Ministerie van Verkeer en Waterstaat

NS Reizigers

Directie Aan de vertegenwoordigers van de consumentenorganisaties in het Locov Hoofdgebouw IV Laan van Puntenburg 100 Postbus 2025 3500 HA Utrecht Nederland www.ns.nl

Datum 4 april 2007 Telefoon 030 - 235 7010 Ons kenmerk CC/PA/KK-394 Telefax 030 - 235 6193 Onderwerp Besluit dienstregeling 2008; basisuurpatroon E-mail kees.kort@ns.nl

Geachte dames en heren,

Hierbij zeggen wij u dank voor uw advies d.d. 14 maart 2007 (kenmerk Locov 2007/052) betreffende het basisuurpatroon van de dienstregeling 2008. Wij spreken onze waardering uit over de constructieve voorstellen en suggesties die u in uw advies doet.

Hierna informeren wij u over ons besluit dat wij mede op basis van uw advies hebben genomen. Wij hanteren hierbij de volgorde zoals opgenomen in uw advies.

Besluiten uitwerking basisuurpatroon dienstregeling 2008


1. Ontwerp 2007: fasering 2008
1.1. Gooilijn

Ons voorgenomen besluit
Per 9 december 2007 gaan ook Intercity-treinen stoppen op station Hilversum; dit is mogelijk, omdat het hiervoor benodigde extra perron dan gereed is. Omdat Hilversum een Intercity-verbinding krijgt met Amsterdam Centraal, zal de huidige sneltrein van Amersfoort Vathorst naar Amsterdam Centraal gewijzigd worden in een stoptrein/Sprinter; hierdoor wordt de stoptreinfrequentie tussen Hilversum en Amsterdam Centraal verhoogd van 2x naar 4x per uur.

Uw advies
U adviseert positief met betrekking tot de Intercity-stops te Hilversum. Daarbij vraagt u te zoeken naar oplossingen om de reistijd Baarn ­ Amsterdam (ca 700 reizen/dag) terug te brengen, bijvoorbeeld door de Intercity te Baarn te laten stoppen, of de Sprinter in Hilversum beter aan te laten sluiten op de Intercity richting Amsterdam.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358 Postbank 2318082 Rabobank Utrecht 10.09.16.880

Ons kenmerk CC/PA/KK-394
Pagina 2/9

Ons besluit
Het huidige ontwerp 2008 voor de Gooilijn is het resultaat van het optimaliseren van de vervoersstromen vanaf Amersfoort, Utrecht richting Flevoland, Amsterdam Centraal en Schiphol vice versa.
Het inlassen van een extra stop te Baarn van de Intercity Amsterdam naar Amersfoort vice versa is per saldo niet klantattractief, omdat dan een veel zwaardere stroom doorgaande Intercity-reizigers (28.000 reizen per dag) gedupeerd wordt met een rijtijdverlenging van enkele minuten.
Voor het bieden van een betere aansluiting te Hilversum vanuit Baarn op de intercity naar Amsterdam moet de patroontijd van de stoptrein Amersfoort ­ Amsterdam met ongeveer een kwartier verschuiven. Het verschuiven met een kwartier is uit logistieke overwegingen niet mogelijk, evenals het feit dat een grotere groep klanten gedupeerd wordt: Op het traject Utrecht - Hilversum zullen de Sprintertreinseries 5700 (Sprinter Utrecht-Leiden) en 4900 (Intercity Utrecht - Almere Oostvaarders) kort achter elkaar rijden en ontstaat een veel slechtere verdeling over het uur, in plaats van de gewenste kwartierligging. Desgewenst kunnen wij de logistieke (on)mogelijkheden zoals boven geschetst toelichten in het komende Thema-overleg Dienstregeling.

Wij besluiten conform het voorgenomen besluit.


1.2. Hoornlijn en nieuwe stations Amsterdam Sloterdijk Hemboog en Purmerend Weidevenne

Ons voorgenomen besluit
Per 9 december 2007 worden de stations Purmerend Weidevenne en Amsterdam Sloterdijk Hemboog geopend. Dit biedt de mogelijkheid om de treindienst op de Hoornlijn aan te passen en de frequentie voor diverse reisrelaties te verhogen. Tussen Enkhuizen, Hoorn en Amsterdam Centraal rijdt in de spits vier keer per uur een Intercity. In de daluren gaat 2x per uur een Intercity rijden. Tussen Hoorn Kersenboogerd, de Hemboog en Schiphol/Hoofddorp gaat twee keer per uur een Sprinter rijden.
Genoemde wijzigingen zijn overeengekomen met de regionale overheden in Noord-Holland.

