat uitgangspunten (veel) belangrijker zijn. Als je niet aan
álle voorwaarden voldoet, mag je dan geen BredeSchool zijn? Duidelijk
wordt ook dat kinderen niet altijd beseffen wat een BredeSchool is en,
als het aan hen ligt, niet altijd van buitenschoolse activiteiten
gebruik willen maken. Jiyar (12), leerling van De Horizon in Delft, is
blij met zijn BredeSchool, omdat die leuk, nieuw, modern, luxe en
gewoon leuk is. Guy Schouten (11), leerling van de Westerparkschool in
Amsterdam, weet dat er op zijn school extra activiteiten zijn, zoals
sport en toneel. Maar toch wil ik niet de hele dag op school zijn.
'Wie van de drie?'
De programmakers zijn met de conclusie van de ochtendsessie, met als
kernwoorden maatwerk, behoefte aan kadervorming en duurzame
samenwerking, aan de slag gegaan. De kinderen, maar ook de andere
deelnemers beleven s middags veel plezier aan het maken van hun
filmpje. Een aangepaste versie van het televisiespelletje Wie van de
drie? uit de jaren zestig: Wil de echte directeur van een BredeSchool
opstaan? Dijksma vraagt aan de kandidaten: Wat is er nodig voor een
BredeSchool?. Hun antwoorden: Geld, een gebouw en hulp bij het
opzetten ervan.
Alle deelnemers aan de Kindertop krijgen de dvd met de complete
Kindertopfilm thuisgestuurd. Een leuke herinnering, zeker voor de
ouders, kinderen, leerkrachten en professionals die aan het
redactieteam BredeSchool hebben deelgenomen. Over het algemeen
bestempelden ze de Kindertop, aangeboden door de ministeries van OCW
en Jeugd en Gezin' als geslaagd.