Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Mei 2007

Inhoudsopgave


1 Inleiding Overzicht specifieke uitkeringen 3
2 Beleid specifieke uitkeringen 4
3 Analyse individuele specifieke uitkeringen 6
4 Specifieke uitkeringen in cijfers en bedragen 7

BIJLAGE


---


1 Inleiding Overzicht specifieke uitkeringen Het Overzicht specifieke uitkeringen (OSU) wordt sinds een aantal jaren op grond van artikel 20 van de Financiële verhoudingswet uitgebracht.

Het doel van het Overzicht is om jaarlijks inzicht te bieden in het stelsel van specifieke uitkeringen en dit stelsel te onderhouden. Dit betekent ten eerste het actualiseren van het beleid op specifieke uitkeringen (hoofdstuk 2). Ten tweede wordt de stand van zaken van de specifieke uitkeringen, zoals het aantal en de financiële omvang per specifieke uitkering per departement in de tijd, weergegeven (hoofdstuk 4 en bijlage bij specifieke uitkeringen). Ten derde wordt jaarlijks per specifieke uitkering bezien of de bestuurlijke en/of financieringsvorm per specifieke uitkering een nadere analyse vergt (hoofdstuk 3). Deze analyse kan uitmonden in bijvoorbeeld een beëindiging of overheveling van de middelen naar de algemene fondsen of herziening van de specifieke uitkering. Dit laatste doel maakt in beperkte mate onderdeel uit van het Overzicht specifieke uitkeringen 2007. In het kader van het regeerakkoord worden namelijk voor de zomer van 2007 bestuursakkoorden met VNG en IPO gesloten, waarin afspraken per specifieke uitkering worden opgenomen.

Het OSU is voor meerdere doelgroepen relevant. De Tweede Kamer wordt het OSU aangeboden in het kader van de bespreking van de verantwoordingen van de departementen, de 3e woensdag van mei, en om de toekomstige acties te bepalen. Verder biedt het OSU de beheerders van de financiële verhoudingen, de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Financiën, inzicht in en sturing op het stelsel van specifieke uitkeringen. De ministerraad kan het OSU hanteren voor het monitoren van de realisatie van de doelstellingen uit het Regeerakkoord.


---


2 Beleid specifieke uitkeringen Bij de verhouding tussen rijk, provincies en gemeenten past een financieel arrangement dat rekening houdt met de voorkeursvolgorde voor de bekostiging van provinciale en gemeentelijke taken: eigen inkomsten, een uitkering uit het provincie- en gemeentefonds en ten slotte de specifieke uitkering. De reden voor deze voorkeursvolgorde is de mate van beleids- en bestedingsvrijheid. Deze is bij eigen inkomsten en de algemene fondsen groot en dat past bij het uitgangspunt van het decentraliseren van taken en bevoegdheden en het verminderen van de administratieve lasten, zoals geformuleerd in het Regeerakkoord van februari 2007.

Bij specifieke uitkeringen zijn de financiële middelen voor een bepaald ­ veelal zeer gespecificeerd - doel bestemd. Het nadeel van deze bestuurlijke en financieringsvorm is dat medeoverheden de financiële middelen minder breed kunnen inzetten, waardoor de middelen vaak minder efficiënt worden besteed. Specifieke uitkeringen ontstaan vaak door de verkokering binnen het rijk. Daarnaast versterkt deze financieringsvorm deze verkokering en draagt bij aan verkokering binnen de medeoverheden. Een specifieke uitkering kan namelijk leiden tot uitvoering van voorschriften die niet passen binnen de uitvoerende organisatie, waardoor extra administraties en handelingen noodzakelijk zijn. Ten slotte veroorzaken specifieke uitkeringen meer administratieve lasten ten behoeve van het Rijk, omdat het Rijk informatie nodig heeft om financieel af te kunnen rekenen.

Ondanks deze nadelen kan het in een beperkt aantal gevallen opportuun zijn om beleid te financieren via de vorm van specifieke uitkeringen. Dit zal het geval zijn als een lokale afweging over het wel of niet uitvoeren van het beleid niet mogelijk is.

Om de decentralisatie van taken en bevoegdheden naar gemeenten en provincies meer mogelijk te maken, wordt het in de toekomst mogelijk om in de algemene fondsen tijdelijk beleid op te nemen. Tevens worden de mogelijkheden om beleid met een eigen verdeelsystematiek via deze fondsen te financieren versoepeld.

In het geval dat de specifieke uitkering de aangewezen financieringsvorm is, is het van belang om de beleids- en bestedingsvrijheid voor medeoverheden zo ruim mogelijk en de lasten zo beperkt mogelijk te houden. Om deze doelstelling te realiseren worden twee maatregelen ingezet.

Eén maatregel ­ single information en single audit ­ is reeds voor 29 specifieke uitkeringen met ingang van het verantwoordingsjaar 2006 geïntroduceerd. Single information en single audit is een vereenvoudigde verantwoording- en controlesysteem voor specifieke uitkeringen. De kern is dat het rijk voor het financieel beheer van een specifieke uitkering in principe voldoende heeft aan het jaarverslag en de jaarrekening van een provincie, gemeente en gemeenschappelijke regeling. Daardoor vervallen alle aparte verantwoordingen en accountantsverklaringen per specifieke uitkering. Er zal ook sprake zijn van single review. Dat wil zeggen dat de departementale auditdiensten de review gezamenlijk gaan uitvoeren en zich richten op een zo beperkt mogelijk aantal gemeentelijke en provinciale jaarrekeningcontroles. Single information, single audit en single review zorgen voor een flinke daling van de verantwoordings- en controlelasten.
---

De tweede maatregel is gericht op een substantiële afname van het aantal financieel geringe specifieke uitkeringen. De afgelopen decennia is gebleken dat het niet realistisch is om financieel geringe specifieke uitkeringen in het geheel te voorkomen. Het rijk wil ook geld beschikbaar kunnen stellen om financieel gering beleid te realiseren. Beleid dat ondanks expliciete afweging niet via andere geldstromen kan worden gefinancierd. Om aan deze behoefte tegemoet te komen, is een voorgenomen maatregel het introduceren van een bijzondere vorm van de specifieke uitkering. Aan deze bijzondere vorm kleven strikte voorwaarden, zodat de verantwoordingslasten voor de medeoverheden en het rijk worden geminimaliseerd.

Deels dienen voorgaande beleidsontwikkelingen nog te worden geformaliseerd. Daarvoor is een wetsvoorstel ter wijziging van de Financiële verhoudingswet in voorbereiding. De verwachting is dat in de tweede helft van 2007 het wetsvoorstel in de Tweede Kamer kan worden behandeld.

