AutoRai

De nieuwe Mazda 2: compact, licht en vriendelijk

(6/22/2007)
De nieuwe Mazda2 is het eerste model van Mazda dat een doorontwikkeling laat zien van de nieuwste generatie Mazdaâs. Met kenmerken als veiliger, lichter en zuiniger voldoet de nieuwe Mazda2 aan alle wereldwijde milieu- en veiligheidseisen en combineert dat met een aansprekend en buitengewoon dynamisch ontwerp en verbeterde rijeigenschappen.

De auto onderscheidt zich daarmee op opvallende wijze in het groeiende B-segment, dat in Europa inmiddels zo'n 25 % van de markt voor nieuwe auto's heeft veroverd.

De nieuwe Mazda2 werd voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Genève afgelopen maart. Het uitstekende totaalpakket van de Mazda2 staat voor een gewaagde breuk met traditionele trends in de automobielindustrie, met name in het subcompactsegment; niet alleen is deze uitvoering bijna 100 kg lichter dan zijn voorganger, hij is ook 40 mm korter. Mazda heeft hiermee het gewicht van deze auto ruim onder de 1000 kg weten te houden, wat bijdraagt aan 15 % minder brandstofverbruik en een vlotte besturing. Ook zijn charismatische ontwerp en hoge veiligheidsniveau maken van de Mazda2 een auto die optimaal aansluit op de eisen van Europese klanten.

De Mazda2 volgt niet blindelings iedere trend. Integendeel, hij verzoent schijnbaar tegengestelde eigenschappen zoals milieuvriendelijkheid, lichtgewicht constructie, compacte vormgeving met onbegrensd rijplezier. Dit model tilt de âZoom-Zoomâ filosofie, die voor het eerst werd geïntroduceerd met de Mazda6, naar een nieuw niveau. Daarmee blijven aspecten als plezier tijdens het rijden en interactie met de auto nog steeds van primair belang, maar is deze filosofie in de nieuwe Mazda2 verbeterd door slimme technische oplossingen en is het gedeeltelijk opnieuw geïnterpreteerd met het oog op de veranderde situatie van het milieu.

De doelstellingen bij ontwikkeling van de Mazda2 waren duidelijk gedefinieerd: laag brandstofverbruik, hoge functionaliteit, gebruiksgemak en de dynamische prestatie-eigenschappen die kenmerkend zijn voor Mazda. Hiervoor werd een fris ontwerp gebruikt waarmee het DNA van het merk nog verder wordt aangescherpt en dat, als échte subcompactauto, een enorme aantrekkingskracht uitoefent.

Op de lijst met eisen stond gewichtbesparing bovenaan als een efficiënte manier om het brandstofverbruik en de CO emissies omlaag te brengen. En ook in dit geval, in het spoor van de trend die de MX-5 roadster inzette, wist Mazda de spiraal van steeds zwaarder wordende auto's te doorbreken. Meer gebruik van staal met hoge treksterkte leidde tot een 'calorieverlaging' van bijna 100 kg. Als gevolg daarvan weegt de nieuwe Mazda2 met 1.3 liter benzinemotor met zijn 930 kg aanzienlijk minder dan een ton (voor de 1.5 liter 935 kg). Het trendbrekende karakter van Mazda2 blijkt ook uit zijn lengte, die nu met 3,885 meter vier centimeter minder bedraagt dan bij de vorige Mazda2. Dankzij de ongewijzigde wielbasis van 2,49 meter biedt het interieur voor zijn compacte afmetingen een royale hoeveelheid ruimte, met een naar verhouding ruim bemeten inhoud van de bagageruimte van 250 liter.

Zelfs stilstaand lijkt de Mazda2 een atleet in de startblokken De voorganger van de nieuwe Mazda2 was hoofdzakelijk gebaseerd op een praktische hoekige vorm. Dit heeft veel voordelen, maar spreekt potentiële kopers gevoelsmatig minder aan. Om voor deze nieuwe generatie een dynamischere vorm te gebruiken combineerden de designers scherp gesneden contouren met zachte overgangen. Dankzij de wigvorm van de auto ontstaat de indruk van atletische beweging, zelfs geparkeerd lijkt de Mazda2 in beweging te zijn. Tegelijkertijd ogen de vormen uitzonderlijk precies. Japanners hebben van oudsher oog voor voorwerpen die schitteren in hun eenvoud. Binnen het thema 'gecoördineerde beweging' combineren de lijnen van de carrosserie met de lichteffecten van de buitenste laag tot rijke en veelzijdige verschijningsvormen.

Met het optionele GT-M pakket kan de sportieve uitstraling van de Mazda2 nog verder worden onderstreept. Zijspoilers, een lagere voorspoiler en een luchtinlaat die onderaan breder is dan bovenaan, verlagen het zwaartepunt van de auto in visueel opzicht. Ook van de bovenste grille is er een speciale sportuitvoering en achterop het dak siert een extra spoiler.

