Politie Limburg-Noord

Politie start aanpak verkeersprobleem op doorgaande weg Ospel
Datum: 15-06-2007
Tijd bericht: 13:22
Plaats: Ospel
Project begint met waarschuwingsfase

Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord gaat de verkeersonveiligheid op de Klaarstraat - O.L.Vrouwestraat - Lochtstraat aanpakken. Jarenlang blijkt de snelheid van het verkeer, dat door de kern van Ospel rijdt, aanleiding te zijn tot klachten van de aanwonenden. De gemeente heeft al verschillende malen met verkeersremmende maatregelen geprobeerd hierin verandering te brengen. Tot nu toe niet met het gewenste resultaat. De politie zal de eerste dagen waarschuwend te werk gaan door gele kaarten uit te delen. Na deze fase wordt tegen verkeersovertreders ook verbaliserend opgetreden.

De bewoners van de Klaarstraat - O.L.Vrouwestraat - Lochtstraat klagen al jarenlang over verkeersonveiligheid, waarop de gemeente als wegbeheerder in 1997 al wegaanpassingen realiseerde. Desondanks bleven de klachten aanhouden, terwijl de drempels nu ook voor trilling en geluidsoverlast zorgden. Uiteindelijk heeft de gemeente in 2006, na rijp beraad met partners op het gebied van verkeersveiligheid, een nieuwe verkeerssituatie gecreëerd. Ondanks een positieve benadering van de bewoners tegenover de ingevoerde maatregelen, bleven er klachten, nu van subjectieve aard. Vooral over hoge snelheid van het verkeer. Dit levert voor voetgangers en schoolgaande kinderen een gevaarlijke situatie op. Het passerende verkeer dat regelmatig harder rijdt dan de toegestane snelheid, geeft grote kans op ongelukken.

Gevoelens van verkeersonveiligheid Aan het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord is vanaf 2005 een onderdeel toegevoegd dat de aanpak van de subjectieve verkeersonveiligheid op zich neemt. Het gaat daarbij om de gevoelens van verkeersonveiligheid die niet objectief aantoonbaar gemaakt kunnen worden aan de hand van bijvoorbeeld ongevallencijfers. Dit Team Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV) wordt ingezet wanneer het ervaren probleem minder goed objectief aantoonbaar is aan de hand van analyses. Tevens wordt tegemoet gekomen aan de wens van gemeentebestuurders om meer te controleren in 30, 50 en 60 km gebieden. Inzetcriterium hierbij is onder andere de aard van de klachten.

Gele kaarten
De gebiedsmentor van de basiseenheid Nederweert heeft het signaal van de wijkraad en omwonenden opgepikt en doorgegeven aan het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV). Met dit team heeft de politie nu gelegenheid om dit probleem te gaan aanpakken. De medewerkers van het TSV starten in de week van 18 t/m 23 juni op de Klaarstraat - O.L.Vrouwestraat - Lochtstraat met het project. De eerste dagen delen ze waarschuwingen uit in de vorm van gele kaarten aan elke automobilist die de verkeersregels negeert. Na deze waarschuwingsdagen gaat de controle door, maar dan wordt niet meer gewaarschuwd. Iedereen die zich dan nog niet aan de regels houdt, krijgt een proces-verbaal.