Procedure nieuw beleid Voor specifieke uitkeringen, maar ook voor ander beleid met consequenties voor medeoverheden, geldt op grond van de artikelen 2 en 18 van de Financiële verhoudingswet dat altijd door vakdepartementen tijdig overleg dient te worden gevoerd met de beheerders van de financiële verhoudingen (de ministers van BZK en Financiën). In deze overleggen wordt besproken welke bestuurlijke en financieringsvorm het meest aangewezen is, maar ook of de ­ verplichte - onderbouwing van de financiële en verantwoordingseffecten voor medeoverheden voldoende is. Verder is in het kabinet afgesproken dat gewijzigde en nieuwe specifieke uitkeringen altijd aan de ministerraad worden voorgelegd. Op het ministerraadformulier dient te worden aangegeven of voldaan is aan voornoemde interdepartementale voorschriften.


---

3 Analyse individuele specifieke uitkeringen Naar aanleiding van het Regeerakkoord wordt momenteel samen met de vakdepartementen per specifieke uitkering geanalyseerd of een nadere decentralisatie mogelijk is. Die decentralisatie kan bestaan uit het overhevelen van de specifieke uitkering naar de algemene fondsen, het bundelen van specifieke uitkeringen of het verminderen van het aantal voorschriften voor de uitvoering van de resterende specifieke uitkeringen of het beëindigen van de specifieke uitkering. Op basis van die analyses zullen gesprekken met VNG en IPO worden gevoerd. De resultaten worden vastgelegd in de Bestuursakkoorden. Overigens zal de analyse jaarlijks worden geactualiseerd. Daarvan zal verslag worden gedaan in het jaarlijkse Overzicht specifieke uitkeringen. Een ander onderdeel van die analyse in het kader van toekomstige OSU's zal zijn of voldaan is aan de interdepartementale (wettelijke) voorschriften voor nieuw beleid, zoals het tijdig overleggen met de beheerders van de Financiële verhoudingen.


---

4 Specifieke uitkeringen in cijfers en bedragen

Het aantal specifieke uitkeringen bedraagt in 2007 134. Het aantal is met 2 gedaald ten opzichte van 2006. Tabel 4.1 bevat een onderverdeling naar ministerie, naar soort beslissing uit het kabinetsstandpunt Brinkman en naar jaar. De verschillen tussen de departementen zijn als volgt. De grootste daling doet zich voor bij OCW (- 7), gevolgd door LNV (- 4). Voor beide departementen is dat vooral het resultaat van een bundeling van specifieke uitkeringen. LNV heeft het Investeringsbudget landelijk gebied ingevoerd, terwijl OCW de lumpsumbekostiging personeel en materieel tot stand heeft gebracht. Het aantal specifieke uitkeringen van OCW is daarnaast verminderd omdat de regelingen ten aanzien van monumenten niet langer als specifieke uitkering worden beschouwd. De gemeenten ontvangen de gelden uit deze regelingen in hun specifieke hoedanigheid van monumenteigenaar. Bij een aantal departementen stijgt het aantal specifieke uitkeringen, het sterkst bij VROM, VWS en SZW. Uit een vergelijking met het Overzicht specifieke uitkeringen 2006 blijkt dat de redenen divers zijn, zoals een verdere groei van nieuwe specifieke uitkeringen en alsnog als specifieke uitkering aangemerkte regelingen. Daar tegenover staan beëindigde specifieke uitkeringen. Het aantal van in totaal 51 nieuwe specifieke uitkeringen is overigens niet in één jaar ontstaan. In het Overzicht specifieke uitkeringen 2006 waren er al 29 geïnventariseerd.

Tabel 4.1 Aantal specifieke uitkeringen naar ministerie, soort beslissing en jaar

2007 2006 2005/2004 Ministerie Afloop Afkoop Overhevelen Bundelen Blijft Nieuw Totaal Totaal Totaal BZK 1 2 1 3 5 12 13 16 EZ 3 1 2 4 10 10 9 FIN 1 1 1 1 JUS 3 1 1 5 10 9 10 LNV 0 1 1 2 4 8 8 OCW 5 1 7 4 4 21 28 37 SZW 7 7 8 22 19 17 V&W 1 2 1 6 10 9 15 VROM 6 5 1 4 2 8 26 24 34 VWS 1 1 1 4 11 18 15 13 Totaal 27 8 6 17 25 51 134 136 160

Tabel 4.2 bevat een onderverdeling naar ministerie, naar soort beslissing uit het kabinetsstandpunt Brinkman en naar jaar. Het bedrag aan specifieke uitkeringen beloopt in 2007 16,1 miljard. Het bedrag is met 1,0 miljard gestegen ten opzichte van 2006. Een stijging is vooral zichtbaar bij VenW (brede doeluitkering verkeer en vervoer), BZK (GSB/SIV, mede als gevolg van een verschuiving van bedragen tussen departementen), LNV (invoering van het ILG) en VROM (luchtkwaliteit). Een daling daarentegen doet zich vooral voor bij SZW (daling uitgaven Inkomensdeel van de Wet werk en bijstand) en OCW (het openbaar onderwijs wordt op afstand van de gemeenten gezet). Het beeld van de daling is hetzelfde als een jaar eerder, maar minder uitgesproken.


---

Tabel 4.2 Bedrag (in miljoenen euro's) aan specifieke uitkeringen naar ministerie, soort beslissing en jaar

2007 2006 2005/2004 Ministerie Afloop Afkoop Overhevelen Bundelen Blijft Nieuw Totaal Totaal Totaal BZK 0,0 5,0 0,0 755,6 92,4 3,5 856,6 440,2 286,4 EZ 20,9 0,0 0,0 32,7 68,5 23,8 145,9 96,3 140,9 FIN 0,0 0,0 57,1 0,0 0,0 0,0 57,1 74,0 56,0 JUS 3,0 0,0 0,0 132,0 4,0 0,0 139,0 21,1 312,0 LNV 0,0 0,0 0,0 428,7 0,0 0,0 428,7 23,0 42,5 OCW 16,6 0,0 5,1 1.585,9 33,2 20,5 1.661,3 1.913,8 3890,0 SZW 18,0 0,0 0,0 0,0 8.194,3 48,2 8.260,5 8.734,2 9546,9 V&W 12,0 0,0 0,0 1.930,1 0,0 137,8 2.079,9 1.508,4 1807,1 VROM 322,4 162,7 20,0 316,1 130,3 215,0 1.166,4 914,2 943,7 VWS 6,0 0,0 198,5 48,5 998,7 90,0 1.341,7 1.405,1 1229,2 Totaal 398,9 167,7 280,7 5.229,5 9.521,5 538,6 16.136,9 15.130,3 18.254,7

De systematische inventarisatie van specifieke uitkeringen is in 1980 begonnen door de toenmalige Raad voor de gemeentefinanciën. Over een lange reeks van jaren bezien is het aantal specifieke uitkeringen eerst sterk gedaald, terwijl het aantal zich vervolgens min of meer heeft gestabiliseerd. Grafiek 4.1 geeft daarvan een overzicht.

