Nederlandse Vereniging van Journalisten
Freelancer krijgt concurrentie van senior
(7 juni 2007)
Een boodschap overbrengen kost weinig moeite, maar aan zijn eigen
presentatie kan de freelance journalist nog het nodige verbeteren.
Tijdens de Freelancersdag op 5 juni werden de ongeveer honderd
aanwezigen op hun wenken bediend.
Tijdens workshops bijvoorbeeld. De vier workshops gingen over
netwerken, persoonlijke kwaliteiten, klantrelaties, of presentaties
met beeld en geluid. Trendwatcher Adjiedj Bakas schetste de toekomst
van journalistiek en de rol van de freelance journalist. Hij wees op
de grote groep senioren die zich te pletter verveelt en graag het
journalistieke vak induikt en niet zonder succes `Welke hoofdredacteur
geeft je nog de tijd om aan onderzoeksjournalistiek te doen? Die
senior die het werk er bij doet, kost minder geld.' Een freelancer kan
er ook zijn voordeel mee doen. `Huur `m zelf en zet `m in voor een
deel van jouw werk.' Naast het advies om co-creaties te maken raadde
Bakas aan om vooral creatief en origineel te zijn, internationaal en
intercultureel te denken. `Denk aan een zeilboot, je moet weten waar
de wind vandaan komt.'
's Middags ging Bernt Hugenholtz , hoogleraar Informatierecht, in op
de auteursrechten waar de freelancer aanspraak op kan maken. Hij
pleitte voor wettelijke maatregelen met daarin ondermeer een
specificeringsplicht waarin auteursrechtverlening nauwkeurig wordt
omschreven, een beststellersbepaling en een modelcontract. Een
wetsvoorstel auteurscontractenrecht wordt naar verwachting eind dit
jaar bij de Tweede Kamer ingediend.
Tenslotte was er een pitch waarbij 17 freelancers in een minuut hun
ideeën mochten presenteren aan hoofd/chefredacteuren van Red,
HP/DeTijd, Zin, Den Haag Centraal en Opzij. Voorbij kwamen onderwerpen
met betrekking op gezondheid, zorg, sport, Afrika (3 x), Berlijn,
Amerika, internet, duurzaamheid en multiculturele samenleving. Er was
interesse van de kant van de hoofdredacteuren, dat zeker. Maar, raadde
het vijftal aan, hou een onderwerp dicht bij huis, want veel ideeën
die op redacties binnenstromen zijn gekoppeld aan een buitenlandse
reisjes. Denk verder aan de vorm en laat het idee goed aansluiten bij
de titel waar je het aanbiedt. a.