Nieuwe, onafhankelijke uitgave voor gevers aan goede doelen

26.06.2007 / 10:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Lenthe publishers

Lenthe publishers

PERSBERICHT

Nieuwe, onafhankelijke uitgave voor gevers aan goede doelen

AMSTELVEEN (26 juni) - Gevers aan goede doelen in Nederland worden vanaf vandaag op journalistieke en onafhankelijke wijze geïnformeerd en geïnspireerd door 'Doelbewust'. 'Doelbewust'is de naam van een maandelijkse, gratis email-nieuwsbrief en een interactieve website (www.doelbewust.net). Consumenten vinden in de nieuwsbrief en op de website nieuws, achtergrond en praktische informatie over schenken aan goede doelen en over vrijwilligerswerk.
8)'Doelbewust' is een initiatief van Lenthe Publishers in Amstelveen. Deze onafhankelijke uitgeverij houdt zich al meer dan tien jaar intensief bezig met de ontwikkeling en productie van media voor de filantropische en culturele markt. Zo is Lenthe onder andere uitgever van de Goede Doelengids, Matching (over Economie & Cultuur), Sponsor Magazine en FM (vakblad voor bestuurders in de filantropische sector). Belaagd door goede doelen
Uitgever Edwin Venema over 'Doelbewust': 'Nederland is een vrijgevig land. Maar veel burgers hebben het gevoel dat zij steeds meer belaagd worden door goede doelen: door de brievenbus, op straat en telefonisch. Allemaal proberen zij hun donateurs en de zwevende gevers aan te spreken. Er zijn echter veel vragen waarop lang niet altijd een duidelijk antwoord komt: kan het niet een beetje minder? Wat gebeurt er nu precies met mijn geld? Hoe zit dat ook alweer met die directiesalarissen? Waar moet ik aan denken bij schenkingen? Wie ziet de bomen in het goede doelenbos nog?' Objectief & inspirerend
Uitgever Venema: 'Er is bij gevers een groeiende behoefte aan heldere, objectieve informatie over de steunwaardigheid van goede doelen. Dat wil zeggen: geen media die alleen een goed nieuws-show brengen. Met Doelbewust creëren wij een nieuw, onafhankelijk platform dat de gevers van Nederland zowel moet informeren als inspireren. Op een journalistieke en onafhankelijke wijze praat de redactie consumenten bij over allerlei soort onderwerpen die te maken hebben met geven aan het goede doel. Maar ook geven we veel voorbeelden van hoe gevers zelf een bijdrage kunnen leveren aan een betere samenleving. Bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk.'

Gratis
Een abonnement op de maandelijkse e-mailnieuwsbrief Doelbewust is gratis. Uitgever Venema: 'Het gaat om een laagdrempelige uitgave met een zo groot mogelijk bereik. De inkomsten komen van adverteerders die geïnteresseerd zijn in contact met de gevers van Nederland, waarbij we vooral mikken op de interessante doelgroep van de babyboomers, die in geld en tijd iets terug willen geven aan de samenleving.'

De redactie van Doelbewust wordt geleid door hoofdredacteur drs. Marjan Smeitink en bestaat verder uit ervaren journalisten met veel kennis over de wereld van het goed doen. Het redactieteam werkt met een redactiestatuut.