AutoRai

Lancia Ypsilon Sport MomoDesign: op en top Italiaans, sportief en een lust voor het oog

(6/21/2007)
Lancia en Momo, twee Italiaanse designgrootheden bekend vanwege hun creaties, hebben hun krachten gebundeld. Resultaat is de Lancia Ypsilon Sport MomoDesign. Naast een bijzonder fraai Italiaans uiterlijk en sportieve prestaties is voor het eerst het nieuwe Lancia logo te zien op de Ypsilon Sport MomoDesign.

Zowel Lancia als Momo hebben een eigen stijl ontwikkeld waarmee ze hun creaties onderscheidend maken. Lancia wordt geroemd vanwege de fraai vormgegeven autoâs, Momo vanwege haar designkleding en accessoires als horloges, helmen, zonnebrillen en schoenen. Het zijn unieke producten in de modewereld, net als de creaties van Lancia uniek zijn in de automobielindustrie. De Lancia Ypsilon Sport MomoDesign is een voorbeeld van hoe een âautomotiveâ object geïnterpreteerd kan worden vanuit een stilistisch oogpunt van een ander merk met inachtneming van de waarden waar Lancia zich al ruim een eeuw mee onderscheidt: design, elegantie en karakter.

Aan de buitenkant zijn diverse MomoDesign-elementen zichtbaar. Zo zijn de 16â lichtmetalen velgen mat gepolijst, is de achterruit donker getint en zijn de 4 bodykleuren (grijs, geel, wit, zwart) te combineren met matte âTitanium Greyâ-lak op de kofferklep, dak en buitenspiegels. Om extra te benadrukken dat er hier sprake is van een Italiaans ontwerp, staat op de B-stijl in grote, zwarte letters âMomoDesignâ geschreven. Binnen is de Sport MomoDesign onder andere te herkennen aan het donker gekleurde interieur met diverse chroomaccenten, een lederen stuurwiel en een met leer beklede versnellingspookknop.

De ânormaleâ Ypsilon blijft naast de MomoDesign een uniek model dat op maar liefst 700 manieren naar smaak valt aan te kleden. Er is keus uit 12 exterieur kleuren, 4 uitrustingniveaus (Argento, Oro Bianco, Oro Giallo en Platino), 9 âbicoloreâ exterieurkleurstellingen, 9 verschillende interieuroutfits en er zijn 7 verschillende aluminium velgen.

Overigens is de populaire Ypsilon grotendeels verantwoordelijk voor het feit dat Lancia in de eerste vijf maanden van dit jaar ruim 60.000 autoâs heeft verkocht. Een stijging van ruim 7% in vergelijking met 2006.

De Lancia Ypsilon Sport MomoDesign is er met de 95 pk sterke 1.4 16v motor die standaard gekoppeld is aan een zesversnellingsbak (optioneel is de DFN gerobotiseerde automatische versnellingsbak beschikbaar). In 10,9 seconden kan de nieuwe Italiaan de sprint naar de 100 km/h klaren en een top bereiken van 175 km/h.

Qua veiligheid mag de nieuwe sportieve âYpâ gerust compleet genoemd worden. Zo beschikt hij over ABS met EBD, voor- en zijairbags en ESP met ASR en Hill Holder. Ook qua uitrusting komt hij niets te kort. Zo behoren onder andere elektrische ramen voor, airconditioning, radio/cdspeler en zogenaamde âfollow me home deviceâ allemaal tot de standaarduitrusting.

Ook is er keus uit een aantal opties waaronder een groot zonnedak, een uitgebreide Hi-Fi installatie en het innovatieve Blue&Me systeem. Dit laatste systeem verhoogt het rijplezier en veiligheid, is zeer eenvoudig in gebruik en deels via spraak te bedienen. Middels Bluetooth technologie kan er handsfree gebeld worden, ontvangen sms-berichten worden hardop voorgelezen en via een usb-aansluiting kan er geluisterd worden naar digitale muziekbestanden. De Lancia Ypsilon Sport MomoDesign staat vanaf 1 juli bij de dealer vanaf ⬠17.795.

Nieuw logo
Op de nieuwe Lancia Ypsilon Sport MomoDesign pronkt het nieuwe Lancia-logo. Het nieuwe logo is ontworpen door RobilantAssociati (een reclamebureau gespecialiseerd in merkenadvies en strategische ontwerpen) en door âLancia Styling Centreâ. Het is een symbool van âverandering in continuïteitâ; een teken uit het verleden gestoken in een modern jasje. Een logo van een merk dat zich richt op toekomstige uitdagingen, maar dat trots is op haar historische identiteit. Het nieuwe logo van Lancia is een zichtbare synthese van traditie en innovatie. Het Italiaanse merk kan terugkijken op een erfgoed dat steeds een bron van inspiratie is geweest in haar streven naar innovatieve, technische oplossingen. Het nieuwe logo bevestigt Lanciaâs traditie middels twee elementen: de kleur blauw âdat als sinds 1911 in het logo verwerkt is- en het schild dat in 1929 werd toegevoegd en dat nu âup to dateâ is gebracht. De belangrijkste veranderingen betreffen het stuurwiel -dat nu een grafisch symbool is geworden- en de vier spaken die nu als twee punten zijn afgebeeld. Deze spelen een belangrijke rol omdat ze de aandacht vestigen op het Lancia logo.