Interieurdesign voor een ruimtelijk gevoel
De richtlijn voor het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Mazda2 was 'een ruimte die beweging uitstraalt'. Anders dan interieurs met platte vlakken vormt de hier gekozen architectuur een combinatie van vertrouwenwekkende degelijkheid met sterke visuele beweging. Door nadruk te leggen op de horizontale vlakken wordt een gevoel van royale ruimtelijkheid opgewekt. Samen met veel ronde elementen zorgt het contrast tussen zilverkleurige accenten tegen de verder donkere achtergrond voor sportiviteit en individualiteit in de cockpit. Net als de Mazda5 is de schakelhendel geïntegreerd in de middenconsole en in deze positie, 38 mm hoger gemonteerd dan in de vorige Mazda2, bijzonder gemakkelijk te bereiken.

Lagere heuplijn verbetert zicht diagonaal naar voren en omlaag Naar de voorzijde van de auto daalt de heuplijn (40 mm lager dan die van het vorige model) en dit zorgt in combinatie met een lagere positie van de buitenspiegels voor beter zicht diagonaal naar voren en omlaag. Dit betekent meer veiligheid tijdens het rijden op smalle wegen en bij het afslaan op kruisingen waar voetgangers kunnen oversteken. Ook bijzonder nuttig in het stadsverkeer is de kleine draaicirkel van 9,8 meter.

Behalve de relatief lange wielbasis van 2,49 meter garandeert ook de slimme indeling van de nieuwe Mazda2 een ruim interieur, ondanks dat de auto korter en lager is dan zijn voorganger. Het resultaat is dat de maximale hoofdruimte van 1.004 mm voorin en 959 mm achterin tot de beste in het segment behoren, net als de Mazda2 schouderruimte van
1.340 mm voorin en 1.300 achterin. De 883 mm beenruimte voor de achterste zitplaatsen van de Mazda2 geven voldoende mogelijkheid om de benen te strekken.

Het interieur van de nieuwe Mazda2 biedt talloze praktische opbergvakken, die met name aansluiten op de eisen van jongere klanten. Standaard is onder meer een dashboardkastje met een open tijdschriftvak voor het opbergen van bijvoorbeeld wegenkaarten. De vloerconsole tussen de stoelen bevat twee bekerhouders met daarachter een tray voor voorwerpen zo groot als een handtas. De opbergvakken in de portieren zijn zo ontworpen dat ze een fles van 0,5 liter en een kaart of tijdschrift van A4-formaat kunnen herbergen.

Gebruik van staal met hoge treksterkte in meerdere opzichten positief Dankzij de geoptimaliseerde constructie van zijn carrosserie en het vaker toegepaste staal met hoge treksterkte is de nieuwe Mazda2 niet alleen bijna 100 kg lichter, maar ook verbeterd wat betreft veiligheid, carrosseriestijfheid en NVH-prestatie, allemaal eigenschappen die normaal extra gewicht betekenen voor een auto. Speurend naar overbodig gewicht hebben de ontwerpers geen enkel deel van de auto overgeslagen. Als gevolg daarvan zijn waardevolle grammen bespaard in de uitlaat- en koelsystemen, de bekabeling en zelfs bij de portierspeakers. Dat resulteerde niet alleen in minder gewicht, maar ook in minder geluid in het interieur. Zo is het geluidsniveau bij 60 km/u slechts 71,1 dBA, een score die tot de beste in het segment behoort. Met een nieuw, geavanceerd vloerdeel streeft Mazda ernaar deze auto voor zijn klasse uitstekende rijeigenschappen mee te geven, gekoppeld aan een hoge stabiliteit op de snelweg en een harmonieuze afstelling van de ophanging. Speciale aandacht werd besteed aan een spontaan en lineair reagerend elektrisch bekrachtigde stuurinrichting. Het gebruik van staal met hoge treksterkte in specifieke delen van de carrosserie garandeert verder optimale geometrie van de voorste McPherson veerpoten en de achterwielophanging met torsie-as.

Benzinemotoren met 75 of 103 pk bij introductie De nieuwe Mazda2 zal bij de marktintroductie in de herfst van 2007 leverbaar zijn met twee typen benzinemotoren. Een 1.3 liter motor die 55 kW/75 pk of 63 kW/86 pk levert en een 1.5 liter motor, die 76 kW/103 pk voortbrengt. Beide benzinemotoren hebben sequentiële kleptiming (S-VT) en geoptimaliseerde uitlaatkleptiming. Daaraan voegt de nieuwe 1.5 liter een variabel inductiesysteem (VIS) toe dat een positief effect heeft op het koppel in het totale toerentalbereik.

Mazda breidt dit motorengamma enkele maanden later uit met een bijzonder zuinige turbodiesel voor de Europese markt. Deze motor behoort tot de CiTD reeks en krijgt een cilinderinhoud van 1.4 liter.