Grafiek 4.1 Aantal specifieke uitkeringen 1980-2007

Aantal specifieke uitkeringen 1980-2007 600 500 400 s'U
Sl 300
a
nt
Aa
200 100
---
1980 1982 1984 1986 1988 1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2006

Het bedrag aan specifieke uitkeringen toont een ander patroon, wisselend van jaar op jaar, zonder een duidelijke richting. Na een reeks van jaren met stijgende bedragen heeft 2006 een scherpe daling laten zien, die in 2007 voor een deel ongedaan is gemaakt. Grafiek 4.2 brengt dit in beeld.
---

Grafiek 4.2 Bedrag aan specifieke uitkeringen 1980-2007

Bedrag aan specifieke uitkeringen 1980 - 2007 25 20 s' 15
ro
d eu
ar
ilj m 10
---

---

---
1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Tabel 4.3 geeft een overzicht van de financiële omvang naar ontvangende overheid. De gemeenten ontvangen het leeuwendeel van de 16,1 mld aan specifieke uitkeringen. Andere ontvangers zijn vooral de provincies, de Wgr+-regio's en de Wgr- gebieden. Bij de provincies is een sterke stijging ten opzichte van 2006 in het financiële aandeel van de specifieke uitkeringen zichtbaar. De stijging bij de Wgr- gebieden is kleiner en bij de gemeenten is sprake van een daling.

Tabel 4.3 Bedrag aan specifieke uitkeringen naar ontvangende overheid (in miljoenen euro)

Ontvangende overheid 2007 2006 2005/2004 Gemeenten 11.902 12.143 15.240 Provincies 2.433 1.505 1.508 Wgr 1.627 1.482 1.507 Niet verdeeld 175 0 0 Totaal 16.137 15.130 18.255

De nieuwe specifieke uitkeringen

In 2007 is sprake van 51 nieuwe specifieke uitkeringen, dat wil zeggen specifieke uitkeringen die na het kabinetsstandpunt Brinkman zijn ontstaan of die in voorbereiding zijn en in 2006 en/of 2007 van toepassing zullen zijn. De 51 specifieke uitkeringen zijn, zoals hiervoor is opgemerkt, niet in één jaar ontstaan. In het Overzicht specifieke uitkeringen 2006 is gesproken over 29 nieuwe specifieke uitkeringen. Omdat van die 29 er één is geschrapt bedraagt het aantal nieuw geïnventariseerde specifieke uitkeringen niet 19, maar 23. De geschrapte regeling betreft de VROM-regeling roetfilters. Die wordt bij nader inzien niet als specifieke
---

uitkering gezien omdat gemeenten voor deze regeling in aanmerking komen in hun specifieke hoedanigheid van eigenaar van een motorvoertuig met dieselmotor.

De toename van het aantal nieuwe specifieke uitkeringen is niet per se 100% een indicatie van nieuw beleid. Er spelen ook andere factoren. Zo blijkt regelmatig een adequate administratie van specifieke uitkeringen bij vakdepartementen te ontbreken, waardoor sprake is van aanvullingen met specifieke uitkeringen die al langere tijd bestaan. Bovendien bestond regelmatig verwarring over de definitie van het begrip specifieke uitkering. Het opnemen van een definitie van dit begrip in de Financiële-verhoudingswet en de invoering van het principe van single information en single audit zullen zorgen voor een verbetering van het inzicht in het aantal en de financiële omvang van de specifieke uitkeringen.

Voor een goede beoordeling van het aantal nieuwe specifieke uitkeringen is daarnaast van belang dat meer dan voorheen een aantal geldstromen is opgenomen dat wordt verstrekt aan zowel medeoverheden als andere ontvangers. In eerdere overzichten zijn dergelijke "gemengde" geldstromen vaak niet opgenomen. Ten slotte nog de kanttekening dat in dit overzicht met nieuwe specifieke uitkeringen de uitwerking van de voornemens van het kabinet, zoals verwoord in het Regeerakkoord van februari 2007, zijn verwerkt.

Een analyse van de geïnventariseerde nieuwe specifieke uitkeringen resulteert in de volgende bevindingen over de aard van de specifieke uitkeringen. Deze bevindingen zijn niet gewijzigd ten opzichte van vorig jaar: · in doorsnee hebben de specifieke uitkeringen een korte levensduur · veelal is sprake is van een smal doel/smalle doelgroep: het Rijk stelt geld beschikbaar met het oog op de realisatie van een zeer specifiek doel of bedoeld voor een smalle doelgroep · veelal is sprake van experiment/innovatie · het bedrag per specifieke uitkering en per afzonderlijke ontvanger is in doorsnee beperkt van omvang


10

Bijlage Stand van zaken per specifieke uitkering bij rapport Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Ter toelichting:
- kolom `actie'. Het betreft de actie, zoals geformuleerd in het kabinetsstandpunt n.a.v. het rapport van de stuurgroep Brinkman over specifieke uitkeringen
- kolom `aantal'. Per departement is per `actie' het aantal specifieke uitkeringen aangegeven
- kolom `looptijd'. Het betreft de looptijd, zoals geformuleerd in het kabinetsstandpunt n.a.v. het rapport van de stuurgroep Brinkman over specifieke uitkeringen

Minis- Actie Naam Specifieke Uitkering Aan- Bedrag per specifieke uitkering per type ontvanger in looptijd Stand van zaken zoals gemeld in het Nabetalingen Voortgang en Stand van zaken OSU 2007 terie tal 2007 in euro's OSU 2006 (jaar van aftrekening) Provincie Gemeente Gemeenschappe- Niet verdeeld lijke regelingen BZK AFLOOP Tijdelijke stimuleringsregeling 2006 Afgelopen. Innovatie Openbaar Bestuur (2007) BZK AFLOOP SUBTOTAAL 1 0 0 0 0

BZK AFKOOP Leefbaarheid/Veiligheid/Stads- 1.774.223 In 2005 afgekocht voor 85.089.444, op Afkoop is afgerond op 1 na. Die afkoop is voorzien voor 2007. Afronding economie G6 (annuïteit en één stad na. Afronding voorzien in 2006. was voorzien in 2006, dit is niet gelukt. afkoop) Er loopt één bezwaarschrift. Afkoop is nu voorzien in 2007. Bezwaarschrift is afgehandeld. BZK AFKOOP Werkgelegenheidsimpuls 3.260.208 Op elf projecten na is de afkoop in 2005 Op zeven projecten na is de afkoop gerealiseerd. Voor vijf projecten is (na vrijval gerealiseerd voor een bedrag van afkoop voorzien in 2007. Voor twee projecten is afkoop voorzien in 2008 afkoop) 87.646.787. Voor tien projecten is Na de afkoop eind 2005 waren er nog 11 lopende WI-projecten. Voor 4 afkoop voorzien in 2006. Dit kan nog wel projecten is in 2006 afgekocht voor 5.356.000. Voor 5 projecten wordt vertragen. Voor één project is afkoop afkoop voorzien in 2007 en voor 2 projecten in 2008. voorzien voor 2007 of later. Er lopen vier Bezwaarschriften zijn afgehandeld. bezwaarschriften. BZK AFKOOP SUBTOTAAL 2 0 5.034.431 0 0