Uw advies
U adviseert positief met betrekking tot de aanpassingen Hoornlijn, daarbij adviseert u vóór ingangsdatum van de dienstregeling ter plaatse een schouw uit te voeren. Tevens adviseert u een informatieplan op te stellen voor reizigers te station Sloterdijk in het geval van treinuitval op de Hemboog. Reden is de loopafstand tussen de Hemboogperrons, en de "traditionele" perrons van Sloterdijk.

Ons besluit
Wij nemen uw advies betreffende het vooraf schouwen over, lering trekkend uit de indienststelling van de viersporigheid Utrecht ­ Amsterdam Bijlmer Arena. Wij hebben met ProRail duidelijke afspraken gemaakt over de voortgang én informatievoorziening over de realisatie van de infrastructuur.
Mocht NS op basis van deze afspraken formeel geïnformeerd worden over afwijkingen op de nu voorziene planning dan zullen wij ons beraden op de dan ontstane situatie en mogelijke consequenties en u hierover zo spoedig mogelijk informeren. Kort voorafgaand aan de eerste ritten met reizigers zullen wij ons er ook zelf van vergewissen dat onze klanten de nieuwe stations op een veilige en comfortabele wijze kunnen gebruiken.

Ons kenmerk CC/PA/KK-394
Pagina 3/9

Het door u gevraagde informatieplan voor reizigers op station Amsterdam Sloterdijk indien sprake is van uitval van treinen via de Hemboog, zullen wij opstellen. Ook zullen wij voor onze klanten door een goede informatievoorziening waarborgen dat reizigers goed gebruik kunnen maken van de verschillende perrons, ook in verstoorde situaties. Overigens merken wij hierbij op dat de "kale" loopafstand naar de Hemboogperrons vanaf de stationshal 150 meter bedraagt, hetgeen 3 minuten vergt.


1.3. Gefaseerde invoering HSL-exploitatie In de adviesaanvraag hebben wij u de verwachtingen voor wat betreft het internationale treinvervoer geschetst, als uitgangspunt voor onderstaande aanpassingen in de binnenlandse treindienst. Deze adviesaanvraag betreft de binnenlandse treindienst en daarom niet de treindienst van en naar het buitenland. Bij het bovenstaande merken wij op dat aanpassingen van het internationaal vervoer wel aanleiding zijn de binnenlandse treindienst daarop aan te passen.
Over het buitenlandse treinvervoer overlegt NS Internationaal met de consumentenorganisaties op grond van het Europese Reizigerscharter. Daarnaast overlegt Hispeed voor het binnenlands deel in Locov-verband. In de Locov-vergadering van 12 april a.s. zal Hispeed aangeven welk product zij de klant wil bieden op het binnenlandse traject.

In uw advies geeft u aan dat u adviseert de Beneluxdienst op de huidige route te willen handhaven. Wij zien hiertoe geen reden: in onze adviesaanvraag over de dienstregeling
2007 hebben wij al aangegeven dat met de komst van de HiSpeed- treinen en de Thalys parallel het aanbod op het Hoofdrailnet en de Beneluxtrein wordt aangepast. In de nieuwe opzet bieden wij de binnenlandse reizigers met het nieuwe treinaanbod van HiSpeed een uitstekende dienstverlening. Daarbij hebben wij u in deze adviesaanvraag (zie hieronder) maatregelen voorgelegd om die de `ontbrekende schakels' als gevolg van de komst van HiSpeed en het wegvallen van de Beneluxtreinen voor de binnenlandse reizigers te compenseren.


1.3.1 Dordrecht - Roosendaal

Ons voorgenomen besluit
De binnenlandse functie van de vervallen internationale trein naar Brussel compenseren door een extra prestatie in de binnenlandse Intercitydienst tussen Dordrecht en Roosendaal, resulterend in een halfuurdienst in de Intercity Vlissingen-Roosendaal-Dordrecht-Den Haag- Amsterdam.

Uw advies
U heeft zich in uw advisering gericht op het handhaven van de Beneluxdienst en ons specifiek advies op bovengenoemd voornemen gegeven.

