Technische Universiteit Delft



Studenten TU Delft ontwerpen schoon elektrisch lesvliegtuig

Studenten van de TU Delft, faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, hebben samen met studenten van Queen's University uit Belfast een stil, elektrisch vierpersoons-lesvliegtuig ontworpen zonder emissies. Dit toestel is bovendien veel goedkoper in gebruik dan de huidige lestoestellen. Het lestoestel heeft batterijen aan boord, die een elektromotor van elektriciteit voorziet. Het aërodynamische ontwerp heeft veel weg van een zweefvliegtuig.

Omdat er gestreefd wordt naar een zo laag mogelijk gewicht is het vliegtuig ontworpen met een hoog 'glijgetal', van boven de 30 (in glijvlucht vliegt het vliegtuig 30 meter vooruit, voor elke meter dat het daalt). Om dit te bereiken is gekozen voor een vleugel met een hoge slankheid, zoals veel gebruikt wordt bij zweefvliegtuigen.

De gekozen lithium-zwavel batterijen zijn nog niet beschikbaar. De verwachting is echter dat dat in 2010 wel het geval is. Onder andere de auto-industrie investeert momenteel honderden miljoenen euro's in de ontwikkeling van batterijen met een grotere energiedichtheid (zoals lithium-zwavel batterijen). Een nadeel van lithium-zwavel batterijen is dat ze na 300 keer opladen vervangen moeten worden. Bovendien duurt het opladen relatief lang, wat impliceert dat ze op de grond opgeladen dienen te worden en na elke vlucht vervangen dienen te worden door een opgeladen set.

De verwachte kosten van de batterijen zijn ongeveer 39.000 euro per set. Maar zelfs bij het compleet afschrijven van een set batterijen na 300 keer opladen (ruim 1400 vlieguren) zijn de kosten voor een vlieguur een stuk goedkoper dan voor een conventioneel lesvliegtuig met AVGAS (vliegtuigbenzine). Inclusief de kosten voor groene stroom (10 eurocent per kWh) kost een vlieguur voor het elektrische lesvliegtuig nog geen 30 euro per uur. Een bijkomend groot voordeel is dat de elektromotor vrijwel onderhoudsvrij is en een belangrijk deel van het voortstuwingssysteem volledig vernieuwd wordt. Dit drukt de onderhoudskosten. Ook komen er steeds betere batterijen beschikbaar, zodat het vliegtuig met elke nieuwe set batterijen beter zal worden.

Ter vergelijking, een Cessna 172 (het populairste lesvliegtuig van dit moment) verbruikt gemiddeld 23 liter per uur aan AVGAS. Momenteel kost AVGAS ongeveer ¤2,40 per liteer, per uur dus brandstofkosten van ¤55,20. Daarbij woordt voor een verbrandingsmotor alleen al 8 euro aan onderhoud en verbruikte olie per uur gerekend. Wanneer daar nog eens 17 euro per uur voor regulier onderhoud bij opgeteld wordt, kost een vlieguur in een Cessna 172 minimaal 80 euro (veelal wordt door vliegscholen veel meer gerekend). Met even veel regulier onderhoud kost vliegen met een elektrisch vliegtuig slechts 50 euro per uur.