Rapport: Maatschappij profiteert van BredeSchool

woensdag 20 juni 2007

Wanneer de effecten van de BredeSchool worden uitgedrukt in euros profiteert vooral de maatschappij als geheel daarvan. Dat blijkt uit onderzoek.

Bureau Berenschot heeft, in samenwerking met Oberon en de Stichting Atlas voor Gemeenten een model ontwikkeld dat de kosten en baten van investeringen in een BredeSchool in kaart brengt. Na toepassing van deze zogenaamde Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (MKBA), die mede is gebaseerd op beredeneerde aannames, blijkt dat deze investeringen over het algemeen maatschappelijk rendabel zijn.

Ruim 80% van de maatschappelijke baten is volgens de onderzoekers het gevolg van betere onderwijsprestaties van leerlingen op een BredeSchool, die daardoor later hun kansen op de arbeidsmarkt beter benutten. Indirecte en externe effecten voor de ouders en de veiligheid/leefbaarheid in de wijk voegen daar zon 20% aan toe. Uit interviews in het land blijkt dat de meeste BredeScholen ontmoetingsplekken zijn, waar de hele wijk van profiteert. Het MKBA-model toont aan dat het positieve effect dat de BredeSchool heeft op kinderen en jongeren het meeste oplevert. Leerlingen van brede basisscholen hebben een betere fysieke en mentale gezondheid, wat hen later een betere positie op de arbeidsmarkt kan opleveren. BredeScholen in het voortgezet onderwijs hebben niet alleen toegevoegde waarde op wijkniveau, maar leveren ook een bijdrage aan de vermindering van schooluitval, jeugdcriminaliteit en overlast.

Uit de verdelingseffecten blijkt dat vooral de rijksoverheid (de maatschappij) veel baat heeft bij de BredeSchool. Het saldo voor gemeenten is gematigder positief. Kortom: het investeren in en het goed begeleiden van kinderen in een vroeg stadium komt met name de samenleving als geheel ten goede. De financiële effecten voor de school en de organisaties binnen de BredeSchool vallen negatief uit.Investeringen in een kleine basisschool in een niet-achterstandswijk leveren een negatief saldo van ongeveer 100.000 euro op. Andere schooltypen scoren daar positief. Het saldo van bijvoorbeeld investeringen in een kleine BredeSchool voor voortgezet onderwijs in een achterstandswijk kan echter over een periode van veertig jaar oplopen tot ongeveer 6 miljoen euro.

In meer dan de helft der Nederlandse gemeenten wordt gewerkt aan het realiseren van BredeScholen in het primair onderwijs. In het voortgezet onderwijs noemt 40% van de scholen zich inmiddels breed. Om de opbrengsten van de mogelijke effecten inzichtelijk te maken heeft het ministerie van OCW Berenschot de opdracht gegeven een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse van de BredeSchool te maken. OCW wilde weten of de BredeSchool maatschappelijk gezien meer financiële baten dan lasten oplevert. De conclusie is dat dit over het algemeen zo is.

Klik hier om het rapport Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse BredeSchool te downloaden.