Ons besluit
Wij besluiten conform het voorgenomen besluit. Het is voor ons van belang tijdig compenserende maatregelen voor het binnenlands deel te treffen.


1.3.2 Amsterdam ­ Den Haag

Ons voorgenomen besluit
Het in exploitatie nemen van de eerste HiSpeed-treindiensten leidt in 2008 tot een aanpassing van de Intercitydienst Den Haag Centraal ­ Amsterdam: (snelste) reistijden en overstappen blijven behouden (te Leiden ontstaat een extra overstapmogelijkheid in de

Ons kenmerk CC/PA/KK-394
Pagina 4/9

relatie Schiphol ­ Den Haag HS), alleen de frequentieverdeling op de stopstations tussen Amsterdam Centraal en Schiphol verslechtert.

Uw advies
U heeft zich in uw advisering gericht op het handhaven van de Beneluxdienst en ons specifiek advies op bovengenoemd voornemen gegeven.

Ons besluit
Wij besluiten conform het voorgenomen besluit.


2. Aanvullende verbeteringen in de Dienstregeling 2008
2.1. Nachtnet Brabant

Ons voorgenomen besluit
Met de provincie Noord-Brabant vinden momenteel gesprekken plaats over een aanvullend contract voor de exploitatie van een nachtnet: extra nachttreinen tussen de Randstad en Brabant in de donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht. Het nachtnet van de Randstad wordt vanaf Rotterdam en vanaf Utrecht richting Eindhoven doorgetrokken. Voorzien is te stoppen te Breda ­ Tilburg ­ Eindhoven ­ Den Bosch en mogelijk te Dordrecht. Vooralsnog wordt uitgegaan van een proefperiode van drie jaar.

Uw advies
U ziet dit voornemen als een uitstekend initiatief en bent voorstander van het opnemen van station Dordrecht in het Brabantse nachtnet.

Ons besluit
Na het afronden van de definitieve afspraken tussen de provincie Noord-Brabant en NS, zullen we het Nachtnet Brabant als patroon indienen bij ProRail. Vervolgens kan de logistieke uitwerking plaatsvinden van het inleggen van deze treindienst in nachtelijke uren. Dan wordt ook duidelijk welke (on)mogelijkheden er zijn voor de combinatie nachttreinen en nachtelijke werkzaamheden op deze trajecten.

Voor wat betreft het bedienen van station Dordrecht: NS is hiertoe bereid mits de provincie Brabant en gemeente Dordrecht hierover overeenstemming bereiken.


2.2 Lijnvoering Zeeland

Ons voorgenomen besluit
Na overleg met de provincie Zeeland is het oorspronkelijke voorstel, zoals voorzien in de fasering van Ontwerp 2007, aangepast tot twee keer per uur doorgaande treinen Vlissingen ­ Randstad, die beiden op alle haltes in Zeeland stoppen.

Uw advies:
U bent verheugd over het open blijven van de stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke. Voor een klantattractievere dienstregeling adviseert u een alternerende bediening.

Ons besluit
In een langdurig en intensief overleg met onder andere de provincie Zeeland zijn wij gezamenlijk tot deze uitwerking gekomen. Een belangrijk criterium bij deze keuze was het

Ons kenmerk CC/PA/KK-394
Pagina 5/9

bieden van een heldere en transparante dienstregeling. Een variant met alternerende bediening biedt geen helder en transparant product, omdat Intercity's niet steeds dezelfde halteplaatsen kennen. Ook op de verbindingen tussen de (stop)stations onderling ontstaat dan geen heldere en transparante dienstregeling, maar ontstaan overstappen met reistijdverlenging tot maximaal een half uur.

Wij besluiten conform het voorgenomen besluit.

2.3 Laan van Nieuw Oost Indië

Ons voorgenomen besluit
Consequente bediening van station Den Haag Laan van NOI met de sneltrein Dordrecht/Breda ­ Amsterdam Centraal, ongeacht vakantie-, weekend- of avonddienstregeling.

Uw advies:
U adviseert positief vanwege de toegenomen transparantie van de dienstregeling.

Ons besluit
Wij besluiten conform het voorgenomen besluit.


