LTO Noord


Persbericht
Den Haag, 6 juni 2007

Landbouwminister Verburg neemt agenda in ontvangst

Varkensvleessector presenteert innovatieagenda

De Nederlandse varkensvleessector biedt op 6 juni 2007 Minister Verburg van LNV haar innovatieagenda aan. De agenda is een gezamenlijk initiatief van LTO Nederland, NVV, VION, Wageningen UR en Ministerie van LNV. Duurzame inpassing, efficiënte geborgde ketens en consumentgerichte productinnovatie zijn de drie speerpunten op de agenda. De varkensvleessector wil hier verder vorm aan geven om haar markt- en maatschappelijke positie naar de toekomst te waarborgen.

De varkensvleessector levert een forse bijdrage aan de Nederlandse economie. De exportwaarde van de sector bedraagt 2,2 miljard euro. De arbeidsinzet in de sector is ruim 45.000 arbeidsjaren. De sector is zich bewust van haar economische en maatschappelijke verantwoordelijkheid en heeft daarom het initiatief genomen voor de ontwikkeling van een gezamenlijke innovatieagenda. Duurzame inpassing, efficiënte geborgde ketens en consumentgerichte productinnovatie vormen de kernpunten op de agenda.

Duurzame inpassing
Een maatschappelijk draagvlak is een voorwaarde voor een goed toekomstperspectief van de varkensvleesketen. Duurzame productie in de gehele keten is een voorwaarde om dit draagvlak te verkrijgen en te behouden. Deze duurzame inpassing omvat de elementen dierenwelzijn, milieu via duurzame verwaarding van dierlijke mest, landschappelijke inpassing van stallen en bedrijfsgebonden diergezondheid en hygiëne. Ten aanzien van de landschappelijke inpassing van stallen zal de innovatiegroep een ontwerpwedstrijd uitschrijven voor de 'stal van de toekomst'.

Ketenborging en ketenefficiency
Een integrale beheersing en optimalisatie van de keten resulteert in een gedegen ketenborging. Preventie en monitoring van dierziekten, onderzoek naar de relatie tussen vleeskwaliteit en houderij en optimalisatie van controlesystemen en overheidstoezicht zijn hierbij belangrijke thema's. Ketenefficiency binnen en tussen de schakels en daarmee het terugdringen van faalkosten vormt de basis voor kostprijsleiderschap. Innovatieve combinaties van ICT en logistiek, zowel in de aanvoer als uitlevering, moeten dit mogelijk maken.

Productinnovatie
De sector onderscheidt lange termijn en korte termijn onderzoek als grondslag voor productinnovatie. Het fundamentele lange termijn onderzoek richt zich op de relatie tussen voeding en gezondheid, gemak en genot. Dit krijgt vorm via samenwerking met het Topinstituut Food&Nutrition Delta en kennisinstellingen.
Het korte termijn onderzoek richt zich op de ontwikkeling van nieuwe product-marktcombinaties. Criteria hierbij zijn voldoende schaalgrootte, een (inter)nationale distributie en afzet en toepasbaarheid op reguliere varkensbedrijven. Marktonderzoek moet dit proces richting geven. De sector wil daarbij ook in samenwerking met de retail, maatschappelijke organisaties en het ministerie van LNV een plan van aanpak opstellen om nieuwe, op welzijn en duurzaamheid onderscheidende concepten te ontwikkelen.

Communicatie
De varkensvleessector wil de uitvoering van de innovatieagenda voortvarend ter hand nemen. Het uitgangspunt daarbij is dat dit in een open samenwerking met alle betrokken partijen vorm krijgt. De sector zal over de initiatieven en uitkomsten met de verschillende doelgroepen communiceren: burger, consument, ketenpartners, maatschappelijke organisaties, politiek en overheden. Dit om draagvlak en feedback te krijgen voor de innovaties.

Voor de redactie