LTO Noord
Persbericht
Den Haag, 6 juni 2007
Landbouwminister Verburg neemt agenda in ontvangst
Varkensvleessector presenteert innovatieagenda
De Nederlandse varkensvleessector biedt op 6 juni 2007 Minister Verburg
van LNV haar innovatieagenda aan. De agenda is een gezamenlijk initiatief
van LTO Nederland, NVV, VION, Wageningen UR en Ministerie van LNV.
Duurzame inpassing, efficiënte geborgde ketens en consumentgerichte
productinnovatie zijn de drie speerpunten op de agenda. De
varkensvleessector wil hier verder vorm aan geven om haar markt- en
maatschappelijke positie naar de toekomst te waarborgen.
De varkensvleessector levert een forse bijdrage aan de Nederlandse
economie. De exportwaarde van de sector bedraagt 2,2 miljard euro. De
arbeidsinzet in de sector is ruim 45.000 arbeidsjaren. De sector is zich
bewust van haar economische en maatschappelijke verantwoordelijkheid en
heeft daarom het initiatief genomen voor de ontwikkeling van een
gezamenlijke innovatieagenda. Duurzame inpassing, efficiënte geborgde
ketens en consumentgerichte productinnovatie vormen de kernpunten op de
agenda.
Duurzame inpassing
Een maatschappelijk draagvlak is een voorwaarde voor een goed
toekomstperspectief van de varkensvleesketen. Duurzame productie in de
gehele keten is een voorwaarde om dit draagvlak te verkrijgen en te
behouden. Deze duurzame inpassing omvat de elementen dierenwelzijn, milieu
via duurzame verwaarding van dierlijke mest, landschappelijke inpassing
van stallen en bedrijfsgebonden diergezondheid en hygiëne. Ten aanzien van
de landschappelijke inpassing van stallen zal de innovatiegroep een
ontwerpwedstrijd uitschrijven voor de 'stal van de toekomst'.
Ketenborging en ketenefficiency
Een integrale beheersing en optimalisatie van de keten resulteert in een
gedegen ketenborging. Preventie en monitoring van dierziekten, onderzoek
naar de relatie tussen vleeskwaliteit en houderij en optimalisatie van
controlesystemen en overheidstoezicht zijn hierbij belangrijke thema's.
Ketenefficiency binnen en tussen de schakels en daarmee het terugdringen
van faalkosten vormt de basis voor kostprijsleiderschap. Innovatieve
combinaties van ICT en logistiek, zowel in de aanvoer als uitlevering,
moeten dit mogelijk maken.
Productinnovatie
De sector onderscheidt lange termijn en korte termijn onderzoek als
grondslag voor productinnovatie. Het fundamentele lange termijn onderzoek
richt zich op de relatie tussen voeding en gezondheid, gemak en genot. Dit
krijgt vorm via samenwerking met het Topinstituut Food&Nutrition Delta en
kennisinstellingen.
Het korte termijn onderzoek richt zich op de ontwikkeling van nieuwe
product-marktcombinaties. Criteria hierbij zijn voldoende schaalgrootte,
een (inter)nationale distributie en afzet en toepasbaarheid op reguliere
varkensbedrijven. Marktonderzoek moet dit proces richting geven. De sector
wil daarbij ook in samenwerking met de retail, maatschappelijke
organisaties en het ministerie van LNV een plan van aanpak opstellen om
nieuwe, op welzijn en duurzaamheid onderscheidende concepten te
ontwikkelen.
Communicatie
De varkensvleessector wil de uitvoering van de innovatieagenda voortvarend
ter hand nemen. Het uitgangspunt daarbij is dat dit in een open
samenwerking met alle betrokken partijen vorm krijgt. De sector zal over de
initiatieven en uitkomsten met de verschillende doelgroepen communiceren:
burger, consument, ketenpartners, maatschappelijke organisaties, politiek
en overheden. Dit om draagvlak en feedback te krijgen voor de innovaties.
Voor de redactie