Gemeente Andijk


* Stuurgroep Westfrisiaweg bereikt overeenstemming over westelijk tracé

Stuurgroep Westfrisiaweg bereikt overeenstemming over westelijk tracé

20 jun 2007
De leden van de Stuurgroep Westfrisiaweg hebben, onder voorzitterschap van gedeputeerde drs. C. Mooij, hun voorkeur uitgesproken voor een tracé.
Het gaat om het traject Alkmaar - Enkhuizen, waar voor het oostelijke en het westelijke deel (aan weerszijden van de A7) alternatieve tracés mogelijk waren. De stuurgroep is het unaniem eens geworden over de maatregelen die moeten worden genomen op het westelijk deel van het tracé.

Voor het oostelijke deel zijn vier alternatieven onderzocht. De leden van de stuurgroep hebben in meerderheid hun voorkeur uitgesproken voor een nieuwe verbinding ten westen van Hoogkarspel. Drechterland kiest voorlopig voor een noordelijke variant in afwachting van meer informatie over de positie van zaadveredelingsbedrijven, de toekomstvastheid van beide alternatieven, alsmede de uitkomsten van een studie naar de toekomstige verkeersstructuur in haar gemeente. Voor alle partijen geldt dat zij nadere consultatie zullen zoeken bij gemeenteraden en bewoners over de Milieu Effecten Rapportage die, na besluitvorming door de provincie, na de zomer ter inzage wordt gelegd.

Doelstelling blijft om eind dit jaar een regioakkoord overeen te komen voor het tracé en de regionale bijdrage in de kosten daarvan. Vervolgens zal op basis van dit regioakkoord aan het Ministerie van Verkeer & Waterstaat een verzoek om aanvullende rijkssubsidie worden ingediend voor de totale N23 Alkmaar-Zwolle, waarvan de Westfrisiaweg een onderdeel is. Partijen hopen daar in de loop van 2008 uitsluitsel over te krijgen.

Westelijk tracé
Voor het westelijk deel van de Westfrisiaweg zijn de maatregelen als volgt:

* Er komt een oostelijke rondweg Heerhugowaard.
* De rondweg Obdam vervalt omdat uit de Milieu Effect Rapportage (MER) blijkt dat nut en noodzaak ontbreekt. Voor de verkeersafwikkeling naar de Westfrisiaweg zal een deugdelijk alternatief worden gevonden.

* Er moet een goede ontsluiting van het bedrijventerrein Jaagweg komen.

Oostelijk tracé
In het oostelijk deel van de Westfrisiaweg zijn meerdere alternatieve tracés mogelijk. De stuurgroep is het eens over een opwaardering van het traject A7 - Markerwaardweg van 1x2 naar 2x2-baans, met ongelijkvloerse kruisingen. Voor het traject Markerwaardweg - Houtribdijk gaat, voor een meerderheid van de stuurgroep, de voorkeur uit naar een nieuwe verbinding ten westen van Hoogkarspel.

Drechterland kiest op basis van de resultaten van het MER-onderzoek voorlopig voor de noordelijke variant met bochtafsnijding bij Enkhuizen. De gemeente zal een nadere afweging maken als meer informatie bekend is over de positie van de zaadveredelingsbedrijven. Tevens vraagt Drechterland om een verdere beoordeling van de toekomstvastheid van de technische en verkeerskundige aspecten van de noordelijke en de westelijke variant en wil zij rekening houden met de uitkomsten van een studie naar de toekomstige verkeersstructuur in haar gemeente. Ook zal Drechterland in haar uiteindelijke oordeel rekening houden met de gevolgen die de noordelijke variant heeft voor de positie van haar buurgemeenten.

Voor alle partijen geldt dat een uitgebreide consultatie wordt gezocht van raad en bewoners over de MER, die na de zomer ter inzage wordt gelegd.

De oostelijke variant bij Lutjebroek is voor de stuurgroep afgevallen vanwege te ingrijpende gevolgen voor landschap en milieu (geluidshinder en luchtkwaliteit). Ook de verkeersafwikkeling blijkt bij dit alternatief niet optimaal. Ook het alternatief noordelijk tracé met doorsteek Enkhuizen is voor de stuurgroep geen goede optie vanwege de aantasting van agrarische percelen (o.a. van de zaadveredelingsbedrijven), natuurwaarden en toekomstige woningbouw.

Regioakkoord
De gemeente Drechterland zal de komende maanden grondige informatie inwinnen, om na de zomer tot een definitief oordeel te kunnen komen. De stuurgroep respecteert de extra tijd die Drechterland vraagt voor nader onderzoek. Doelstelling blijft om eind dit jaar een regioakkoord overeen te komen voor het tracé en de regionale bijdrage in de kosten daarvan. Dit akkoord wordt ter goedkeuring voorgelegd aan gemeenteraden en provinciale staten. Vervolgens zal op basis van dit akkoord aan het Ministerie van Verkeer & Waterstaat een verzoek om aanvullende rijkssubsidie worden ingediend, voor de totale N23 Alkmaar-Zwolle, waarvan de Westfrisiaweg een onderdeel is. Partijen hopen daar in de loop van 2008 uitsluitsel over te krijgen.

Download hier een overzichtskaart met alternatieven voor de Westfrisiaweg.

Gemeente Andijk | Middenweg 73 | 1619 ZG | info@andijk.nl | www.andijk.nl |