BZK BUNDEL Sociaal, integratie en veiligheid 755.601.000 Idem (GSB/SIV) BZK BUNDEL SUBTOTAAL 1 0 755.601.000 0 0

BZK BLIJFT Bommenregeling 31.000.000 BZK BLIJFT Rampenbestrijding (BDUR) 61.416.156

BZK BLIJFT Rijksbijdrage bijstands- en PM PM PM Art 25 wrzo bestrijdingskosten BZK BLIJFT SUBTOTAAL 3 0 31.000.000 61.416.156 0

BZK NIEUW Bijdragen stimulering vorming 0 0 0 0 2006 Afwikkeling 2007 Brief bekend stellen d.d. 31 oktober 2005. veiligheidsregio's BZK NIEUW Bijdrage 1.500.000 2010 In 2006 geen uitbetalingen gedaan. Verwachting is dat in 2007 in ieder burgemeestersreferendum geval Utrecht hierop een beroep zal doen. BZK NIEUW Stemmen in een willekeurig 2006 stemlokaal BZK NIEUW Innovatie openbaar bestuur 2010

BZK NIEUW Multidisciplinair oefenen 500.000 1.500.000 0 2007

BZK NIEUW SUBTOTAAL 5 0 2.000.000 1.500.000 0

EZ AFLOOP Bijdrage regiogelden 5.000.000 2009 Uitfinanciering Betreft nog 4 projecten, waarvan de laatste in 2009 wordt afgerekend.

EZ AFLOOP Tipp 15.900.000 reeds Uitfinanciering Laatste eindafrekening 2010. beëindigd EZ AFLOOP Winkelcriminaliteit 2004 Uitfinanciering

EZ AFLOOP SUBTOTAAL 3 15.900.000 5.000.000 0 0

blz 1 v 9

Bijlage Stand van zaken per specifieke uitkering bij rapport Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Minis- Actie Naam Specifieke Uitkering Aan- Bedrag per specifieke uitkering per type ontvanger in looptijd Stand van zaken zoals gemeld in het Nabetalingen Voortgang en Stand van zaken OSU 2007 terie tal 2007 in euro's OSU 2006 (jaar van aftrekening) Provincie Gemeente Gemeenschappe- Niet verdeeld lijke regelingen EZ BUNDEL Stadseconomie (GSB) 32.731.000 Op schema (gestart in 2005) Geen

EZ BUNDEL SUBTOTAAL 1 0 32.731.000 0 0

EZ BLIJFT EFRO-programma's 13.527.000 Nieuwe periode: 2007-2013

EZ BLIJFT Kompas voor het Noorden / 55.000.000 Opvolger vanaf 2007 Mogelijkheid toepassing sisa wordt nader bezien. Pieken in de Delta EZ BLIJFT SUBTOTAAL 2 68.527.000 0 0 0

EZ NIEUW Topper 17.800.000 2008 Uitfinanciering Laatste eindafrekening: 2012 (op dit moment; regeling loopt nog t/m 2008, dus laatste afrekening kan tot ca. 2015 duren. Mogelijkheid toepassing sisa wordt nader bezien. EZ NIEUW Kwaliteitsimpuls Badplaatsen 2006 Bedrag volledig betaald aan gemeenten Bedrag niet bekend (afhankelijk van declaraties). (Noordwijk en Zandvoort) EZ NIEUW Subsidieregeling Aanpak Urgente 2.951.000 Loopt t/m 2007. Bedrijfslocaties EZ NIEUW Nano for Vitality 3.000.000 Eenmalige specifieke uitkering.

EZ NIEUW SUBTOTAAL 4 3.000.000 20.751.000 0 0

FIN OVER- Kosten waardering onroerende 57.064.000 Met de VNG is overeengekomen de HEVELING zaken besluitvorming over de overheveling te verbinden aan die over de invulling van het gemeentelijk belastinggebied. FIN OVER- SUBTOTAAL 1 0 57.064.000 0 0 HEVELING

JUS AFLOOP Opvang en integratie Antilliaanse 2004 Cf. planning: Sinds 2004 geen beroep mogelijk Regeling in 2004 beëindigd. jongeren meer mogelijk op de regeling voor nabetalingen Verantwoording en afrekening in 2007 nieuwe projecten. Afwikkeling loopt. JUS AFLOOP Zorgwet VVTV reeds Sprake is van een tragere afwikkeling afwikkeling oude Loopt af. beëindigd van de dossiers van de nog bij de dossiers rechtbanken lopende beroepszaken als gevolg van een complex procedureverloop. JUS AFLOOP Regeling opvang asielzoekers 3.000.000 Van "Bundelen" naar "Afloop" verplaatst; afwikkeling oude Loopt af. betreft aflopende regeling. dossiers JUS AFLOOP SUBTOTAAL 3 0 3.000.000 0 0

JUS BUNDEL Wet inburgering 132.000.000 2006 De verschillende regelingen oudkomers tot en met 2008 De regelingen oudkomers en nieuwkomers zijn geëindigd per 31-12- (niet-GSB/SIV) en de regeling nieuwkomers gaan naar 2006 en opgegaan in de Wet inburgering. Verantwoording en afrekening verwachting 1 jan 2007 door de nieuwe van de in 2006 verstrekte voorschotten voor nieuwkomers vindt plaats in wet gebundeld worden voor alle 2009/2010. gemeenten (dus ook voor de niet G-31). Verantwoording en afrekening van de in 2005 en 2006 verstrekte Met betrekking tot 31 gemeenten is en voorschotten voor oudkomers vindt plaats in 2007, resp. 2008. blijft bovendien gebundeld worden via GSB. JUS BUNDEL SUBTOTAAL 1 0 132.000.000 0 0

blz 2 v 9

Bijlage Stand van zaken per specifieke uitkering bij rapport Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Minis- Actie Naam Specifieke Uitkering Aan- Bedrag per specifieke uitkering per type ontvanger in looptijd Stand van zaken zoals gemeld in het Nabetalingen Voortgang en Stand van zaken OSU 2007 terie tal 2007 in euro's OSU 2006 (jaar van aftrekening) Provincie Gemeente Gemeenschappe- Niet verdeeld lijke regelingen JUS BLIJFT Faciliteitenbesluit opvangcentra 4.000.000 "Verplaatst van "Bundelen" naar "Blijft"; asielzoekers geen specifieke uitkering voor bundeling beschikbaar. JUS BLIJFT SUBTOTAAL 1 0 4.000.000 0 0

JUS NIEUW PAVEM (pilots) 2006

JUS NIEUW PAVEM (regeling) 2006

JUS NIEUW Antillianengemeenten

JUS NIEUW Allochtone vrouwen niet-G31

JUS NIEUW Stimulans voor interetnisch contact JUS NIEUW SUBTOTAAL 5 0 0 0 0

LNV AFKOOP Bosuitbreiding PPS Uitstel tot 30-10-2007; uitfinanciering Betreft uitfinanciering van oude verplichting. Afrekening is uitgesteld tot maximaal 100.000 euro. oktober 2007. LNV AFKOOP SUBTOTAAL 1 0 0 0 0

LNV BUNDEL ILG (na bundeling) 428.660.000 Het ILG budget gaat in het geheel naar de provincies. De totale uitkering over 7 jaar is 3.229.170.000; in 2007 is de jaarbijdrage 428.660.000 LNV BUNDEL SUBTOTAAL 1 428.660.000 0 0 0

LNV BLIJFT Effectgerichte maatregelen Gaat op in de subsidieregeling LNV.

