IP/07/775
7 juni 2007
Consumenten: Vakantiegangers beter beschermd bij timesharevakanties en
vakantiekortingclubs
Dankzij de nieuwe voorschriften die de Europese Commissie vandaag heeft
voorgesteld, zullen de consumenten in de hele EU een betere bescherming
genieten bij de koop of wederverkoop van timeshares, met timeshare
vergelijkbare vakanties op cruiseschepen, kanaalboten of caravans, en de
populaire vakantiekortingclubs. Doel is het consumentenvertrouwen in de
timesharesector (met een omzet van ruim 10,5 miljard euro en meer dan 40 000
arbeidsplaatsen in de hele EU) te versterken en een einde te maken aan
malafide handelspraktijken die de reputatie van bonafide handelaars kunnen
schaden en de consument in de problemen kunnen brengen. De
timesharerichtlijn van 1994 verleent de consument bepaalde grondrechten,
zoals het recht op duidelijke informatie, een verbod op aanbetalingen en een
terugtredingsrecht. De vandaag gepresenteerde nieuwe voorstellen zijn
bedoeld om de mazen in de bestaande regelgeving te dichten. Met name zal de
werkingssfeer van de richtlijn van 1994 worden uitgebreid tot nieuwe
producten op de markt - zoals vakantiekortingclubs en met timeshare
vergelijkbare vakanties op cruiseschepen, kanaalboten of caravans - en zal
de bescherming worden uitgebreid tot belangrijke aspecten als de
wederverkoop van timeshares en ruilclubs. De nieuwe voorschriften moeten
garanderen dat de consumenten overal in de EU dezelfde bescherming genieten,
en zullen de concurrentievoorwaarden op de markt voor timeshares en een
aantal andere vakantieproducten gelijktrekken.
"De bestaande richtlijn heeft binnen het gegeven kader goed
gefunctioneerd," aldus commissaris Meglena Kuneva voor
consumentenaangelegenheden, "maar bij de verkoop van deze
vakantieproducten wordt nog steeds grote druk op de consument
uitgeoefend en er zijn veel nieuwe producten op de markt gekomen die
buiten de bestaande wetgeving vallen. De rechten van de consument
worden met voeten getreden en malafide handelspraktijken schaden de
reputatie van bonafide handelaars. Met deze nieuwe voorschriften
willen wij de concurrentievoorwaarden voor deze sector gelijktrekken
en duidelijke en eenvoudige regels voor de bonafide handelaars creëren
zodat de consument met een gerust hart zijn droomvakantie kan kopen."
Wat is timesharing?
Timesharing is het recht om gedurende drie jaar of meer in een
bepaalde periode van het jaar enige tijd (d.w.z. een of meer weken) in
een vakantiewoning door te brengen. Timesharevakanties zijn in veel
EU-landen erg populair. De meeste timesharevakanties worden gekocht in
het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Duitsland, Italië en Spanje. In
Spanje, Portugal, Duitsland, Italië en Frankrijk heeft de
timesharesector een groot marktaandeel. In landen als Tsjechië,
Hongarije en Polen is de timesharemarkt groeiende.
De bestaande richtlijn van 1994 beschermt de belangen van de consument
door:
* kopers het recht op informatie te geven alvorens zij een contract
tekenen;
* kopers een bedenktijd toe te staan van ten minste tien dagen en zo
te voorkomen dat de koop onder druk tot stand komt;
* de verkoper te verbieden tijdens de bedenktijd van de koper een
aanbetaling te verlangen.
Waarom heeft de Commissie de huidige wetgeving herzien?
Sinds de vaststelling van de richtlijn in 1994 is de markt sterk
veranderd. Er zijn nieuwe producten en contracten ontwikkeld die
buiten de werkingssfeer van de wetgeving vallen. Daarom genieten
consumenten die die producten kopen, niet dezelfde rechten of
bescherming. De nieuwe producten geven de koper bijvoorbeeld het recht
gebruik te maken van andere accommodaties (bv. cruiseschepen, caravans
of kanaalboten), of de contracten hebben een looptijd van minder dan
drie jaar. Een ander probleem is dat wederverkoop en ruil van
timeshares niet onder de bestaande voorschriften vallen.
Wat gaat er veranderen met het nieuwe voorstel?
Het nieuwe voorstel vervangt de oude richtlijn door een modern,
vereenvoudigd en coherent rechtskader voor zowel timesharing en
langetermijnvakantieproducten als ruil en wederverkoop. Met het
voorstel wordt de werkingssfeer van de huidige voorschriften
uitgebreid tot:
* kortlopende contracten met een looptijd van minder dan drie jaar;
* roerende zaken, zoals timesharecontracten voor kanaalboten,
caravans of cruiseschepen;
* langetermijnvakantieproducten zoals vakantiekortingclubs, waar de
consument bijvoorbeeld 3 000 euro betaalt voor een password dat
toegang geeft tot een website waar hem vaak op misleidende wijze
"enorme kortingen" op vakantieaccommodaties, vluchten en
huurauto's worden voorgespiegeld;
* de wederverkoop van timeshareproducten - veel timeshare-eigenaren
worden benaderd door tussenpersonen die een vergoeding voor de
verkoop van de timeshare verlangen;
* de ruil van timeshareproducten - sommige timeshare-eigenaren
betalen een extra vergoeding om lid te worden van een ruilclub
waar zij hun week op bijvoorbeeld de Canarische Eilanden kunnen
ruilen tegen een week in de Alpen. Aanvullende informatievereisten
moeten ervoor zorgen dat de consument zich een realistisch beeld
van het aanbod kan vormen om zo iedere teleurstelling te
vermijden.
Voor langetermijnvakantieproducten en wederverkoop- en ruilsystemen
bestaat op dit ogenblik geen regelgeving. De voorschriften inzake
bedenktijd, aanbetalingen en informatie zijn daarop dus niet van
toepassing. Dit betekent dat de consument die onder druk een contract
tekent, nauwelijks kans heeft om daarvan af te komen. Het nieuwe
voorstel moet de consumentenrechten op de markt voor timeshares en
langetermijnvakantieproducten versterken en gelijke
concurrentievoorwaarden creëren voor de verkopers van deze producten.
Zie
European Union