3 Reistijdverbeteringen

3.1 IJsselbrug Zwolle en aansluitingen Kamperlijn

Ons voorgenomen besluit
De openingstijden van de IJsselbrug bleken met 2 minuten terug te brengen, waardoor alle Intercity's op de verbinding Amersfoort ­ Zwolle ­ Leeuwarden/Groningen alsook de stoptrein Amersfoort ­ Zwolle 2 minuten te versnellen zijn: de aankomst- en vertrektijden te Amersfoort blijven ongewijzigd, in noordelijke richting worden de aankomsttijden in Zwolle en op de trajecten naar Leeuwarden en Groningen twee minuten vervroegd. In zuidelijke richting zijn de vertrektijden tussen Zwolle en Leeuwarden en Groningen 2 minuten later. Met deze nieuwe tijden zijn betere aansluitingen te Zwolle te realiseren: door de spoorlijn van/naar Kampen 16 minuten "op te schuiven" ontstaan op vrijwel alle overstaprelaties kortere overstaptijden.

Uw advies:
U adviseert positief, met de vraag het voorstel eerder dan dienstregeling 2008 in te voeren.

Ons besluit
Wij besluiten conform het voorgenomen besluit voor 2008, en zullen - conform uw advies- het voorstel al medio 2007 implementeren in de huidige dienstregeling.

3.2 Gedifferentieerde toepassing plannormen

Ons voorgenomen besluit
In 2007 wordt een pilot ondernomen om te kijken of op minder drukke dubbelsporige baanvakken in de richting van de "knopen" af (zogenaamde "uitloopbaanvakken") met minder dan de vereiste 5% rijdtijdspeling genoegen kan worden genomen. De evaluatie van de pilot op het traject Zwolle ­ Leeuwarden/Groningen moet aantonen wat de consequenties

zijn van de pilot op ondermeer klanteffecten (reistijd, punctualiteit) en uitvoerbaarheid en bijstuurbaarheid.

Ons kenmerk CC/PA/KK-394
Pagina 6/9

Op basis van de evaluatie wordt besloten of en hoe de pilot wordt voortgezet, en of en hoe het gedifferentieerd toepassen van plannormen in de dienstregelingstructuur 2008 ook op andere trajecten toegepast zal worden.

Uw advies
U onderschrijft ons voorstel, en vraagt daarnaast aandacht voor de effecten van de ideeën voor gedifferentieerde toepassing van plannormen op aansluitingen.

Ons besluit
Wij hopen binnenkort de evaluatie van de pilot af te ronden en deze resultaten met u in het Thema-overleg Dienstregeling te delen. Vervolgens doen wij eventuele voorstellen voor verdere toepassingen.

3.3 Gefaseerde invoering Betuweroute-exploitatie

Ons voorgenomen besluit
Door het herrouteren van de goederentreinen Rotterdam ­ Utrecht ­ Arnhem naar de Betuweroute zal de Intercity van Leiden naar Utrecht alleen in oostelijke richting geen hinder meer ondervinden van een goederentrein tussen Woerden en Utrecht. De reistijd van Leiden naar Utrecht zal daardoor met 3 minuten afnemen. Ook Intercity's tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam profiteren van 1 minuut rijtijdversnelling, die echter resulteert in een langer stationnement te Utrecht, zodat alleen reizigers met herkomst of bestemming Utrecht deze minuut reistijdwinst kunnen incasseren.

Uw advies
U gaat niet expliciet in op ons voornemen.

Ons besluit
Gezien het positieve effect op de reistijd voor onze klanten en de verder gelijkblijvende uitvoerbaarheid besluiten wij conform het voorgenomen besluit.


4. Capaciteitsconflicten

4.1 Amsterdam Oostzijde

Ons voorgenomen besluit
Tijdens de detailuitwerking van de dienstregeling op de beschikbare infrastructuur is in 2008 een conflict gesignaleerd tussen de Intercity Amsterdam ­ Amersfoort en een goederentrein. Om dit conflict op te lossen is het nodig de Intercity één minuut eerder uit Amsterdam te laten vertrekken, waardoor de reistijd Amsterdam ­ Amersfoort met één minuut toeneemt.
Wij zijn niet akkoord met dit voorstel en zijn voornemens in de capaciteitsaanvraag Basisuurpatronen aan ProRail de oorspronkelijke onvertraagde uitwerking aan te vragen. ProRail zal dan een oplossing voor het conflict moeten aangeven.

