Gemeente Maastricht

Acht Maastrichtse coffeeshops gaan naar drie 'CoffeeCorners' aan stadsrand

De verenigde coffeeshopbranche en de gemeente Maastricht hebben een akkoord bereikt over de verplaatsing van 8 coffeeshops (van de 15) naar de randen van de stad. Het voorstel voor het realiseren van deze drie 'CoffeeCorners' wordt op 26 juni besproken in de gemeenteraad. In dit voorstel is tevens voldaan aan een raadsbrede wens om nog dit jaar met de werkzaamheden te starten voor een aantal tijdelijke voorzieningen. Door deze verplaatsing kan de overlast beter worden beheerst, op zowel de nieuwe als de blijvende locaties.

CoffeeCorner 'Köbbesweg': De twee cannabisboten aan de Wilhelminakade (Mississippi en Smokey), alsmede de Smurf uit de Hoogbrugstraat gaan naar de Köbbesweg, nabij de A2. Ze komen aan de noordkant van de weg te liggen ter hoogte van het populierenbos dat eigendom is van WZL. Met WZL is een principeovereenkomst bereikt over het gebruik van het terrein. Er zal nieuwbouw gepleegd worden. CoffeeCorner 'de Veyestraat': Cool Running (Brusselsestraat), Blue Dream (Scharnerweg) en Slow Motion (Bourgognestraat) gaan naar de Francois de Veyestraat 9-11 (voormalig KPN-gebouw). Het gebouw is in eigendom van de gemeente, en kan verbouwd worden ten behoeve van de CoffeeCorner. CoffeeCorner 'Brusselseweg': Black Widow (Bosscherweg) en Fantasia (St. Annalaan) gaan naar de Brusselseweg, tegen de spoordijk.

De verplaatsing van de Slow Motion was oorspronkelijk niet opgenomen in het spreidingsplan. Gelet op de uitdrukkelijke wens van de raad is besloten om Slow Motion ook te verplaatsen. De kosten van de verplaatsingen, verbouwingen, nieuwbouw en aanpassingen in de infrastructuur worden volledig gedragen door de Maastrichtse coffeeshopbranche.

Procedure voor de definitieve locaties

De definitieve locaties worden mogelijk dankzij een nieuw bestemmingsplan. Ter voorbereiding van dit bestemmingsplan is het wenselijk een voorbereidingsbesluit te nemen dat op 5 juli 2007 in werking treedt. Bij een bestemmingsplanprocedure hoort een serieuze inspraakprocedure. Bewoners, bedrijven en belanghebbenden krijgen alle ruimte om hun zienswijzen bekend te maken op de daarvoor gebruikelijke wijze. Daartoe zullen zij via de bekende gemeentelijke voorlichtingskanalen worden uitgenodigd.

Maatschappelijke nood maakt versnelde aanpak urgent

De Raad heeft in april de Burgemeester opdracht gegeven om - in afwachting van de definitieve CoffeeCorners - tijdelijke maatregelen te treffen. Reden daarvoor zijn de maatschappelijke risico's verbonden aan de huidige locaties, die door de Raad als onaanvaardbaar en acuut worden beschouwd. De lessen van Volendam, Enschede en Schiphol zijn dat een bestuur moet handelen vóórdat er ongelukken gebeuren. De intensieve bestrijding van de overlast in de binnenstad, met name op plekken waar coffeeshops zijn geconcentreerd, en de overlast van coffeeshops in woonwijken, is op lange termijn niet vol te houden. Het gaat nu al ten koste van het reguliere toezicht in de wijken en de strijd tegen de 300 geregistreerde drugsrunners die volstrekt wetteloos te werk gaan rondom de A2 en aanliggende buurten. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt waarbij de voorgenomen spreiding van de coffeeshops, naar stellige overtuiging van alle betrokken partijen (gemeente, Politie en het Openbaar Ministerie), een aanzienlijk lagere inspanning van de politie zal vergen dan in de huidige situatie.

