GroenLinks
Urgentieprogramma is geen oplossing maar groot onderdeel van het probleem

22 juni 2007

GroenLinks had gehoopt dat het Urgentieprogramma Randstad een enorme kwaliteitssprong in het openbaar zou vervoer zou inluiden en een breuk zou markeren met 'Nederland-Distributieland'. Deze hoop is vervlogen. Het urgentieprogramma is een fantasieloos en ouderwets autoplan. Er wordt ongeveer vijf maal zo veel geld gestopt in wegen, als in openbaar vervoer. Het zal de files niet oplossen, maar op zn best verplaatsen.

Iedere visie op de toekomst van het openbaar vervoer en duurzame mobiliteit ontbreekt.'Economie' wordt door dit kabinet vooral gestimuleerd als het een relatie heeft met de Rotterdamse haven en Schiphol. Dit type werkprojecten krijgt voorrang. Het lijkt het kabinet volledig te ontgaan dat Nederland inmiddels een diensten- en kenniseconomie is.

De kabinetsplannen zullen de klimaatcrisis vergroten. Op deze manier stelt de klimaatdoelstelling van het kabinet in de dagelijkse praktijk weinig voor. Het is tekenend dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat trekker was bij de concrete plannen, die uitgevoerd worden in deze kabinetsperiode. Het ministerie van VROM leidt slechts een discussie over de Randstad in 2040. Maar dan is al het beton en asfalt al gestort.

GroenLinks zal bij de behandeling van het urgentieprogramma komend najaar in de Tweede Kamer voorstellen doen om een veel groter deel van het budget te besteden aan openbaar vervoer. GroenLinks hoopt daarbij op steun van de PvdA en de CU.

Wijnand Duyvendak
---
Gl-persberichten mailing list
Gl-persberichten@list.xs4all.nl
https://list.xs4all.nl/mailman/listinfo/gl-persberichten