EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

15 juni 2007

EVO VERWACHT DAT BETUWEROUTE VOLOP GEBRUIKT GAAT WORDEN

Verladersorganisatie EVO verwacht dat de komende jaren veel bedrijven hun goederen over de Betuweroute laten vervoeren. Volgens EVO maken de files op de weg, de beperkte capaciteit op het reguliere spoornet en de verwachte groei van het goederenvervoer de inzet van de Betuweroute hard nodig.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij (EVO): "Het goederenvervoer neemt de komende decennia sterk toe. Weg, water en spoor zijn alle drie hard nodig om die groei op te vangen. De verwachting is dat er in 2009 maar liefst 110 treinen per dag over deze nieuwe spoorlijn rijden. De Betuweroute en de Rijn worden daarmee de belangrijkste verbindingen met het Europese achterland over de middellange en lange afstand."

Volgens EVO kunnen handel en industrie nu hun transportrisico's beter spreiden en waar mogelijk inzetten op zowel weg, water als spoor. Op de weg veroorzaken files veel economische schade en de binnenvaart heeft de laatste jaren vaker te maken met lage waterstanden op de Rijn, waardoor de capaciteit in laagwaterperiodes krapper is.

EVO vindt dat het nu tijd is om de volgende stap te zetten en ook de laatste barrières in Europa te slechten. Eerder deze maand is een belangrijke stap gezet toen vijf Europese landen op de corridor Rotterdam - Genua een intentieverklaring ondertekenden om elkaars locomotieven en wagons te erkennen. Deze verklaring is in lijn met bestaande en in voorbereiding zijnde EU-wetgeving. Hierdoor kunnen in de toekomst treinen in één beweging doorrijden. Nu leiden marktbescherming en barrières in regelgeving nog tot onnodig oponthoud op het Europese spoor.

Op 15 december 2006 is de nieuwe dienstregeling van de NS voor het reizigersvervoer ingegaan. Daarbij ging men ervan uit dat de Betuweroute op 1 januari gereed zou zijn. In de eerste helft van dit jaar is daardoor de ruimte voor het goederenvervoer verder beperkt. De opening op 16 juni komt dan ook geen dag te vroeg. De verwachting is dat in 2009 de afwikkeling van het spoorgoederenvervoer in tonkilometers via de Betuweroute even hoog is als via het totale reguliere spoornet.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij (EVO) is zaterdag 16 juni a.s. bij de opening van de spoorlijn aanwezig en desgewenst beschikbaar voor persvragen.