Nederlandse Vereniging van Journalisten

Freelancer krijgt concurrentie van senior
(7 juni 2007)

Een boodschap overbrengen kost weinig moeite, maar aan zijn eigen presentatie kan de freelance journalist nog het nodige verbeteren. Tijdens de Freelancersdag op 5 juni werden de ongeveer honderd aanwezigen op hun wenken bediend.

Tijdens workshops bijvoorbeeld. De vier workshops gingen over netwerken, persoonlijke kwaliteiten, klantrelaties, of presentaties met beeld en geluid. Trendwatcher Adjiedj Bakas schetste de toekomst van journalistiek en de rol van de freelance journalist. Hij wees op de grote groep senioren die zich te pletter verveelt en graag het journalistieke vak induikt en niet zonder succes `Welke hoofdredacteur geeft je nog de tijd om aan onderzoeksjournalistiek te doen? Die senior die het werk er bij doet, kost minder geld.' Een freelancer kan er ook zijn voordeel mee doen. `Huur `m zelf en zet `m in voor een deel van jouw werk.' Naast het advies om co-creaties te maken raadde Bakas aan om vooral creatief en origineel te zijn, internationaal en intercultureel te denken. `Denk aan een zeilboot, je moet weten waar de wind vandaan komt.'

's Middags ging Bernt Hugenholtz , hoogleraar Informatierecht, in op de auteursrechten waar de freelancer aanspraak op kan maken. Hij pleitte voor wettelijke maatregelen met daarin ondermeer een specificeringsplicht waarin auteursrechtverlening nauwkeurig wordt omschreven, een beststellersbepaling en een modelcontract. Een wetsvoorstel auteurscontractenrecht wordt naar verwachting eind dit jaar bij de Tweede Kamer ingediend.

Tenslotte was er een pitch waarbij 17 freelancers in een minuut hun ideeën mochten presenteren aan hoofd/chefredacteuren van Red, HP/DeTijd, Zin, Den Haag Centraal en Opzij. Voorbij kwamen onderwerpen met betrekking op gezondheid, zorg, sport, Afrika (3 x), Berlijn, Amerika, internet, duurzaamheid en multiculturele samenleving. Er was interesse van de kant van de hoofdredacteuren, dat zeker. Maar, raadde het vijftal aan, hou een onderwerp dicht bij huis, want veel ideeën die op redacties binnenstromen zijn gekoppeld aan een buitenlandse reisjes. Denk verder aan de vorm en laat het idee goed aansluiten bij de titel waar je het aanbiedt. a.