LNV BLIJFT Ontwikkeling Landschappen Gaat op in de subsidieregeling LNV.

LNV BLIJFT SUBTOTAAL 2 0 0 0 0

OCW AFLOOP Belvedère 2009 Onveranderd. Regeling eindigt in 2009; budget 1,3 mln; beschikkingen, verdeeld over private instellingen en andere overheden. OCW AFLOOP Onderwijs zieke leerlingen 2004 Geldstroom gaat per 1-8-2006 Geldstroom gaat per 1 juni 2006 rechtstreeks naar de rechtstreeks naar de schoolbegeleidingsdiensten. schoolbegeleidingsdiensten. Toekenning 1-1-06 tot 1-8-06 wordt in 2007 vastgesteld. OCW AFLOOP Onderwijskansen 2006 Loopt tot 1-8-2006. Maakt deel uit van Toekenning onderwijsk. voorloopregio's over periode 2002/2005 wordt in het Landelijk Beleidskader 2007 vastgesteld. Onderwijsachterstanden. OCW AFLOOP Schoolbegeleidingsdiensten 2004 Wetsvoorstel ligt sinds december 2005 Geldstroom gaat per 1 juni 2006 rechtstreeks naar de scholen bij de Eerste Kamer; geldstroom gaat Toekenning tot 1-8-06 aan gemeenten wordt in 2007 vastgesteld. per 1-8-2006 rechtstreeks naar de scholen. OCW AFLOOP Uitkering Marsrouteplannen 14.940.000 1.660.000 2007 (Bibliotheken) OCW AFLOOP SUBTOTAAL 5 14.940.000 1.660.000 0 0

OCW OVER- Vorming basisbibliotheken 4.335.913 751.537 2007 Wordt per 01-01-08 overgeheveld naar Gemeentefonds. HEVELING OCW OVER- SUBTOTAAL 1 4.335.913 751.537 0 0 HEVELEN

blz 3 v 9

Bijlage Stand van zaken per specifieke uitkering bij rapport Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Minis- Actie Naam Specifieke Uitkering Aan- Bedrag per specifieke uitkering per type ontvanger in looptijd Stand van zaken zoals gemeld in het Nabetalingen Voortgang en Stand van zaken OSU 2007 terie tal 2007 in euro's OSU 2006 (jaar van aftrekening) Provincie Gemeente Gemeenschappe- Niet verdeeld lijke regelingen OCW BUNDEL Actieplan Cultuurbereik 8.547.167 5.168.502 Bundeling Cultuur en school en Culturele Het huidige beleidskader heeft een looptijd t/m 2008. diversiteit; looptijd t/m 2008. OCW BUNDEL Educatie (niet-GSB/SIV) 113.052.730 De educatiemiddelen van de G31 De educatiemiddelen van de G31 zijn toegevoegd aan de BDU/SIV van worden op het moment dat de Wet het grotestedenbeleid. Inburgering inwerking treedt (beoogd per
1 januari 2007) toegevoegd aan de BDU/SIV . OCW BUNDEL Onderwijsachterstandenbeleid 53.027.784 Toevoeging aan de BDU/SIV met ingang (niet-GSB/SIV) van 1 augustus 2006 (incl. de middelen voor Onderwijskansen). OCW BUNDEL Lump sum voortgezet onderwijs 245.100.000 Lump sum + (laatste jaar) pro- materiële en personele kosten declaratie. De rest van de lumpsum gaat (VO) direct naar de scholen. OCW BUNDEL Speciaal (voortgezet) onderwijs 95.000.000 Akkoord tweede kamer voor bundeling Lumpsum ten behoeve van openbare scholen onder bestuur van B&W. materiële en personele kosten ontschotting vanaf 1 augustus 2006. (S(V)O) (wet expertisecentra) OCW BUNDEL Basisonderwijs materiële en 1.066.000.000 Akkoord tweede kamer voor bundeling Lumpsum ten behoeve van openbare scholen onder bestuur van B&W. personele kosten (BO) (Wet ontschotting vanaf 1 augustus 2006. primair onderwijs) en Speciaal Basisonderwijs materiële en personele kosten (SBO) (Wet primair onderwijs) OCW BUNDEL Leerplichtige Vreemdelingen Na 1-8-2007 zal Besluit op grond Periode 1-8-06/1-3-07 3.8585.601. Periode 1-3-07/1-8-07 moet nog waarvan gemeenten een SU ontvangen aangevraagd en toegekend worden. niet worden verlengd. Middelen gaan vanaf 18-2007 rechtstreeks naar scholen. OCW BUNDEL SUBTOTAAL 7 8.547.167 1.577.349.016 0 0

OCW BLIJFT Beeldende kunst & vormgeving 6.724.803 9.998.481 Het huidige beleidskader heeft een looptijd van 2005 tot en met 2008. OCW BLIJFT Excessieve kosten Archeologie AMvB excessieve opgravingskosten Regeling ex Wsc loopt af als Malta-wetgeving (wijziging Monumentenwet maakt deel uit van wetsvoorstel "Malta". 1988) in werking treedt (voorzien zomer 2007). In amvb ex Mw 1988 Evaluatie aangekondigd 2/3 jaar na wordt een vergelijkbare voorziening opgenomen. inwerkingtreding. OCW BLIJFT Kernstafsubsidie pedologische Loopt goed. Overleg met instellingen instituten over relevantie inhoud/meerwaarde voor OCW-beleid geïntensiveerd. OCW BLIJFT Regionale meld- en 16.509.250 Budget is verdeeld over de 39 RMC- coördinatiecentra contactgemeenten. OCW BLIJFT SUBTOTAAL 4 6.724.803 26.507.731 0 0

