Ingezonden persbericht


Informatiebericht
SEAT Team Holland-coureur Tom Coronel positief na FIA-WTCC races in Brno

Voor de negende en tiende ronde van het FIA-WTCC meldden SEAT Team Holland-coureur Tom Coronel en zijn GR-Asia Team zich in het Tsjechische Brno. Het daar gelegen Automotodrom heeft een lengte van 5,4 km en beschikt naast een lang recht stuk ook over de nodige hoogteverschillen. Na beloftevolle vrije trainingen resulteerde de kwalificatie voor Tom in een tegenvallende zestiende startplaats. De Warm-up gaf een beter beeld te zien en daarin was de Nederlander weer een stuk sneller. Vol vertrouwen begon hij aan de eerste race, die spijtig genoeg door toedoen van een andere rijder (Luca Rangoni) in de grintbak van de tweede bocht eindigde. Race twee begon Coronel helemaal achteraan maar eindigde voor hem met een elfde plaats.

Tom Coronel was ondanks de tegenslag in de eerste race toch wel positief over het verloop van het weekend. "Het zag er in het begin allemaal erg goed uit met een achtste en een tiende plaats in de vrije training. Alleen wil het om de één of andere manier niet lukken om de snelheid in de auto te krijgen wanneer daar nieuwe banden onder zitten. Dat is nu voor de derde keer op rij dat we te ver achteraan staan, terwijl je in de auto het gevoel hebt dat 'ie' lekker gaat. En in die trainingstijd is het verschil dan ook nog niet eens zo heel groot, maar de onderlinge verschillen zijn dit jaar miniem en we moeten echt zoeken naar iets in de afstelling om ook dat laatste stukje te winnen. Dan sta je ook gelijk een stuk verder naar voren op de startgrid en overkomt je niet zo snel wat mij nu weer overkwam met Rangoni. Nadat ik een superstart had en om de stilgevallen auto's in de eerste bocht heen kon rijden, kreeg ik bij het aanremmen voor de tweede bocht een enorme ros van Rangoni en vloog de grindbak in. Uit ervaring weet ik dat hem dat wel vaker overkomt, maar het blijft allemaal vreemd. Na afloop had hij nog wel een verhaal dat ook hij werd aangetikt door een ander, maar dit keer was ik wel weer de klos. De zijkant van mijn Leon was behoorlijk beschadigd en het team besloot om niet te proberen verder te gaan. Race 1 was daarmee voorbij! Daarmee kwamen we aan de start van de tweede race, waarbij ik de start eigenlijk miste omdat ik het licht nauwelijks kon zien. Toch lukte het bij (de naast hem staande BMW-rijder -red) Priaulx aan te sluiten en daarmee verder naar voren te rijden. Dat ging lekker en ik kon probleemloos plaatsen winnen , daarbij had ik wel de nodige last van onderstuur en dacht eerst aan een lekke band. Maar toen ik zag dat de anderen dat ook hadden, wist ik zeker dat het aan de baan lag. Ik ben als elfde geëindigd en het moet beter. Wanneer je ziet dat het verschil met plaats 6 nog maar een paar seconden is, moeten we er echt aan werken in de volgende races."

De sponsors die de deelname van Tom Coronel aan het FIA-WTCC mogelijk maken zijn: SEAT importeur Pon Car, McGregor, ATP The Advanced Travel Partner, Auto Trader, TW Steel horloges, Wielengids.nl, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Uitslag race 1 FIA-WTCC Brno:

1.Felix Portiero (BMW) 11 ronden in 26.51.609; 2.Jorg Muller (BMW) op 0.600; 3.Alex Zanardi (BMW) op 3.359; 4.Augusto Farfus (BMW) op 4.314; 5.Nicola Larini (Chevrolet) op 13.105 ; 6.Yvan Muller (SEAT) op 13.539; Tom Coronel (SEAT Team Holland) uitgevallen.

Uitslag race 2 FIA-WTCC Brno:

1.Jorg Muller (BMW) 10 ronden 22.42.008; 2. Augusto Farfus (BMW) op 0.812; 3.Felix Porteiro (BMW) op 4.820; 4. Gabriele Tarquini (SEAT) op 7.362; 5. James Thompson (ALFA) op 9.619; 6. Nicola Larini (Chevrolet) op 10.113 en 12. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) 16.134.

Stand na 10 races FIA WTCC:

1. Augusto Farfus 53 punten; 2. Jorg Muller 49; 3. Andy Priaulx 44 en 16. Tom Coronel 4
========