Als de gemeenteraad het collegevoorstel goedkeurt, kan nog dit jaar gestart worden met de noodzakelijke werkzaamheden (infrastructuur, parkeervoorzieningen, aanrijroutes, portacabins) op de voorziene tijdelijke locaties. Voor de tijdelijke voorzieningen wordt de procedure van art. 17 Wet Ruimtelijke Ordening gevolgd.

Tijdelijke voorzieningen in de buurt van de definitieve

De Burgemeester heeft de Raad voorgesteld om voor praktische en snel te realiseren tijdelijke voorzieningen te kiezen: niet op dezelfde plek als de definitieve CoffeeCorners, maar wel zeer nabij. Dat heeft een aantal voordelen:
- De ervaringen die de stad opdoet met de tijdelijke voorzieningen (verkeersstromen, handhaving en mogelijke overlast) kunnen worden meegenomen in de realisering van de definitieve CoffeeCorners;
- De bezwaren die bewoners, bedrijven en belanghebbenden gaandeweg formuleren zijn richtinggevend voor de definitieve bestemmingsplanprocedure;
- Het handhavingarrangement dat met de buurten wordt besproken, kan door ervaringen en inzichten van betrokkenen, worden geoptimaliseerd. Daarom willen B&W ook vanaf september een intensief overleg met de buurten starten, om heel precies de vinger aan de pols te houden met betrekking tot de ervaringen met de tijdelijke CoffeeCorners. Zouden de tijdelijke CoffeeCorners ver van de voorziene definitieve komen te liggen, gaat alle kennis en ervaring die we de komende jaren opdoen, verloren.

Overlast: bestrijden, voorkomen en meten

Bestrijden: Een handhavingarrangement wordt de basis onder het spreidingsbeleid. In het handhavingsarrangement worden zaken opgenomen als overlast, straatdealen, zwerfvuil en foutparkeren, inclusief de straf- en bestuursrechtelijke sancties. Het handhavingarrangement geldt voor alle coffeeshops, dus ook voor de niet-verhuizenden. Voorkomen: De overtuiging van deskundigen en de ervaringen in Venlo leren dat goed gesitueerde en ingerichte CoffeeCorners stadsbreed de overlast sterk doen dalen en op buurtniveau niet tot meer overlast hoeven te leiden. Inrichting (bv. parkeerplaatsen, verlichting, aanvullende voorzieningen), aanrijroutes (bv. bewegwijzering) en melding van overlast worden in nauw overleg met bewoners, buurtkaders en het Nationaal Comité tegen Drugsoverlast bepaald. Monitoren: Om een objectief beeld te krijgen van de ontwikkelingen in overlast rondom alle coffeeshops (dus ook de niet-verhuizers) wordt op verschillende momenten de komende jaren onderzoek verricht. Het onderzoek maakt gebruik van bewonersenquêtes, observaties, enquêtes bij en tellingen van bezoekers, verkeerstellingen en politierapporten.

Communicatie met belanghebbenden

Voor de realisering van de CoffeeCorners wordt een bestemmingsplanprocedure gevolgd, en daarin komen alle bewoners, buurten, bedrijven en andere belanghebbenden uitgebreid aan het woord. Overlegpunten: handhavingsprioriteiten, randvoorwaarden, overlastbestrijding, inrichting van de CoffeeCorners. De ervaring van het stadsbestuur is dat niet alleen het maatschappelijk draagvlak, maar vooral ook de kwaliteit van een plan aanzienlijk toeneemt als de deskundigheid en ervaring van de meest direct betrokkenen zo maximaal mogelijk wordt meegenomen. De buurtvoorlichting in vier verschillende wijken (Vinkenslag, Heugem, Oud-Caberg en Sint-Maartenspoort) start op 18 juni aanstaande. Bewoners krijgen daarvoor vandaag, 14 juni een brief.