Stichting Natuur en Milieu

Als Schiphol mag groeien hebben omwonenden en klimaat het nakijken

Schiphol houdt zich wéér niet aan de afspraken en weer wordt dat gedoogd. Natuur en Milieu vindt dat onacceptabel, te meer omdat er ook geen enkele garantie voor verbete-ring in de toekomst is. Schiphol heeft de geluidbelasting het afgelopen half jaar in Am-stelveen en Buitenveldert onnodig, aldus de Inspectie - uit de hand laten lopen en zal de normen in die woongebieden de aankomende tijd overschrijden.

Natuur en Milieu vindt het onjuist dat Minister Eurlings zijn verantwoordelijkheid om hier tegen op te treden heeft doorgeschoven naar het zogenaamde Alders overleg. Dit overleg van bewoners, overheden en Schiphol is ingesteld om geluidsbeperkende maatregelen voor de toekomst te introduceren. In plaats daarvan stelt men nu voor die overtreding te gedogen. Schiphol mag de komende jaren met zo'n 50.000 vliegtuigen groeien tot 480.000 per jaar, zonder dat daar stevige garanties voor het terugdringen van de overlast in de toekomst tegenover staan. Voor de zoveelste keer krijgt Schiphol zijn zin zonder dat het zich hoeft te houden aan normen, die de bevolking en het klimaat beschermen.

Stichting Natuur en Milieu heeft grote bezwaren bij deze gang van zaken en ook bij de uitkomst ervan. In de eerste plaats omdat in het Aldersoverleg welwillende amateurs (omwonenden) tegenover professionele onderhandelaars (Schiphol) staan. Die verantwoordelijkheid hoort gewoon bij de overheid te liggen. In de tweede plaats leidt groei tot nog grotere klimaat- en geluidsproblemen.
De Alderstafel gaat volkomen voorbij aan de enorme bijdrage van de luchtvaart aan het klimaatprobleem.

Voor de politiek is er maar één reden te overwegen Schiphol toe te staan toch de normen tijdelijk te overschrijden en dat is als er spijkerharde garanties zijn dat omwonenden en het klimaat er in de nabije toekomst op vooruit gaan. Die ontbreken nu volledig.

Publicatiedatum: 15-06-2007