Ingezonden persbericht
----- BEGIN PERSBERICHT -----
EMPATHY(TM) gelanceerd op The Hague Festivals '07
Afgelopen nacht heeft kunstenaarsgroep EMPATHY(TM) (TINKEBELL. / Vincent
W.J. van Gerven Oei / Jonas Staal) in een guerrilla-actie de
foto-tentoonstelling van Marco Eschler op de Grote Marktstraat te Den
Haag geclaimd. Hiermee definieert zij empathie als groeimarkt in onze
hedendaagse samenleving.
Lees meer in het onderstaande bericht:
Op de Grote Marktstraat in Den Haag is vanaf vandaag het eerste
project getoond van de tentoonstelling-, lezing- en interventieserie
EMPATHY(TM). Met behulp van een serie van ruim dertig borden, stellen de
kunstenaars van EMPATHY(TM) het gebruik van beelden ter discussie die in
reclamecampagnes worden gebruikt om empathie op te wekken bij
consumenten. Volgens het EMPATHY(TM) team betreft empathie de
belangrijkste markt op dit moment, of het nu om consumptieproducten
gaat of om het opwekken van morele standpunten betreft hedendaagse
conflicten: in alle gevallen dient men allereerst de markt van
empathie aan te spreken. Een markt met eigen codes, mechanismen, zoals
nu te zien is op de Grote Marktstraat in de vorm van uitvergrote
foto's van onderdrukte mensen in niet-westerse werelddelen,
uitgehongerde kinderen, veteranen, idyllische natuursettings,
etcetera. In plaats van het toekennen van een specifieke betekenis aan
deze beelden, adopteert het EMPATHY(TM) team deze als een geheel: als het
actuele vocabulaire waar zowel hulp- als commerciële organisaties
betrokkenheid van consumenten mee hopen te bewerkstelligen.
Oorspronkelijk betrof de tentoonstelling op de Grote Marktstraat een
serie werken van Marco Eschler (http://www.escherphoto.com), die de
betreffende foto's tijdens zijn reizen nam en deze tentoonstelde in
samenhang met een aantal begrippen. Bij de tentoonstelling werd zijn
opzet als volgt beschreven:
'Alle woorden hebben een krachtige uitstraling, die mensen juist
kunnen richten op de dankbaarheid en schoonheid van het leven en
daarmee een vredig gevoel stimuleren, wat zij op hun beurt weer kunnen
doorgeven aan anderen. Vrede begint bij jezelf, en als er maar meer
mensen hier de voorkeur aan geven, zal de vrede zichtbaarder worden en
daarmee uiteindelijk ook het recht.'
Het EMPATHY(TM) team respecteert kunstuitingen in de openbare ruimte,
maar vindt het moreel onacceptabel dat een dergelijke banalisering van
beelden en symbolen aan ons wordt opgedrongen, onze leefomgeving
infiltreert en de publieke ruimte vervuilt.
Meer informatie zal vanaf dit weekend te vinden zijn op de EMPATHY(TM)
website. Hierover wordt u tezijnertijd bericht.
Let op: foto's van het hieronder beschreven werk vindt u in de
bijlage, deze zijn indien ongemanipuleerd afgedrukt vrij van
copyright bescherming. (opvragen bij afzender)
empathyresearch@gmail.com
Ingezonden persbericht