Ingezonden persbericht

WINKELIERS MASSAAL OVER OP INTERNET EN SMS

Heeft u weleens een kortingsbon SMS ontvangen van de kledingzaak bij u om de hoek? En staat uw hakkenbar op internet met verzool-aanbiedingen uit de eigen e-winkel? De Nederlandse winkelier heeft internet en SMS gevonden en gaat massaal over op deze nieuwe vorm van communicatie met de klant. In Nijmegen zijn bijvoorbeeld alle winkeliers van de 9-ringstraten in de binnenstad inmiddels aangesloten bij winkelroutes.nl.

De recente prijzenoorlog tussen de grootwinkelbedrijven heeft ook zijn tol geeist onder winkeliers en kleinwinkelbedrijven in de winkelstraten. Door de dalende prijsspiraal is de concurrentie moordend waardoor winkels verdwijnen en het aanbod verschraalt. Bijna een op de vijf winkeliers verwacht dat de continuïteit van het bedrijf binnen een half jaar gevaar loopt als deze prijzenoorlog doorgaat. 31 procent denkt het nog een half jaartje langer uit te kunnen zingen en ziet de continuïteit binnen een jaar gevaar lopen. De prijzenoorlog zal het proces slechts enigszins versnellen, zegt marktonderzoeker Joop Holla van GFK Panelservices. Hij verwacht bijvoorbeeld dat in 2010 een derde van het huidige aantal kleine supermarkten in Nederland is verdwenen.

In een poging om het tij te keren richtte de Amsterdamse oud-winkelier Erik Pot samen met Olof-Jan Smits van The Glitz het platform Winkelroutes op. "Het wordt steeds moeilijker voor winkeliers om de klant naar binnen te krijgen", aldus Pot. Uit onderzoek blijkt dat consumenten aankopen uitstellen tot een geschikte aanbieding voorbij komt. Daarom worden huishoudens ook dagelijks overspoeld met reclame-uitingen van grootwinkelbedrijven. In plastic folie vallen de folders met tientallen tegelijk in de brievenbus van de consument. Tegen dit reclamegeweld kan de kleine middenstander niet op, zo vertelt Pot en hij bedacht, gezien de krappe reclamebudgetten bij de winkeliers nieuwe vormen van reclame. De meeste consumenten (klanten) zitten tegenwoordig op internet en zoeken via prijsvergelijkingsites de meest interessante aanbiedingen op. Maar de winkel om de hoek komt op die sites niet voor. Ook zag Pot dagelijks het aantal consumenten dat mobiel aan het telefoneren was stijgen en zo bedacht hij dat SMS in combinatie met internet ook voor die kleine winkelier om de hoek wat kon zijn. Samen met Smits ontwierp hij een internet site waarop winkeliers zichzelf, hun producten en diensten kunnen presenteren. En dan gaat het met name om aanbiedingen van de winkelier bij jou en mij om de hoek, aldus Smits. Smits richtte in het verleden meerdere internet/telefonie bedrijven op, zoals waarbenik.nl voor locatiebepaling van mobiele telefoons.

Het concept is erop gericht om de klant op de hoogte te brengen van aanbiedingen in de directe omgeving; aanbiedingen van de rijwielhandel, de hakkenbar en de slager. Maar er kan ook gezocht worden op merk. De klant kan zich oriënteren op aanbiedingen via internet en/ of de mobiele telefoon browser (www.winkelroutes.nl) en via SMS kortingsbonnen ontvangen.

Maar de site van winkelroutes biedt nog meer. Via onze merkenroute bijvoorbeeld vindt de winkelende vrouw snel de verkooppunten van bekende en onbekende merken, winkelketens en winkelroutes. Het is met recht de site voor winkelend Nederland.

Winkeliers kunnen gratis hun basisgegevens op de site kenbaar maken zoals adres, telefoonnummer, fax, website, emailadres, openingstijden en een aantal foto's uploaden. Vervolgens kan de winkelier kortingsbonnen aanmaken die door de klant thuis zijn uit te printen of via sms zijn te ontvangen.

Speciaal opgeleide medewerkers van winkelroutes onderhouden het contact met de winkeliers. Zij zorgen ervoor dat het aanbiedingenbestand van de winkelier regelmatig ververst wordt. Tevens organiseren de medewerkers samen met winkeliersverenigingen promotieweken en actieweken. De artikelen die door de winkeliers worden gepromoot, worden dan voorzien van een SHOPPIE freecard waarop het kortingspercentage te zien is. Als de consument het nummer dat op de freecard staat smst, ontvangt hij een kortingsbon. Het overgrote deel van de opbrengst van de sms kortingsacties gaat naar een goed doel dat door de winkeliersverenigingen wordt bepaald.

Momenteel zijn 71.000 van de 128.000 winkels in Nederland via winkelroutes te vinden. Dit zijn winkeliers die voorheen reclame maakten door in het lokale suffertje voor veel geld te adverteren. Nu hebben deze detaillisten ineens een veel grotere doelgroep waaraan ze hun artikelen kunnen promoten. Een revolutionaire stap voor de midden en kleinbedrijf, aldus Pot. Maar wij zijn pas tevreden als 95% van de winkeliers via winkelroutes zijn te vinden. De winkeliers, melden zich simpel en gratis via internet aan om de consument beter te voorzien van locale informatie!

Contactpersoon

Erik Pot

The Glitz B.V.

Postbus 1112

5200 BD 's-HERTOGENBOSCH

T: 06-54667919

E: erik@winkelroutes.nl

I: www.winkelroutes.nl