OCW NIEUW Praktijkgerichte leeromgeving 2007 De voorhang aan de TK heeft VMBO plaatsgevonden. De ministeriële regeling is sinds 5 januari 2006 definitief. OCW NIEUW OCW/VWS-Brede 18.000.000 2007 18.000.000 in 2007."Regeling scholen/sportaccommodaties stimulering huisvesting brede scholen en aanpassing sportaccommodaties". OCW NIEUW Pilots schakelklassen 2006 Beëindigd. In 2007 geen activiteiten meer. OCW NIEUW Versterking Cultuureducatie 1.683.596 801.599 2007 Regeling "Versterking Cultuureducatie Primair Onderwijs Primair Onderwijs" treedt 1 mei 2007 in Werking. OCW NIEUW SUBTOTAAL 4 1.683.596 801.599 0 18.000.000 blz 4 v 9

Bijlage Stand van zaken per specifieke uitkering bij rapport Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Minis- Actie Naam Specifieke Uitkering Aan- Bedrag per specifieke uitkering per type ontvanger in looptijd Stand van zaken zoals gemeld in het Nabetalingen Voortgang en Stand van zaken OSU 2007 terie tal 2007 in euro's OSU 2006 (jaar van aftrekening) Provincie Gemeente Gemeenschappe- Niet verdeeld lijke regelingen

SZW AFLOOP Agenda voor de toekomst 2006 financiële afwikkeling Laatste verantwoording in 2009 waarschijnlijk. vindt plaats in 2008. SZW AFLOOP Kinderopvang en 2004 Laatste betaling in Verantwoording in 2007. buitensch.opvang alleenstaande 2006 ouders SZW AFLOOP Tijdelijke stimuleringsregeling 2007 Laatste betaling in 1.175.000 betreft uitfinanciering. samenwerkingsverband Abw 2007 SZW AFLOOP Tijdelijke stimuleringsregeling 2006 Laatste betaling in Verantwoording in 2007. samenwerkingsverband Bbz en 2006 IOAZ SZW AFLOOP Tijdelijke stimuleringsregeling 2004 Laatste betaling in Vanaf 2007 en 2008 zijn middelen (in totaal 19 mln) beschikbaar voor Hoogwaardige handhaving 2006 Programmatische Handhaving uit het Handhavingsprogramma 2007- 2010. Dit is nog niet vormgegeven. Regeling is in 2006 beëindigd. SZW AFLOOP Tijdelijke stimuleringsregeling 2006 Laatste betaling in Vanaf 2007 integratieuitkering Gemeentefonds. intensivering en controle 2007 SZW AFLOOP Tijdelijke stimuleringsregeling 18.000.000 2005 Laatste betaling in regulier maken ID-banen 2008 SZW AFLOOP SUBTOTAAL 7 0 18.000.000 0 0

SZW BLIJFT Wet werk en inkomen 44.566.000 kunstenaars (WWIK) SZW BLIJFT Wet werk en bijstand 4.012.232.000 (Inkomensdeel) SZW BLIJFT Wet werk en bijstand ( Werkdeel) 1.629.270.000

SZW BLIJFT WSW Decentraal 2.243.024.000

SZW BLIJFT IOAW 163.718.000

SZW BLIJFT IOAZ 34.830.000

SZW BLIJFT Besluit bijstand zelfstandigen 66.698.000 Beleidsoriëntatie naar mogelijkheden op In 2007 is een pilotproject gestart ten aanzien van starters. 2004 vereenvoudiging wet- en regelgeving; daarna pva. SZW BLIJFT SUBTOTAAL 7 0 8.194.338.000 0 0

SZW NIEUW Innovatieprogramma WWB 5.000.000 Betreft jaarlijkse budgetten voor ca 10 innovatieve projecten met individuele toekenning o.b.v. Kaderwet SZW-subsidies en beleidskader IPW. 2006: 11 projecten, 11 gemeenten, elk project verschillend bedrag. SZW NIEUW Subsidies Regionale Platforms 2006 Laatste betaling in Deze subsidie werd jaarlijks verstrekt ihkv het handhavingsprogramma Fraudebestrijding 2006 2003-2006 aan 9 gemeenten. Ihkv HP 2007-2010 is weer in een jaarlijkse subsidie voorzien. SZW NIEUW Tijdelijke stimuleringsregeling 2006 Laatste betaling in Afhankelijk van het aantal polissen cq. afrekening afhankelijk van het Leer-Werk-trajecten 2009 beroep op deze polissen. ( 6.000 lw-traject plus evt 3.000 uitstroompremie) ; verantwoording uiterlijk na 42 maanden datum toekenningsbeschikking.

SZW NIEUW Pilots No-Risk-polis 180.000 2006 Finale afrekening in Betreft een pilot waarbij 3 gemeenten waren betrokken. 2009

blz 5 v 9

Bijlage Stand van zaken per specifieke uitkering bij rapport Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Minis- Actie Naam Specifieke Uitkering Aan- Bedrag per specifieke uitkering per type ontvanger in looptijd Stand van zaken zoals gemeld in het Nabetalingen Voortgang en Stand van zaken OSU 2007 terie tal 2007 in euro's OSU 2006 (jaar van aftrekening) Provincie Gemeente Gemeenschappe- Niet verdeeld lijke regelingen SZW NIEUW Subsidies No-Risk-polis 5.000.000 2007 Laatste betaling in Betreffen subsidies obv Kaderwet SZW-subsidies en het beleidskader 2009 No-Risk-polis G34.

SZW NIEUW Pilots PrepCamps 5.000.000 2008 Laatste betaling in 2009 SZW NIEUW Tijdelijke subsidieregeling 0 2006 Afwikkeling emancipatie allochtone vrouwen SZW NIEUW Tijdelijke subsidieregeling 33.000.000 2007 Laatste betaling in Vormgeving regelingen 2007, 2008 en 2009 dient nog plaats te vinden. schuldhulpverlening 2009 SZW NIEUW SUBTOTAAL 8 0 48.180.000 0 0

V&W AFLOOP Tijdelijke regeling bestrijding 12.000.000 2008 regeling is in 2004 Op basis van de regeling zullen de laatste declaraties in 2010 verrekend regionale wateroverlast volledig beschikt worden. Realisatie 2006 zijn alleen de kosten van de uitvoering. Uitkering vindt plaats in 2007. V&W AFLOOP SUBTOTAAL 1 0 12.000.000 0 0

V&W OVER- Bijdrage hoofdvaarwegen Nadere uitwerking op basis van afgesloten intentieverklaring. HEVELING Groningen en Fryslân V&W OVER- Bijdrage overige In afwijking van het PvA is een HEVELING vaarwegen/Brokx nat substantieel deel van de bijdragen afgekocht. V&W OVER- SUBTOTAAL 2 0 0 0 0 HEVELING

V&W BUNDEL Brede doeluitkering Verkeer en 741.096.000 1.189.014.000 Vervoer V&W BUNDEL SUBTOTAAL 1 741.096.000 0 1.189.014.000 0