CO emissies voor de 1.3 liter motor omlaag tot 129 g/km Met de twee benzinemotoren die zijn geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijke inwendige wrijving en met zijn carrosserie met uitstekende aerodynamische eigenschappen (Cd = 0,31) is de Mazda2 één van de zuinigste auto's in zijn klasse. Het basismodel met 1.3 liter benzinemotor verbruikt slechts 5,4 liter brandstof per 100 km (gecombineerd), wat resulteert in een gecombineerde CO[2 ]emissiewaarde van 129 g/km.

Voor klanten in Europa is DSC (dynamische stabiliteitscontrole) standaard of als optie leverbaar (afhankelijk van de markt). Het passieve veiligheidssysteem van de auto is gebaseerd op het Mazda Advanced Impact Distribution and Absorption System (MAIDAS), dat de energie van een impact verdeelt volgens nauwkeurig vastgestelde kreukelzones. De crashbestendige passagierskooi van de Mazda2 bestaat rond de B-stijl en in de rolloverbescherming uit staal met ultrahoge treksterkte. De nieuwe Mazda2 is standaard voorzien van zes airbags, twee frontairbags, twee zijairbags voorin en twee gordijnairbags voor de buitenste passagiers.

Anders dan zijn voorganger die werd geproduceerd in het Spaanse Valencia, zal de nieuwe Mazda2 weer in Hiroshima, Japan, worden gemaakt.

De nieuwe Mazda2 in één oogopslag

* Voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Genève maart 2007

* Eerste model van een doorontwikkelde generatie Mazdaâs
* Geheel vernieuwde subcompactauto breekt met trend richting grotere en zwaardere autoâs

* Bijna 100 kg lichter dan zijn voorganger, maar ook 40 mm korter met 3,885 meter (wielbasis bleef gelijk met 2,49 meter)
* Laag brandstofverbruik (tot 15 % minder dan zijn voorganger) dankzij gewicht- en lengtebesparing

* Gebruik van staal met hoge treksterkte heeft voordelen voor gewicht, veiligheid, stijfheid van de carrosserie en NVH prestatie
* Gewicht ruim onder de ton, 930 kg (935 kg voor de 1.5 liter)
* Productie in Hiroshima, Japan

Exterieur

* Design creëert indruk van atletische beweging
* Uitstekend luchtweerstandcoëfficiënt (Cd) van 0,31
* GT-M pakket inclusief zijspoilers, een lagere voorspoiler, een speciaal ontwerp van de bovenste grille en een achterdakspoiler

Interieur

* Bijzonder ruim interieur gezien zijn compacte afmetingen en een naar verhouding royale bagageruimte van 250 liter (VDA)
* Schakelhendel geïntegreerd in middenconsole
* Een 40 mm lagere heuplijn in vergelijking met het voorgaande model en een lagere plaatsing van de buitenspiegel voor beter diagonaal zicht richting voorzijde en omlaag.

* Kleine draaicirkel van slechts 9,80 meter
* Hoofdruimte (1.004 mm voorin, 959 mm achterin) en schouderruimte (1.340 mm voorin en 1.300 mm achterin) behoren tot beste in segment

* Praktische opbergvakken met open tijdschriftvak en vloerconsole
* Minder geluid in interieur (slechts 71,1 dBA bij 60 km/u)
* Stereoinstallatie met MP3-CD afspeelfunctie en AUX-ingang voor externe MP3-spelers

* Uitrusting: leverbaar met 15 of 16 inch aluminium velgen, cruisecontrol, handbediende of automatische airconditioning, elektrisch bediende ramen voorin en achterin, mistlampen, regen- en lichtsensoren, stoelverwarming en lederen stuurwiel met lederen schakelhendelknop, boordcomputer met instelbare snelheidswaarschuwing, Keyless Entry & Start System (afhankelijk van gradatie en markten)

Aandrijflijn

* Benzinemotoren met sequentiële kleptiming (S-VT) met 75, 86 of 103 pk bij introductie: 1.3 liter 55 kW/75 pk en/of 63 kW/86 pk (afhankelijk van de markt) en 1.5 liter 76 kW/103 pk (inclusief variabel inductiesysteem)

* Uitstekend brandstofverbruik (5,4 liter brandstof per 100 km voor de 1.3 l (gecombineerd) en CO emissiewaarden (129 g/km voor de
1.3)

* Zuinige turbodiesel 1.4 liter CiTD aantal maanden later leverbaar

Chassis en veiligheid

* Elektrisch bekrachtigde stuurinrichting
* ABS met EBD en noodremassistentie, DSC leverbaar en TCS voor actieve veiligheid

* Crashbestendige passagierskooi, veiligheidsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers, frontairbags, zijairbags en gordijnairbags voorin, Isofix verankering voor kinderzitje voor passieve veiligheid