Stoplichten oorzaak dode-hoekongevallen


AMSTERDAM, 20070625 -- Na een afname in 2002 neemt het aantal slachtoffers van dode-hoekongevallen de laatste jaren weer toe. Op een kruispunt in Amsterdam (Overtoom - Eerste Constantijn Huygensstraat) vielen deze maand twee slachtoffers, een dode en een zwaar gewonde. Een verkeersdenktank heeft onlangs een nieuwe analyse gepubliceerd en stelt voor verkeerslichten te verwijderen.

Baluw.nl stelt dat verkeerslichten de hoofdoorzaak zijn. Zij verzamelen vrachtwagens, fietsers en anderen bij de stopstrepen, en sturen hen op hetzelfde moment het kruispunt op. Die opeenhoping en de tijdsdruk vormen het gevaar. Een rechtsafslaande vrachtwagenchauffeur moet op tegemoetkomend afslaand verkeer letten, en op alle rechtdoorgaande voetgangers en fietsers. Spiegels en cameras helpen te weinig bij deze zware opgave. De fietsers rijden door, omdat zij geleerd hebben dat zij voorrang hebben.

In twee Nederlandse onderzoeken staat dat het gebeurt met ´rechtsafslaande vrachtwagens die vanuit stilstand optrekken, bijvoorbeeld bij verkeerslichten´ respectievelijk ´veelal bij verkeerslichten.´ Ook vielen de recente dode-hoek slachtoffers bij verkeerslichten: Dam, Westeinde en Overtoom.

Baluw stelt daarom voor, dat de verkeerslichten verwijderd worden. Dan is er geen opeenhoping meer en verspreidt het verkeer zich over het stratennet. Het aantal mensen en voertuigen op een kruispunt is dan zo laag, dat men een-voor-een door kan gaan. Verder moeten rechtsafslaande vrachtwagens voor het kruispunt naar de trottoirband bewegen, voor of achter een fietser, zoals vroeger goed gebruik was. Zo´n situatie is voor de chauffeur goed te overzien. Fietsers moeten de opeenhoping verminderen door voortijdig op te trekken, als de situatie dat toelaat.

Stefan Langeveld van Baluw stelt: ´Het is de hoogste tijd dat men de nadelen van verkeerslichten onder ogen ziet. Wanneer zij verdwijnen zullen de verkeersveiligheid en de doorstroming aanzienlijk beter worden.´





Baluw