V&W NIEUW Spoorse doorsnijdingen 129.756.000 2017

V&W NIEUW Taxibeleid G4 1.000.000 2007

V&W NIEUW Kosten verbeteren primaire waterwegen

V&W NIEUW Snelle maatregelen voor betere Voor Quick Wins netwerkanalyses is een mobiliteitsfonds (IF) in infrastructuur oprichting. Voor het jaar 2007 is een verplichtingenbedrag van 27,0 mln in de begroting opgenomen. Nu is nog niet duidelijk welke bedragen de verschillende type ontvangers zullen krijgen. Verder zullen projecten veelal gezamenlijk uitgevoerd door bijvoorbeeld gemeente en provincie zodat niet altijd een bedrag aan één type ontvanger kan worden toebedeeld. V&W NIEUW Eénmalige subsidies baggerplannen bebouwd gebied V&W NIEUW Roetfilters openbaar vervoer 7.000.000

V&W NIEUW SUBTOTAAL 6 0 130.756.000 0 7.000.000

blz 6 v 9

Bijlage Stand van zaken per specifieke uitkering bij rapport Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Minis- Actie Naam Specifieke Uitkering Aan- Bedrag per specifieke uitkering per type ontvanger in looptijd Stand van zaken zoals gemeld in het Nabetalingen Voortgang en Stand van zaken OSU 2007 terie tal 2007 in euro's OSU 2006 (jaar van aftrekening) Provincie Gemeente Gemeenschappe- Niet verdeeld lijke regelingen VROM AFLOOP BIRK 3.963.000 47.777.000 5.274.000 2004 De verplichtingen en kasplanningen zijn waarschijnlijk geen 2012 indicatief. Namelijk afhankelijk van de nieuwe verplichtingen In tegenstelling tot de verwachting ten tijde van de tweede voortgang van de projecten en de na 2006 voortgangsrapportage, zullen ook in 2007 nog verplichtingen worden onderhandelingen tussen VROM en de aangegaan. gemeenten. VROM AFLOOP Klimaatconvenant BANS 2004-08 1.100.000 2008 Gehele bedrag van 37 mln reeds Laatste betalingen in Einddeclaraties in 2008. verplicht in 2004. Geen nieuwe 2007/2008 In 2007 te betalen ca. 1,1 mln. Verdeling hiervan over provincies en verplichtingen. gemeenten is op deze termijn niet te geven. VROM AFLOOP Klimaattaken (PIOB) 2007 Laatste betalingen Geen nieuwe verplichtingen; eindafrekening in 2008. 2007/2008 VROM AFLOOP Milieudrukvermindering 2008 VROM AFLOOP Nieuwe sleutelprojecten (NSP) 244.335.000 2009 De kasplanning is indicatief. Namelijk 2010. afhankelijk van de voortgang van de projecten. VROM AFLOOP Industrielawaai 20.000.000 2004 Verlengd tot 2008 in verband met Naar huidig inzicht vindt in 2008 eindafrekening plaats en is regeling met vertraagde sanering ingang van 2009 daarmee beeindigd; 2008 afronding en verantwoording; De herverdeling van 20 mln tussen provincies krijgt in 2007 zijn beslag. Middelen worden bij 1e suppl. 2007 toegevoegd. In 2008 wordt verantwoording afgelegd. VROM AFLOOP SUBTOTAAL 6 23.963.000 292.112.000 5.274.000 1.100.000

VROM AFKOOP Budget BWS 1992 - 1994 149.169.000 2025 Van de in de eerste kolom genoemde Afkoop gaat niet door omdat op de rijksbegroting geen budgettaire ruimte regelingen is een herhaald onderzoek beschikbaar is voor ingeval van afkoop benodigde zeer omvangrijke ingesteld naar de mate waarin deze afkoopbedragen. regelingen afgekocht zouden kunnen worden. De conclusie was dat voor een aantal regelingen van deze regelingen afkoop niet of niet in 2006 haalbaar is. Besloten is in 2006 over te gaan tot afkoop van vier regelingen (onderstaand vermeld). VROM AFKOOP Particuliere huurwoningen 1985 350.000 2035 Afkoop in 2006. Afkoop heeft in 2006 plaatsgevonden, maar niet alle gemeenten hebben aan de afkoop meegedaan. Ingeval bij 1e suppletoire begroting 2007 budget hiervoor beschikbaar wordt gesteld, zal alsnog getracht worden afkoop af te ronden. VROM AFKOOP Huisvesting gehandicapten 13.000.000 2018 Pva gereed, afkoop niet haalbaar. Afkoop is (ook budgettair) niet haalbaar.

VROM AFKOOP Particuliere huurwoningen 1987 146.000 2018 Afkoop in 2006. Afkoop heeft in 2006 plaatsgevonden, maar niet alle gemeenten hebben aan de afkoop meegedaan. Ingeval bij 1e suppletoire begroting 2007 budget hiervoor beschikbaar wordt gesteld, zal alsnog getracht worden afkoop af te ronden. VROM AFKOOP Middenstandswoningen Niet Specifieke regeling wordt mogelijk Hoewel het geen afkoop betreft, zal toch worden getracht in 2007 de bepaald beëindigd, dit betekent het kwijt relatie met gemeenten ter zake en daarmee de regeling te beëindigen schelden van schuldrestanten. (betreft nog een paar complexen). VROM AFKOOP SUBTOTAAL 5 0 13.496.000 0 149.169.000

VROM OVER- Programmafinanciering Externe 20.000.000 De uitvoering ligt op schema. Vanuit de In het najaar van 2007 wordt een onderzoek gestart naar te gebruiken HEVELING Veiligheid voortgangsrapportages 2006 zal naar maatstaven voor de verdeling van de middelen na 2010. verwachting enig zicht ontstaan op kentallen. VROM OVER- SUBTOTAAL 1 20.000.000 0 0 0 HEVELEN

VROM BUNDEL VROM- Gebiedsgericht ILG gaat in 2007 van start; daarom milieubeleid (ILG) geen bedrag ingevuld voor 2006. blz 7 v 9

Bijlage Stand van zaken per specifieke uitkering bij rapport Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Minis- Actie Naam Specifieke Uitkering Aan- Bedrag per specifieke uitkering per type ontvanger in looptijd Stand van zaken zoals gemeld in het Nabetalingen Voortgang en Stand van zaken OSU 2007 terie tal 2007 in euro's OSU 2006 (jaar van aftrekening) Provincie Gemeente Gemeenschappe- Niet verdeeld lijke regelingen VROM BUNDEL ISV 75.433.000 178.562.000 De laatste afrekening ISV2 zal in 2010 plaatsvinden. Ook voor de jaren na 2010 worden voor stedelijke vernieuwing middelen beschikbaar gesteld. VROM BUNDEL Sanering verkeerslawaai 24.055.000 Inzet van VROM is om te komen tot bundeling van geldstromen met het [Afscherming verkeerslawaai; ministerie van V&W. Onderzoek hierover loopt nog. Spoorweglawaai; Verkeers- maatregelen] VROM BUNDEL Bodemsanering (deels met ISV in 38.000.000 Bodemsanering is deels aan ISV 2 Naar verwachting vindt in 2010 afrekening plaats van GSB) toegevoegd (t/m 2009). Voor ISV 3 meerjarenprogramma's Bodem en van Bodemprestaties in ISV 2. zullen nieuwe afspraken moeten worden Bodemsaneringsgelden zijn tot en met 2009 verplicht. Nieuwe gemaakt. Een andere belangrijke verplichtingenruimte in 2007 betreft additionele FES gelden voor urgente deelstroom van bodemsanering wordt bodemsaneringsknelpunten. In het kader van de meerjarenprogramma's vanaf 2010 aan het ILG toegevoegd (na bodem worden ook middelen aan de andere overheden beschikbaar afloop van het huidige gesteld voor het uitvoeren van de taken als budgethouder bodem. meerjarenprogramma t/m 2009). VROM BUNDEL SUBTOTAAL 4 113.433.000 202.617.000 0 0

