Cardoen zal Brilliance niet op Nederlandse automarkt lanceren

25.06.2007 / 15:31 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Trimedia

Trimedia

Persbericht
Antwerpen, 25 juni 2007

CARDOEN ZAL BRILLIANCE NIET OP NEDERLANDSE AUTOMARKT LANCEREN Uit de analyse van de NCAP-crashtest blijkt de wagen onvoldoende veilig

Hoewel de Brilliance met succes de ECE-crashtest ondergaan heeft, blijkt hij nu volgens de strengere NCAP-crashtest onvoldoende veilig. Dit vooral bij een zijdelingse aanrijding ten gevolge van het ontbreken van zijdelingse airbags. Waarom de NCAP-crashtest nu pas gebeurd is, komt omdat de consumentenorganisaties deze test pas doet als de auto vrij te koop is op de markt. De fabrikant was ervan uitgegaan dat de Brilliance 2 à 3 sterren zou halen. Uiteindelijk kreeg hij slechts 1,5 ster. Wettelijk gezien is er geen reden om de Brilliance niet verder te verkopen. De Chrysler Voyager had onlangs hetzelfde resultaat in de NCAP-crashtest en die wordt nog altijd verkocht.

Cardoen vindt de veiligheid van zijn consumenten echter heel belangrijk en stopt dan ook onmiddellijk de verkoop van de Brilliance in België. Tevens ziet Cardoen af van eventuele toekomstplannen om Brilliance op de Nederlandse markt te introduceren. Het wil op die manier ook een krachtig signaal geven aan de Chinese auto-industrie. Enkel als er nieuwe Brilliance modellen komen die veel beter scoren in de NCAP-crashtest, zal Cardoen de invoer hervatten en dit zowel voor België als voor Nederland. De reeds verkochte voertuigen zullen ook door Cardoen teruggenomen worden.

WAT VERDER MET CHINESE VOERTUIGEN?
Sommigen suggereren dat men alle middelen gebruikt om de lancering van Chinese voertuigen in Europa te verhinderen. Door deze strengere NCAP-testen maakt men het wel moeilijk om als nieuw merk op de Europese markt te komen. Maar Cardoen vindt deze evolutie toch positief. Dankzij de strenge Europese normen, zowel qua veiligheid als qua emissie, zijn wereldwijd autofabrikanten aan de slag om auto.s te verbeteren. De Chinese fabrikanten krijgen het op die manier inderdaad moeilijker om snel op de Europese markt te komen. Maar dit kan alleen maar positief zijn voor de consument.

De Brilliance blijkt anderzijds op gebied van design, kwaliteit en rijgedrag wel al op een uitstekend niveau te staan. Het blijft de ambitie van China om uit te groeien tot de beste en grootste autobouwer ter wereld in het volgende decennium. De Chinese autoproducenten zijn erg ambitieus en leergierig en zullen ook voor het veiligheid aspect snel de concurrentie bijbenen.

KEUZE UIT 20 MERKEN
Cardoen biedt aan zijn klanten nog steeds de beste koopjes aan die op de Europese markt te vinden zijn. Tegelijk kijkt Cardoen ook buiten Europa naar interessante merken. Vanaf het moment dat er op de wereldmarkt een nieuw merk is dat goed, zuinig, veilig en voordelig is, zal Cardoen dit ook invoeren. Momenteel zijn dus bij Cardoen, zoals voorheen, de 20 meest bekende merken te koop, zowel nieuwe als bijna nieuwe.

Voor meer informatie kan de pers steeds terecht bij Karel Cardoen op het nummer +32 3 870 75 25 of via K.Cardoen@cardoen.be