Ingezonden persbericht

Persbericht

Invoering Wmo stap terug in informatie-uitwisseling
Gebruik post, fax en e-mail leidt tot inefficiëntie en grotere foutkans bij gegevensverwerking

Amsterdam, 11 juni 2007 - Per 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van kracht geworden en is de hulp bij het huishouden overgeheveld van de AWBZ naar de Wmo. De invoering van de Wmo is een stap terug als het gaat om elektronische informatie-uitwisseling ten opzichte van de oude situatie in de AWBZ. Voor het uitwisselen van informatie van gemeenten met derden voor de aanvraag en de indicatiestelling wordt, kort na de invoering van de Wmo, nog vooral gebruik gemaakt van post/fax en e-mail. Slechts een derde van de gemeenten hanteert een berichtenstandaarden bij de informatie-uitwisseling. Dit leidt tot inefficiëntie en een grotere foutkans bij de verwerking van gegevens. Gemeenten vragen dan ook om standaardisatie binnen de Wmo. Dit blijkt uit een onderzoek van IT-dienstverlener Furore onder de honderd grootste gemeenten in Nederland.

Het onderzoek van Furore wijst tevens uit dat een grote meerderheid van de gemeenten voorstander is van het centraal onderbrengen van de verantwoordelijkheid voor de wijze waarop gegevensuitwisseling binnen de Wmo-keten plaatsvindt. Zij zien hierbij een sturende rol voor het ministerie van VWS of de VNG. Zodat via regelgeving of door het afsluiten van contracten/convenanten tussen betrokken partijen het gebruik van berichtenstandaarden kan worden bevorderd of afgedwongen.

"Door de decentralisatie van verantwoordelijkheden aan de gemeenten én de vrijheid op welke wijze zij aan deze verantwoordelijkheden invulling geven, is de complexiteit van de zorgketen verder vergroot. Vooral het aantal informatiestromen is enorm toegenomen. Elke gemeente wisselt informatie uit met meerdere zorgorganisaties, het indicatieorgaan en het Centraal Administratiekantoor (CAK). Elke zorgorganisatie wisselt weer informatie uit met meerdere gemeentes. De 433 gemeentes in Nederland doen dat elk op hun eigen manier", zegt Patricia Esveld, directeur van IT-dienstverlener Furore. "Het is een gemiste kans dat het hergebruiken van standaarden en infrastructuren uit diverse sectoren lijkt te worden overgelaten aan gemeenten en leveranciers. Het is aan te raden om voor alle gemeenten een landelijke infrastructuur vast te stellen, met standaardberichten en -functies op basis van standaarden uit zorg, welzijn en sociale zekerheid. De decentralisatie van verantwoordelijkheden en de vrijheid daarbinnen vragen om een nieuwe vorm van standaardisatie in Nederland."

Furore heeft in het eerste kwartaal van 2007 een schriftelijk onderzoek gehouden onder de Wmo-beleidsmedewerkers van de honderd grootste gemeenten in Nederland. De onderwerpen van de vragen varieerden van aanbesteding, aanvraag, en indicatiestelling tot informatieverwerking en informatie-uitwisseling. De vragenlijst is getoetst bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). 46 gemeenten, waarvan vier anoniem, stuurden de enquête ingevuld terug. Blauw Research heeft de uitkomsten statistisch verwerkt.

Voor aanvragen van het volledige onderzoeksrapport (ook digitaal verkrijgbaar):

Progress Communications
Jan Willem Alphenaar
Telefoon: 06-109 62 071
E-mail: janwillem@progresscomunications.nl
www.progresscommunications.nl

Profiel Furore:
Onafhankelijk IT-dienstverlener Furore heeft klanten in de sectoren zorg, overheid, wetenschap, onderzoek en onderwijs. Met gedegen vakkennis en materiedeskundigheid biedt Furore advies & projectmanagement, systeemontwikkeling & systeemintegratie, business intelligence & datawarehousing, quality assurance & testen en support & onderhoud.