VROM BLIJFT Besluit Locatiegebonden 2.467.000 127.810.000 Naar verwachting zal de laatste eindafrekening in 2011 plaatsvinden. Subsidies

VROM BLIJFT Schadevergoedingen Geen bedrag ingevuld omdat dit niet wordt geraamd. VROM BLIJFT SUBTOTAAL 2 0 2.467.000 127.810.000 0 0

VROM NIEUW Klimaatconvenant BANS 2007 3.000.000 3.000.000 2007 Aanvragen moeten uiterlijk 1/9 2007 zijn Laatste betalingen in *) Totaal is beschikbaar 6 mln; de verdeling hiervan over provincies en (overgangsregeling naar een *) *) ingediend. 2008/2009 gemeenten is niet bekend; dit hangt af van nog in te dienen aanvragen. eventuele voortzetting voor 2008- 2011) VROM NIEUW Bedrijvenregeling bodem 1.000.000 1.000.000 Bedrijvenregeling liep tot en met 2006 via provincies en gemeenten. Met ingang van 2007 loopt een groot gedeelte van bedrijvenregeling via Bodem centrum ( is niet gemeente en ook niet provincie) . VROM NIEUW Nationaal 50.000.000 2011

Samenwerkingsprogramma 150.000.000 Luchtkwaliteit

VROM NIEUW Bestaand Rotterdams Gebied 5.606.000 2021 Totaal: 35.340.000. (BRG) Project BRG is onderdeel van PMR (project mainport Rotterdam). VROM is namens Rijk financier. VROM NIEUW Zwerfafval 1.350.000

VROM NIEUW Tenderregeling energiebesparing 2009 In 2006 is voor deze regeling de vierde tender ad 2 mln. verplicht. In huishoudens met lage inkomens 2008 en 2009 vinden de resterende betalingen plaats. Dit betreft de regeling van 27 april 2006, gepubliceerd in de Staatscourant van 28 april 2006. VROM NIEUW Tijdelijke regeling CO2-reductie` 2010 In 2006 is het gepubliceerde subsidieplafond ad 33 mln. verplicht. In de begroting 2007 zijn hiervoor geen betalingen 2007 geraamd. VROM NIEUW Impuls budget stedelijke ver- 4.523 2009 De laatste eindafrekeningen worden in 2010 verwacht. nieuwing (= Besluit bevordering innovatieve ontwikkelingen stedelijke vernieuwing) VROM NIEUW SUBTOTAAL 8 204.000.000 9.610.523 1.350.000 0

blz 8 v 9

Bijlage Stand van zaken per specifieke uitkering bij rapport Overzicht specifieke uitkeringen 2007

Minis- Actie Naam Specifieke Uitkering Aan- Bedrag per specifieke uitkering per type ontvanger in looptijd Stand van zaken zoals gemeld in het Nabetalingen Voortgang en Stand van zaken OSU 2007 terie tal 2007 in euro's OSU 2006 (jaar van aftrekening) Provincie Gemeente Gemeenschappe- Niet verdeeld lijke regelingen VWS AFLOOP Breedtesportimpuls 6.000.000 Onveranderd, traject loopt. Loopt af per 2009. Eindafrekening in 2009.

VWS AFLOOP SUBTOTAAL 1 0 6.000.000 0 0

VWS OVER- Tijdelijke regeling 198.500.000 Onveranderd, evaluatie wordt Onveranderd, evaluatie wordt afgewacht. HEVELING jeugdgezondheidszorg afgewacht. VWS OVER- SUBTOTAAL 1 0 198.500.000 0 0 HEVELING

VWS BUNDEL Maatschappelijke en vrouwen- 48.500.000 Onveranderd. opvang en verslavingsbeleid (niet-GSB/SIV) VWS BUNDEL SUBTOTAAL 1 0 48.500.000 0 0

VWS BLIJFT Bureau Jeugdzorg 744.000.000 240.000.000 Onveranderd. VWS en Justitie.

en VWS BLIJFT Uitvoeringskosten Jeugdzorg

VWS BLIJFT Heroïne-experimenten 14.000.000 Onveranderd. Bijdrage BZK 3 mln en Onveranderd, loopt dit jaar af. Experimenten hadden betrekking op de Justitie 6 mln voor uitbreiding tot 1000 uitbreidingsplaatsen. plaatsen. VWS BLIJFT Topsportevenementen- en 700.000 Onveranderd. In 2007 wordt geraamd dat 700.000 wordt verstrekt aan gemeenten. accommodatiebeleid VWS BLIJFT SUBTOTAAL 4 744.000.000 14.700.000 240.000.000 0

VWS NIEUW Experimenten jeugdzorg: 34.500.000 2008 2009 Traject loopt. ontwikkeling nieuw zorgaanbod VWS NIEUW Bestuurskosten jeugdzorg 450.000 Onveranderd.

VWS NIEUW Experimenten WMO 2006 2007 Er zijn geen experimenten in 2007.

VWS NIEUW Advies- en steunpunten huiselijk 3.000.000 2007 2008 geweld

VWS NIEUW Pilots G4 opvoedondersteuning 4.800.000

VWS NIEUW Lokale opvoedings- en 10.200.000 2007 2008 Onveranderd, traject loopt. gezinsondersteuning VWS NIEUW Aanvullende curatieve SOA- 13.400.000 Betreft geldstroom aan coördinerende GGD'en. bestrijding

VWS NIEUW Regeling Buurt, Onderwijs en 18.500.000 2011 2012 Werking regeling verlengd tot 2011, loopt een jaar later dan gepland af. Sport (`BOS') Regeling is vervallen, maar verantwoording zoals geregeld blijft van toepassing voor nabetalingen. VWS NIEUW Heroïnebehandelingen 5.000.000 Betreft de structurele financiering voor 300 vaste behandelplaatsen.

VWS NIEUW Pilots indicatiestelling 100.000 2006

VWS NIEUW Pre- en postnatale preventie Deels naar gemeenten.

VWS NIEUW SUBTOTAAL 11 34.500.000 55.000.000 450.000 0

blz 9 v 9

---- --