Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Uitkomsten onderzoek onderstrepen belang van meer sport en bewegen op school Mission Olympic en overheid in strijd tegen overgewicht onder jongeren

Amsterdam - 8 juni 2007. Coca-Cola, NOC*NSF en de Alliantie School & Sport (een samenwerkingsverband van de ministeries van VWS, OCW en NOC*NSF) slaan de komende jaren de handen ineen om jongeren meer te laten sporten en bewegen. Het verbond richt zich daarbij specifiek op scholen en verenigingen. De ondertekening van deze unieke samenwerking vond vandaag plaats tijdens de landelijke Mission Olympic The School Final in het Olympisch Stadion te Amsterdam. Coca-Cola en NOC*NSF zijn sinds vijf jaar partners in het jongerensportplatform Mission Olympic. Zij hebben recent hun samenwerking met twee jaar verlengd. Mission Olympic The School Final werd bijgewoond door staatssecretaris Bussemaker van VWS.

Met het structureel verankeren in de Alliantie School & Sport levert Mission Olympic een belangrijke bijdrage aan de doelstelling van de alliantie. Doelstelling van de Alliantie School & Sport is om in 2010, in samenwerking met sportverenigingen, het dagelijks sportaanbod voor alle leerlingen op negentig procent van de scholen mogelijk te maken. Momenteel is er per week 2 à 3 uur sportles aanbod.

Onderzoek: verband tussen achtergrond, aanleg en onderwijsniveau Volgens onderzoek door Millward Brown onder 684 scholieren (zie bijgesloten factsheet) bestaan er zichtbare verschillen onder de diverse jongerengroepen.
. Vier op de tien jongeren beweegt minder dan dertig minuten per dag
. Jongeren met overgewicht eten bewuster dan jongeren zonder overgewicht (minder tussendoortjes, meer light producten en meer water).
. Scholieren die een broodtrommel mee naar school nemen, sporten meer en eten gebalanceerder.
. Het aantal scholieren met overgewicht op VMBO-scholen ligt hoger dan op het HAVO of VWO.
. Jongeren met overgewicht zijn twintig procent minder vaak lid van een sportvereniging dan jongeren zonder overgewicht.

Mission Olympic
Mission Olympic, een partnership sinds 2002 van Coca-Cola en NOC*NSF, is het grootste jongeren sportplatform van Nederland. Elk jaar maken hierdoor 150.000 jongeren op middelbare scholen en in de steden kennis met diverse sporten. Het programma kent drie onderdelen: Mission Olympic The City, Mission Olympic The Tour en Mission Olympic The School Final. Mission Olympic The City is een mobiele sportstad die samen met lokale gemeenten, sportverenigingen, sportbonden en scholen wordt ingevuld om zo jongeren te laten kennismaken met sport. Mission Olympic The Tour organiseert sportclinics met bekende sportprofessionals op scholen en Mission Olympic The School Final is de finale van de landelijke schoolsportcompetitie (in samenwerking met de Koninklijke Vereniging Leraren Lichamelijke Opvoeding), waar scholen strijden om de landelijke titel binnen een bepaalde sporttak.



Ingezonden persbericht