Uw advies
U ondersteunt ons voorstel.

Ons besluit
Wij dienen de capaciteitsaanvraag conform het voorgenomen besluit in.

Ons kenmerk CC/PA/KK-394
Pagina 7/9

4.2 Baarn

Ons voorgenomen besluit
Na infrastructurele werkzaamheden te Baarn is vanuit ProRail aangegeven dat de toegestane snelheid op dit traject naar 80 km/u dient te worden verlaagd. De fysieke infrastructuur staat 110km/u toe, maar deze snelheid kan niet met het huidige veiligheidssysteem ATB worden afgedwongen. Van oudsher werd en wordt in dergelijke gevallen (waarvan er veel meer in Nederland zijn) het niet overschrijden van de toegestane snelheid door de machinist bewaakt.
De consequenties van het ProRail-voorstel betekent dat alle Intercity- treinen tussen Hilversum en Amersfoort 1 minuut langer onderweg zijn, of een te krappe rijtijdspeling krijgen, waardoor de punctualiteit onder druk komt te staan. Geen van beide oplossingen is voor ons acceptabel.
Wij zijn voornemens in de capaciteitsaanvraag Basisuurpatronen aan ProRail de oorspronkelijke onvertraagde uitwerking aan te vragen.

Uw advies
U ondersteunt ons voorstel. Daarbij geeft u aan het initiatief te nemen om deze kwestie bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan te kaarten.

Ons besluit
Wij besluiten conform het voorgenomen besluit.


5. Verder gewenste verbeteringen
In aanvulling op de adviesaanvraag doet u een aantal aanvullende suggesties.
5.1. Bediening Amsterdam Zuidoost

Uw advies:
U adviseert deze bediening structureel te verbeteren door ieder kwartier een Intercityverbinding met Utrecht te bieden.

Ons besluit:
Wij nemen uw advies over, maar maken het voorbehoud dat op dit moment nog niet zeker is of en hoe deze bediening daadwerkelijk in dienstregeling 2008 geïmplementeerd kan worden. Wij zullen deze aanpassing nog moeten toetsen aan -de uitgangspunten voor een robuust en punctueel ontwerp, het maakbaar zijn op de beschikbare infrastructuur (waarbij de al bestaande treindiensten niet geschaad worden) met de beschikbare productiemiddelen materieel en personeel. Wij zullen u over de uitkomsten informeren.

5.2. Haarlem ­ Amsterdam ­ Utrecht:

Uw advies:
U adviseert ons dringend deze verbinding te verbeteren, met in volgorde van voorkeur de volgende oplossingsrichtingen:
herstellen rechtstreekse Intercity-verbinding koppelen stoptreinen/Sprinters tot een doorgaande verbinding Haarlem ­ Amsterdam-ZuidOost en verder. U geeft ons voorts de overweging mee de frequentie op het traject Haarlem ­ Amsterdam te verhogen.

Ons kenmerk CC/PA/KK-394
Pagina 8/9

Onze overwegingen:
De dienstregeling 2008 voor deze stations is gelijk aan de dienstregeling van 2007. Voor wat betreft de overwegingen en de keuze van deze lijnvoering verwijzen wij naar de gegeven toelichting in de adviesaanvragen en besluiten met betrekking tot dienstregeling 2007. De eerste analyseresultaten betreffende het functioneren van de dienstregeling 2007 in de praktijk sterken ons in de gemaakte keuze. Helaas is het zo dat het vervallen van de doorgaande verbinding vanuit Haarlem richting Amsterdam ZuidOost/Utrecht en verder een verslechtering voor een aantal reizigers betekent. Tegenover die verslechtering plaatsen wij een aantal verbeteringen: Station Amsterdam Sloterdijk is 6 x per uur bereikbaar (was 4 x per uur in 2006); betere tijdligging van de treinen over het uur tussen Haarlem en Amsterdam; nu 4 reismogelijkheden per uur richting Utrecht (was 2x per uur rechtstreeks). hogere punctualiteit op het traject Haarlem ­ Amsterdam, dankzij het feit dat treindiensten van en naar Haarlem een vrije baan krijgen op de complexe ­ daarmee verstoringsgevoelige ­ knoop Amsterdam Centraal.

