26.06.2007 / 09:17 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Stichting otterstation nl.

Stichting otterstation nl.

Zelfde traject A-7 wordt opnieuw otter noodlottig

Historisch onderzoek toont noodzaak van uitbreiding 'robuuste verbindingszônes' in Friesland

Nijbeets, 26 juni 2007 - Opnieuw is er langs de A-7, op het traject Terwispel - Frieschepalen, een otter in het verkeer gesneuveld. De otter werd vorige week donderdag gevonden door een plaatselijke bewoner bij de afslag naar Nijbeets. Niet ver daar vandaan werd in 2005 een otter dood aangetroffen op de A-7 bij Frieschepalen. Historisch onderzoek wijst uit dat er vooral in dit gebied veel otters zijn doodgereden in het verkeer. Van de 32 Friese verkeerslachtoffers in de periode tussen 1965 en 1988 vonden hier maar liefst
13 otters (41 % !) de dood. Van de drie otters die sinds de herintroductie in Friesland zijn dood gereden, zijn er in korte tijd twee in dit zelfde gebied overreden (zie kaart(1)). Deze feiten tonen aan dat het gebied van groot belang is als verbindingszône tussen de potentiële leefgebieden van de otter. De Stichting Otterstation Nederland (SON) te Leeuwarden is van mening dat er zo spoedig mogelijk veilige passages onder de A-7 moet gaan komen ter hoogte van het Koningsdiep en de Nieuwe Vaart. De door de overheid geplande 'Robuuste Verbindingszône' is volgens de SON onvoldoende om in Friesland de otter definitief terug te laten keren. Een 'Robuuste Verbindingszône' via dit gebied is volgens de stichting eveneens noodzakelijk.

De otter die dood aangetroffen werd, was een jong vrouwtje, dat hoogstwaarschijnlijk afkomstig is uit het herintroductie gebied de Weerribben. DNA onderzoek zal dit nog moeten uitwijzen. Het is bekend dat otters er vroeger vaste trekroutes op nahielden om van het ene naar het andere gebied te komen. Eén van die trekroutes betrof het riviertje de Tjonger onder Heerenveen richting Gorredijk en vandaar via het wijkengebied naar Koningsdiep en Nieuwe Vaart. Het Koningsdiep eindigt nu blind op de A-7, maar liep vroeger door en ging over in het Ouddiep. Verder oostelijk via het Fochteloërveen was er een trekroute richting de Groningse meren. Aan de andere kant van de A-7 is nog steeds het restant van het Ouddiep te vinden dat dienst deed als trekroute richting de Deelen en Oude Venen bij Eernewoude.

Nieuwe otters vinden oude trekroutes
Het is zonder meer opmerkelijk te noemen dat de nakomelingen van de uitgezette otters de oude trekroutes terug weten te vinden, zelfs nu er zoveel in het landschap veranderd is. Dit was ook het geval tijdens de herintroductie van otters in Zweden. Bekend was dat de otters die daar van nature voorkwamen, opmerkelijke trekroutes hadden om van het ene meren gebied naar het ander te komen. Zo op de kaart te zien, leken er meerdere mogelijkheden te bestaan, maar de otters kozen slechts een gering aantal vaste routes. Vele jaren daarna, nadat de otter hier was uitgestorven, werden in het zelfde gebied otters van de Noorse kust uitgezet die het gebied uiteraard niet kenden. Vrij snel begonnen ook deze otters gebruik te maken van de zelfde historische trekroutes.

Werkgroep Otters Friesland
De Stichting Otterstation Nederland acht het noodzakelijk dat de Werkgroep Otters Friesland (WOF) weer nieuw leven ingeblazen wordt. Deze werkgroep werd in de tachtiger jaren van de vorige eeuw op initiatief van it Fryske Gea en de Stichting Otterstation Nederland opgericht ter verbetering van het leefmilieu van de otter in Friesland. De WOF kwam met vele concrete voorstellen, waarvan er ook velen zijn uitgevoerd. Het otterproject in de Oude Venen is het meest bekende voorbeeld. Minder bekend is dat de WOF met een vooruitziende blik het voor elkaar heeft gekregen om een ottertunnel aan te laten leggen onder de A-7 ter hoogte van het Koningsdiep. Om deze otter tunnel door otters te laten gebruiken zal er echter een goede aansluiting moeten plaatsvinden op het Koningsdiep enerzijds en het Ouddiep anderzijds. Er is momenteel geen goede verbinding met de tunnel, waardoor deze niet door otters gevonden kan worden. De meest recente A-7 verkeerslachtoffers kwamen bij de weg aan, konden de tunnel niet vinden en zijn via de sloten, die parallel langs de weg lopen, gaan zoeken naar een goede plaats om de weg over te steken. Die vonden zij helaas niet. In de aansluiting op de tunnel zal ook de brug over de nabij gelegen Nieuwe Vaart betrokken moeten worden, aangezien hier in het verleden ook diverse otters zijn overreden.

Nadere informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij:

Addy de Jongh, directeur Stichting Otterstation Nederland: tel. 06 16 608 604


1. (1) Interactieve digitale kaart met historische en recente verkeersslachtoffers:

www.trackonmap.com/verkeersslachtoffers.asp


2. foto van de overreden otter bij Nijbeets:

www.trackonmap.com/foto.asp

De foto is vrij te downloaden en te gebruiken


3. Door de overheid voorgestelde 'Robuuste Verbindingszône' voor Friesland:

www.trackonmap.com/kaart2.asp


4. Door de SON voorgestelde 'Robuuste Verbindingszônes' voor Friesland:

www.trackonmap.com/kaart1.asp

N.B. Het is van internationaal belang dat er ook verbindingen richting Duitsland gerealiseerd worden.