De eerste resultaten van de nieuwe dienstregeling laten per saldo een positieve ontwikkeling zien van punctualiteit én reizigersgroei. De punctualiteit van het knooppunt Amsterdam Centraal is met ruim 2,5% verbeterd. Op de verbeterde relatie Haarlem ­ Amsterdam Sloterdijk constateren we de eerste maanden van de nieuwe dienstregeling een reizigersgroei van ruim 13 % vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Op de relatie Haarlem ­ Amsterdam Centraal is dit circa 8%. De groei van het aantal reizigers tussen Haarlem en Utrecht is circa 5%. De landelijke reizigersgroei is gemiddeld 5% in deze periode. Onze eerste conclusie is dat het effect van de veranderde dienstregeling op deze corridor per saldo positief is.

Ons besluit
Op basis van de eerste analyseresultaten van dienstregeling 2007 zien wij geen aanleiding onze eerdere keuze op deze corridor voor 2008 bij te stellen. Uw vraag over frequentieverhoging op de lijn Haarlem ­ Amsterdam zullen wij betrekken bij de bredere afweging die voor deze verbinding gaat spelen in de periode vanaf 2009.

5.3. Intercity en Sprinter Den Haag ­ Gouda:

Uw advies:
U adviseert de uitsnijdingsperioden van de Sprinter gelijk te maken aan die van de Intercity.

Onze reactie:
Op een eventuele verruiming van de bedieningstijden van de Sprinters tussen Den Haag en Gouda komen wij terug in de adviesaanvraag voor de 7 x 24 uursuitwerking.

5.4. Status Woerden en Zoetermeer:

Uw advies:
U adviseert met klem deze stations opnieuw de Intercity-status te geven.

Onze overwegingen
De dienstregeling 2008 voor deze stations is gelijk aan de dienstregeling van 2007. Voor wat betreft de overwegingen en de keuze betreffende de bediening van deze twee stations

verwijzen wij naar de gegeven toelichting in de adviesaanvragen en besluiten in het kader van de dienstregeling 2007. Wel hebben wij inmiddels de beschikking over de eerste

Ons kenmerk CC/PA/KK-394
Pagina 9/9

analyseresultaten van de dienstregeling 2007 in de praktijk. Deze resultaten sterken ons in de gemaakte keuze:
Op de corridor Den Haag ­ Gouda ­ Utrecht hebben wij in de lijnvoering de keuze gemaakt voor een heldere, snelle kwartierdienst voor Intercity's én Sprinters. Naast verbeteringen voor veel reizigers constateerden wij dat sommige reisrelaties van en naar de stations Zoetermeer en Woerden verslechterden. In onze prognoses ­ en de daarop gebaseerde afwegingen ­ hadden wij daarom al rekening gehouden met enig verlies van het aantal reizigers op deze stations.
Station Woerden is de eerste maanden van de nieuwe dienstregeling 3,5% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal reizen vanuit Zoetermeer in oostelijke richting is met 13% gegroeid (wegens het uitblijven van RandstadRail is geen correcte vergelijking te maken voor "westelijk" georiënteerde reizigers in Zoetermeer). Landelijk is de groei in deze periode 5%. Vooral het onverwacht hoge groeicijfer van Zoetermeer geeft aan dat de reizigers prijs stellen op de heldere kwartierdienst richting Gouda ­ Utrecht, ondanks soms een extra overstap.
Deze cijfers sterken ons in de eerder gemaakte keuze betreffende de lijnvoering op deze lijn.

Ons besluit
Gegeven de eerste analyseresultaten zien wij geen aanleiding onze eerdere keuze op deze corridor voor 2008 bij te stellen.

5.5. Leeuwarden ­ Zwolle:

Uw advies:
Een frequentieverhoging is zeer wenselijk voor de stoptreinstations tussen Leeuwarden en Meppel.

Ons besluit:
Met de provincie Friesland zijn afspraken gemaakt voor een aantal extra stoptreinen in de spits tussen Wolvega en Leeuwarden. In de adviesaanvraag voor de 7 x 24 uursuitwerking komen we terug op het precieze voorstel voor de stoptreinen en de samenhang met de doorgaande treinen van en naar Zwolle.

Wij vertrouwen erop u met bovenstaande toelichting ons besluit over de basisuurpatronen voldoende te hebben toegelicht.

Met vriendelijke groet,
Drs J.P.B. Huberts
Directievoorzitter